Suomen Sijoitusmetsät Oy

Korkotason nousu ei ole heijastunut metsätilojen tarjontaan

Korkotason nousu ei ole heijastunut hintatason lievän laskun (vuositasolla -1,4 %) myötä metsätilojen tarjontaan. Myyntiin tulleiden kohteiden määrät ovat puolivuotistarkastelussa viime vuosien luokkaa (-0,8 %). Julkisesti myytyjen metsäkiinteistöjen kauppamäärät ovat olleet hienoisessa laskussa vuodesta -21 lähtien ennen muuta myymättä jääneiden kohteiden osuuden kasvun myötä.

Korkotason noustua metsärahastojen houkuttelevuus väheni suhteessa talletuksiin ja korkorahastoihin. Viime vuonna rahastoihin ei enää virrannut rahaa entiseen malliin. Instituutionaalisten ostajien osuus laski 60 prosentista 20 prosenttiin.

Huomattavan suuri kysynnän muutos katkaisi pitkään jatkuneen metsäkiinteistöjen hintatason nousun.  Erityisesti kysynnän muutos vaikutti suurten tilojen hintatasoon. ”On kuitenkin syytä huomata, ettei viimeaikaisten todella suurten kauppojen (United Bankersin ja Dasos Capitalin ammattisijoittajille suunnattujen suljettujen rahastojen myynnit) hintatasoissa ole tapahtunut suuremmin muutoksia”, tarkentaa Suomen Sijoitusmetsien perustajayrittäjä Mika Venho.

”Korkojen vaikutus ei lyönyt läpi metsäkiinteistöjen hintatasoon, lainakorkojen kautta siitä yksinkertaisesti syystä, että velkarahalla sijoittajia on kuitenkin markkinoilla suhteellisesti vähän. Aikoinaan heitä on voinut olla enemmänkin, mutta silloin hintataso suhteessa hakkuuarvoon oli eri tasolla ja taitavat ostajat pystyivät tekemään lainarahalla pikavoittoja hakkaamalla tilan paljaaksi”, toteaa Venho ja jatkaa, ”Kolikon toisella puolella ei voida myöskään nähdä pakkomyyntien merkittävää vaikutusta markkinaan. ”

Metsäkiinteistöjen hintatason nousun taittuminen näkyi varsinkin viime vuoden loppua kohden myymättömien kohteiden osuuden lisääntymisenä. Myyjät eivät olleet tyytyväisiä saatuihin tarjouksiin ja valmiita kauppoihin. Ostajista tuli entistä valikoivampia, jolloin myös alueellinen hintakehitys eriytyi. Toisaalta myös kohteiden hiljainen myynti vaikeutui merkittävästi, kun ostajajoukko laajeni, eikä muutaman metsärahaston kontaktoinnilla saanut enää kunnollisia tarjouksia.

Hintatason taittuminen ei ole kuitenkaan vähentänyt julkisesti myyntiin tulleiden tilojen tarjontaa - Ei vaikka osa metsätilan myyntiä harkitsevista olettanee metsämarkkinan kehityksen vastanneen asuntomarkkinaa. Johtuuko sitten puun hyvästä hinnasta, yksityisten patoutuneesta kysynnästä vai siitä, ettei metsäsijoituksia aina tehdä loppuun saakka mietittyinä taloudellisina ratkaisuina, metsäkiinteistömarkkinoilla ei ole nähty asuntomarkkinoiden kaltaista hintatason laskua, eikä kauppamäärien romahdusta.

Metsäkiinteistömarkkinoiden alkupuoliskon aktiivisimmat kaksi kuukautta ovat edessä puun hintatason edelleen noustessa ajankohdalle tyypilliseen tapaan. Samaan ajankohtaan on uumoiltu asettuvan myös ensimmäisten koronlaskujen. ”Tähän kun lisätään vielä sekä kotimaisten että ulkomaisten instituutioiden orastava markkinoille paluu, katkennee yhdeksän kuukautta kestänyt maltillinen hintatason lasku”, ennakoi Venho.

Suomen Sijoitusmetsät Oy
Nurmeksentie 14 L1
80100 Joensuu

Suomen Sijoitusmetsät on joensuulainen, vuodesta 2013 toiminut metsäkiinteistömarkkinoiden monipuolinen osaaja ja toimija. Palveluvalikoimaan kuuluvat koko maan kattavat metsäkiinteistöjen hankinnan, hallinnan, kiinteistönvälityksen, arvonmäärityksen ja tietotuotannon palvelut. Yritys on henkilöstönsä omistama ja sen missiona on kaikille osapuolille oikeudenmukaisen ja tehokkaan metsäkiinteistömarkkinan vahvistaminen pohjautuen maailmanlaajuisestikin ainutlaatuisen luotettavaan ja kattavaan metsäkiinteistömarkkinoilta kerättyyn dataan.

Suomen Sijoitusmetsät Oy:n järjestelmällinen markkinaseuranta kattaa koko Manner-Suomen. Markkinaseuranta jakaantuu neljään suuralueeseen: Etelä-Suomi, Väli-Suomi, Pohjois-Pohjanmaa ja Kainuu sekä Lappi. Myyntiin tulevia metsäkiinteistöjä seurataan päivittäin yli 30 julkiselta myyntikanavalta. Myytyjen kohteiden määrä tietokannassa on ylittänyt vuosien seurannan tuloksena 15 000 kpl. Toteutuneiden kauppojen hintatiedot haetaan Maanmittauslaitoksen kauppahintarekisteristä ja ajantasaiset puutavaralajeittaiset hintatiedot Metsäteollisuus Ry:n viikkohintatilastosta. Tarkka ja systemaattinen metsäkiinteistöjen edustavuusluokitus takaa sen, että markkina-analyysimme pohjautuu mahdollisimman tarkasti myytyjen kiinteistöjen metsätaloudellisiin arvoihin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen Sijoitusmetsät Oy

Metsäkiinteistömarkkina vuonna 2023: Vuositasolla hintataso piti pintansa, vaikka jälkimmäisellä vuosipuoliskolla kauppaa käytiinkin jo edellisvuotta matalammin hinnoin5.1.2024 07:58:00 EET | Tiedote

Metsäkiinteistömarkkinoilla on eletty monta lihavaa vuotta. Kauppa on käynyt ja metsämaan hintataso on noussut reippaasti. Nyt tilanne on kuitenkin muuttunut merkittävästi korkotason nousun ja yleisen markkinatilanteen myötä. Nollakorkojen päättyminen vuoden 2022 keväällä näkyi metsäkiinteistömarkkinoilla vasta vuotta myöhemmin metsärahastojen ja sijoitusyhtiöiden tilojen oston hiipuessa.

Metsäkiinteistöjen hintahuippu toistaiseksi nähty – kauppaa käydään kuitenkin yli 4 % viime vuotta korkeammilla hinnoilla12.10.2023 00:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Sijoitusmetsien Markkinahintaindeksi antaa luotettavan kuvan metsäkiinteistömarkkinoiden hintatason pidemmän aikavälin kehityksestä. Siinä verrataan samanlaisten kohteiden hintatasoja viimeisen 12 kuukauden (tarkastelu 1.10.2023 saakka) ja sitä edeltäneen 12 kuukauden aikana. Manner-Suomessa hintatason nousu on ollut tällä ajanjaksolla 4,2 % (Kuva 1).