Maria Ohisalo ryhmäpuheessa: Hallitus ajaa alas hyvinvointivaltiota

Kansanedustaja Maria Ohisalo korosti tänään välikysymyskeskustelussa pitämässään Vihreiden ryhmäpuheessa, että hyvinvointivaltion ydinajatuksena on, että jokaisella on yhtäläinen mahdollisuus saada terveydenhuoltoa varallisuudesta, asuinpaikasta tai elämäntilanteesta riippumatta. Ohisalon mukaan pääministeri Orpon johtama hallitus on kuitenkin tekemässä päinvastaisia toimia leikkaamalla sote-alalta ja suunnittelemalla sairaalaverkon tiivistämisiä, mikä uhkaa etenkin harvaan asutuilla alueilla asuvien suomalaisten terveydenhuollon saavutettavuutta.

Maria Ohisalo

Ohisalon mukaan hallituksen sopeutustoimet eivät perustu pakon edessä tehtyihin päätöksiin vaan ovat arvovalintoja.

– Vihreät on erittäin huolissaan, että lyhytnäköiset säästöt terveyspalveluista maksavat tulevaisuudessa enemmän niin inhimillisesti kuin taloudellisestikin, kun terveys- ja hyvinvointierot ja hoitovelka kasvavat, Ohisalo sanoi.

Ohisalo toi esille, että terveyspalveluiden saatavuudessa on jo nyt suuria eroja ja juuri heikoimmassa asemassa olevat kärsivät eniten.

– Julkisella puolella jonot ovat pitkiä ja hoitohenkilökunnasta on pulaa. Pienituloisten, työttömien, monisairaiden – ihmisten, joilla ei ole pääsyä työterveyteen tai varaa käyttää yksityisiä terveydenhuollon palveluita, on kaikista vaikeinta saada terveydenhuoltoa. On täysin kestämätöntä ja epäoikeudenmukaista, jos hoitoa saa nopeasti vain rahalla. Ja jos rahaa ei ole, saa hoitoa joskus – tai kenties sitä ei saa lainkaan, Ohisalo sanoi.

Ohisalo korosti myös alueellisuuden merkitystä palveluiden suunnittelussa.

– Suomen kaltaisessa harvaan asutussa maassa välimatkat terveydenhoitoon ovat jo ennestään olleet pitkiä. Palveluverkon karsiminen uhkaa erityisesti niitä ihmisiä, jotka nytkin asuvat pitkän matkan päässä sairaalasta. Esimerkiksi Lapissa, jossa synnytysverkkoa on jo ennestään harvennettu, synnytysten käynnistäminen ja toteuttaminen keisarinleikkauksilla pitkien matkojen vuoksi on arkipäivää. Tämä lisää sekä kustannuksia että huonoja synnytyskokemuksia, totesi Ohisalo.

Puheessaan Ohisalo totesi, ettei hallitus nauti Vihreiden luottamusta.

– Hallituksen tavoite tuntuu olevan luoda Suomeen entistä vahvemmin kahden kerroksen väen sote-palvelut. Jos tavoitteena on, kuten te, hallitus, väitätte, “pelastaa hyvinvointivaltio”, annan teille yhden vinkin: hyvinvointivaltiota ei pelasteta ajamalla sitä alas, Ohisalo päätti.

Koko puhe löytyy osoitteesta:

Vihreiden Ohisalo: Kohtuuhintainen asuminen on turvattava kaupungeissa – Vihreät julkaisivat uuden suurten kaupunkien ohjelman23.5.2024 08:26:00 EEST | Tiedote

Vihreiden uudessa suuria kaupunkeja koskevassa ohjelmassa kuvataan kestävän asuntopolitiikan tavoitteita ja ratkaisuja suurissa kaupungeissa. Ohjelmassa esitellään myös Vihreiden ratkaisuja ilmastokriisin ja luontokadon torjumiseksi suurissa kaupungeissa sekä toimia kaupunkien elinvoiman ja ihmisten hyvinvoinnin turvaamiseksi. Suurien kaupunkien ohjelma hyväksyttiin Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa sunnuntaina 19.5.

Ville Niinistö: “Vihreät on takuupuolue sille, että laita- ja äärioikeistolle ei anneta valtaa”18.5.2024 11:19:08 EEST | Tiedote

Europarlamentin jäsen Ville Niinistö korosti Vihreiden puoluevaltuustolle pitämässään puheessa Vihreiden roolia Eurooppa-myönteisenä takuupuolueena ja äärioikeiston vastavoimana. Niinistön mukaan eurooppalaiset valitsevat nyt, annetaanko valtaa niille, jotka haluavat rakentaa vai niille, jotka rikkovat ja uhkaavat ihmisten sekä EU-maiden välistä yhteisöllisyyttä sekä palvelevat Putinin intressejä.

Atte Harjanne: Näen mieluummin hallituksen kuin luonnonmetsän kaatuvan.18.5.2024 10:26:06 EEST | Tiedote

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne nosti puoluevaltuustolle pitämässään puheessa esiin suomalaisten arvostuksen kotimaan luontoamme kohtaan sekä luonnon positiivisen vaikutuksen meidän kaikkien elämänlaatuun. Harjanne kävi läpi hallituksen pitkää syntilistaa surkeasta luonto- ja ilmastopolitiikasta ja korosti, että näkee mieluummin hallituksen kuin luonnonmetsän kaatuvan.