Uutuuskirja “Minä alainen, sinä pomo” avaa suomalaisen johtajuuden kääntöpuolen

Miksi ihmiset uupuvat työssä? Miksi niin monet vaihtavat työpaikkaa, vaikka palkka ja muut edut olisivat kunnossa? Usein varsinainen syy on johtamisessa. Tai ainakin siinä, miten ihmiset kokevat johtamisen. Tapio Aaltosen ja Pauli Juutin uutuusteos "Minä alainen, sinä pomo – suomalaisten kokemuksia johtajista" on puheenvuoro ajankohtaisesta teemasta. Sen taustalla on 82 kertomusta, joissa ihmiset kertovat pomokokemuksistaan.

Pomokokemuksia suomalaisesta työelämästä

Teoksen kirjoittajat ovat kokeneita johtamisen kehittäjiä. Emeritusprofessori Pauli Juuti on arvostettu johtamisen ja työelämän tutkija, joka on julkaissut yli 60 aiheeseen liittyvää teosta. Tapio Aaltonen on organisaatioiden arvo- ja etiikkakeskustelujen edellävijä ja Pro Oeconomia -palkittu tietokirjailija, ja myös valmennusyritys Novetos Oy:n yksi perustajista.

Pomokokemuksia - hyvässä ja pahassa

Aineiston keruun suoritti Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) juuri ennen koronapandemian alkua. Kertomuksissa on kuvauksia tavallisista kelpo pomoista sekä sellaisista, jotka ovat jättäneet pysyvän jäljen alaistensa elämään, hyvässä ja pahassa. Uutuuskirja tarjoaakin ainutlaatuisen tuoreen katsauksen suomalaiseen johtajuuteen.

“Tavoitteemme teokselle oli saada esiin alaisten näkökulma ja kokemukset johtajuudesta. Kokeneet työntekijät jakavat tarinansa pomokokemuksistaan ja avaavat tuntojaan niiden pohjalta. Toivomme, että kirjan kertomukset herättävät ajattelemaan johtajuuden merkitystä alaisille ja havainnollistamaan, miksi jotkut työntekijät pysyvät samassa työpaikassa vuosikausia, kun taas toiset etsivät jatkuvasti uusia mahdollisuuksia”, pohtivat teoksen tekijät.
“Jotkut huonon johtamisen kuvaukset ovat järisyttäviä esimerkkejä siitä, miten valtaa käyttävä saattaa suorastaan tuhota toisen elämän ja sairastuttaa tämän. Hyvä pomo puolestaan on saanut alaisensa kokemaan vahvan tunteen työnsä ja jopa elämänsä merkityksellisyydestä.”

Johtajuuden ymmärrystä päivitettävä jatkuvasti

Pomokokemukset ovat Aaltosen ja Juutin mukaan kestoaihe organisaatioiden kahvipöytäkeskusteluissa, mutta analyyttistä tutkimusta noista kokemuksista on yllättävän vähän. Teoksen kertomukset antavat viitteitä siitä, miten puutteellisesti perinteiset johtamisteoriat selittävät pomon onnistumista arkisessa työssään. Ne osoittavat myös, miten pienet asiat saattavat synnyttää onnistumistarinan tai toisaalta katastrofin.

"Johtaminen herättää usein voimakkaita tunteita, niin hyviä kuin huonojakin. Toivon, että teosta luetaan laajalti sekä pomojen että alaisten toimesta sellaisella asenteella, että näistä tarinoista voimme yhdessä oppia”, toteaa toimitusjohtaja Outi Tenhola Novetos Oy:ltä.

Kuvat

Tapio Aaltonen, Pauli Juuti: "Minä alainen, sinä pomo" teos (Kustantaja Väyläkirjat, 2024)
Pauli Juuti
Tapio Aaltonen

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Novetos Oy

Tulevaisuuden johtajuus rakentuu empatialle, jämäkkyydelle ja selkeälle suunnan näyttämiselle4.4.2024 13:28:07 EEST | Tiedote

Novetos Oy:n toteuttaman Uudistuva Johtaja 2024 – barometrin tulokset osoittavat, että johtamiseen kohdistuu tällä hetkellä suuria muutospaineita. “Empatia- ja vuorovaikutustaitojen lisäksi ovat nousseet odotukset selkeästä suunnan näyttämisestä. Organisaatioissa ollaan erittäin tietoisia siitä, että hyvä johtaminen tukee yrityksen kilpailukykyä nyt ja tulevaisuudessa ja johtamisen kehittämiseen halutaan panostaa”, totesi Novetos Oy:n toimitusjohtaja Outi Tenhola tulosten julkistustilaisuudessa.

“Miten puuttua alisuoriutumiseen työyhteisössä?” -opas paneutuu työelämän arkaan aiheeseen7.2.2024 15:22:37 EET | Tiedote

Alisuoriutumisen ilmiö on saanut työelämässä ansaitusti paljon huomiota ja keskustelua. Novetos Oy:n julkaisema “Miten puuttua alisuoriutumiseen työyhteisössä” -opas paneutuu aiheeseen ja tarjoaa tukea esihenkilöille ja kaikille aiheesta kiinnostuneille, jotta voimme ymmärtää paremmin alisuoriutumisen syitä, tunnistaa sen merkkejä, ja selvittää, mitä toimia tarvitaan sen ehkäisemiseksi ja korjaamiseksi. Oppaan ovat laatineet Novetos Oy:n valmentajat Hanna Kölhi ja Eeva Pitkänen.

Novetos Oy vahvistaa hallitustaan ja tähtää innovatiivisen johtajuuskulttuurin kehittämiseen Suomessa11.1.2024 10:33:03 EET | Tiedote

Novetos, johtajuuden ja johtamisen valmennuksen ja konsultoinnin suomalainen edelläkävijä, on vahvistanut yhtiön hallitusta uusilla jäsenillä ja uuden hallituksen puheenjohtajan nimityksellä. Uudet hallituksen jäsenet tuovat mukanaan uudenlaista strategista näkemystä, jotka osaltaan vahvistavat Novetoksen asemaa vahvasti arvopohjaisen organisaatiovalmennuksen uranuurtajana. Nimitysten tavoitteena on erityisesti nopeuttaa yrityksen kasvua fokusoiden innovatiivisen johtajuuskulttuurin kehittämiseen Suomessa.