Vihreiden Fatim Diarra vaatii Leena Mereltä vastauksia – suora piikki myös Petteri Orpolle: “Onko oikeusvaltio todella myynnissä näin halvalla?”

Kansanedustaja ja perustuslakivaliokunnan jäsen Fatim Diarra (vihr.) peräänkuuluttaa Orpolta toimenpiteitä suomalaisen oikeusvaltion turvaamiseksi. Vihreät on jättänyt oikeusministeri Meren toiminnasta hallitukselle tänään kolme kirjallista kysymystä.

Vihreiden kansanedustaja Fatim Diarra

Diarran mukaan oikeusministeri Leena Meri on viimeaikaisella toiminnallaan osoittanut, että hallitukselta tai ainakaan perussuomalaiselta ministeriltä ei löydy kunnioitusta oikeusvaltiota tai sen perusperiaatteita kohtaan.

Meri on päätyi muun muassa hiljattain hajoittamaan rasismirikoksia käsitelleen työryhmän, jonka tehtävänä oli valmistella rikoslain päivittämistä vastaamaan EU:n rasisminvastaisen puitepäätöksen vaatimuksia. Syynä tähän oli Iltalehden mukaan se, että valtakunnansyyttäjä Ari-Pekka Koivisto oli Meren vaatimuksesta huolimatta kieltäytynyt vaihtamasta valtionsyyttäjä Anu Mantilaa pois ryhmästä.

– Haluaisin kysyä nyt suoraan Leena Mereltä ja Petteri Orpolta, pitääkö tämä todella paikkaansa ja jos, niin millä ihmeen perusteilla oikeusministeri voi vaatia tällaista? Diarra ihmettelee.

– Haluaisin tietää, miten tätä nimenomaista rasisminvastaista työtä aiotaan edistää nyt, kun työryhmä on oikeusministeriön toimesta hajotettu. Ei voi olla niin, että oikeusministeri painostaa ensin vaihtamaan työryhmän jäseniä ja kun tähän ei suostuta, koko rasisminvastainen työ laitetaan jäihin.

Lisäksi Meren on kerrottu panttaavan lakiesitysluonnosta, joka kriminalisoisi holokaustin kiistämisen. Lakiesitys oli osa rasismin ja syrjinnän vastaista tiedonantoa, jonka Orpon hallitus antoi kohujen saattelemana syksyllä 2023.

– Toiminnallaan hallitus osoittaa meille, että hallituksen rasisminvastainen tiedonanto oli vain silmänkääntötemppu, jolla pyrittiin pesemään kädet kesän kohuista. Nyt me näemme miten tärkeänä hallitus näitä asioita oikeasti pitää - eli ei tärkeinä lainkaan, Diarra toteaa.

Meren on kerrottu myös muuttaneen yllättäen tuomioistuimien ja syyttäjien riippumattomuutta selvittävän työryhmän toimeksiantoa. Toisin sanoen Meri vesitti toiminnallaan sen, että hallitus olisi tällä hallituskaudella antanut esityksen tuomioistuimien ja syyttäjien riippumattomuuden turvaamisesta perustuslaissa.

– Euroopassa monet maat, kuten Unkari ja Puola, ovat säätäneet lakeja, joilla oikeuslaitos on alistettu hallituksen mielivallalle. Sen ehkäisemiseksi Pohjoismaissa aloitettiin valmistelu perustuslain muuttamiseksi niin, että se turvaa oikeuslaitoksen riippumattomuuden. Näin oli myös Suomessa kunnes oikeusministeri Meri päätti viedä Suomea toiminnallaan kohti Puolan ja Unkarin tietä, Diarra lataa.

– Enää hallitus ei siis valmistele muutosta perustuslakiin, vaan he valmistelevat muistiota, jolla ei ole aidosti mitään virkaa. Tämä on käsittämätön päätös ajassa, jossa oikeuslaitoksen riippumattomuus on elintärkeää ja luo turvaa meistä jokaiselle, Diarra jotain

Diarran mukaan on nyt pääministeri Petteri Orpon vastuulla huolehtia siitä, ettei oikeusministeri omalla toiminnallaan horjuta suomalaista oikeusvaltiota enempää kuin hän on tähänastisella toiminnallaan tehnyt.

– Perussuomalaisilta tätä osasi odottaa, mutta sitä en ymmärrä, että tämä kaikki hyväksytään myös kokoomuksen riveissä. Oliko oikeusvaltio, meidän jokaisen turvamme, myynnissä todella näin halvalla? Olivatko pienituloisia kurittavat leikkaukset todella näin tärkeitä kokoomukselle toteuttaa? Diarra kysyy.

Vihreiden Ohisalo: Kohtuuhintainen asuminen on turvattava kaupungeissa – Vihreät julkaisivat uuden suurten kaupunkien ohjelman23.5.2024 08:26:00 EEST | Tiedote

Vihreiden uudessa suuria kaupunkeja koskevassa ohjelmassa kuvataan kestävän asuntopolitiikan tavoitteita ja ratkaisuja suurissa kaupungeissa. Ohjelmassa esitellään myös Vihreiden ratkaisuja ilmastokriisin ja luontokadon torjumiseksi suurissa kaupungeissa sekä toimia kaupunkien elinvoiman ja ihmisten hyvinvoinnin turvaamiseksi. Suurien kaupunkien ohjelma hyväksyttiin Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa sunnuntaina 19.5.

Ville Niinistö: “Vihreät on takuupuolue sille, että laita- ja äärioikeistolle ei anneta valtaa”18.5.2024 11:19:08 EEST | Tiedote

Europarlamentin jäsen Ville Niinistö korosti Vihreiden puoluevaltuustolle pitämässään puheessa Vihreiden roolia Eurooppa-myönteisenä takuupuolueena ja äärioikeiston vastavoimana. Niinistön mukaan eurooppalaiset valitsevat nyt, annetaanko valtaa niille, jotka haluavat rakentaa vai niille, jotka rikkovat ja uhkaavat ihmisten sekä EU-maiden välistä yhteisöllisyyttä sekä palvelevat Putinin intressejä.

Atte Harjanne: Näen mieluummin hallituksen kuin luonnonmetsän kaatuvan.18.5.2024 10:26:06 EEST | Tiedote

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne nosti puoluevaltuustolle pitämässään puheessa esiin suomalaisten arvostuksen kotimaan luontoamme kohtaan sekä luonnon positiivisen vaikutuksen meidän kaikkien elämänlaatuun. Harjanne kävi läpi hallituksen pitkää syntilistaa surkeasta luonto- ja ilmastopolitiikasta ja korosti, että näkee mieluummin hallituksen kuin luonnonmetsän kaatuvan.