HSL perustaa Kehä I:lle tien päästä päähän kulkevan bussilinjan 554

Kehä I saa elokuussa uuden bussilinjan 554, joka tarjoaa vaihdottoman yhteyden Itäkeskuksesta Westendiin. Nopean poikittaisen yhteyden tarve nousi esille, kun HSL kartoitti muutama vuosi sitten asiakkaiden toiveita Kehä I:n joukkoliikenteen kehittämiseksi.

Kehä I:tä pitkin pääsee 12.8. alkaen matkustamaan uudella poikittaisella bussilinjalla 554, jota ajetaan reittiä  Itäkeskus–Kehä I–Lassila–Pitäjänmäen asema–Leppävaara–Tapiola–Westendinasema.

Linjalla 554 pääsee Kehä I:n päästä päähän. Nykyiset bussireitit  palvelevat vain tien eri osia, eikä esimerkiksi Itä-Helsingistä Leppävaaran tai Tapiolaan pääse bussilla vaihdotta. Uutta linjaa ajetaan arkisin noin klo 5-23 ja viikonloppuisin noin klo 6-23.

”Linja 554 palvelee mittavaa asiakaskuntaa, sillä kävelyetäisyydellä Kehä I:n bussipysäkeistä asuu yhteensä 100 000 helsinkiläistä ja espoolaista”, aluepäällikkö Miska Peura HSL:stä sanoo. ”Linja yhdistää Helsingin ja Espoon aluekeskuksia, raideliikenteen asemia ja muita tärkeitä joukkoliikenteen solmukohtia. Vaihtomahdollisuudet junista linjalle 554 hyödyttävät matkustajia aina Keravalta, Kirkkonummelta ja  Siuntiosta asti. Uusi linja risteää myös kymmenen runkobussilinjan kanssa.”

Kehä I:n nykyisissä bussilinjoissa tapahtuu muutoksia, kun linjan 554 liikenne alkaa. Uusi linja korvaa kokonaisuudessaan linjan 523 Westendinasemalta Leppävaaraan sekä linjan 553 K-vuorot,  joita ajetaan iltaisin  ja viikonloppuisin.

Linjan 54 vuorot vähenevät jonkun verran, koska bussi 554 tuo lisää tarjontaa linjan vilkkaimmalle reittiosuudelle Itäkeskuksesta Kaupintielle.

HSL kartoitti asiakkaiden tarpeita uudistusten pohjaksi

HSL on suunnitellut Kehä I:n bussiliikenteen uudistukset vuoropuhelussa asiakkaittensa kanssa. Tarve vaihdottomasta yhteydestä Kehä I:n päästä nousi vahvasti esille, kun HSL syksyllä 2022 keräsi tien käyttäjiltä asiakasymmärrystä osana Kehä I:n linjastotarkastelua. Muita toiveita olivat muun muassa joukkoliikenteen vuorotarjonnan lisääminen etenkin iltaisin ja viikonloppuisin.

”Linja 554 tukee HSL:n tavoitetta saada joukkoliikenteeseen lisää asiakkaita samalla kun tuotamme palvelut kustannustehokkaasti”, Miska Peura sanoo. ”Olemme varanneet vuodelle 2024 kuuden miljoonan euron lisärahoituksen joukkoliikennepalveluiden kehittämiseen. Kohdennamme rahat niille alueille ja linjoille, joilla arvioimme olevan suurin mahdollisuus matkustuksen kasvuun. Kehä I:n joukkoliikenteen kehittäminen valikoitui yhdeksi tärkeimmistä kohteista.”

Tulosalueen johtaja Johanna Wallin, p. 050 337 5685
Aluepäällikkö Miska Peura, p. 040 176 8660

Liitteet

Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2023 HSL:n toimintakulut olivat 830 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 876 miljoonaa euroa. HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin vuoden 2023 aikana 344 miljoonaa kertaa, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista.
Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta