Kuluttajien heikko ostovoima jarruttaa kasvua elintarviketeollisuudessa
Elintarviketeollisuuden vuoden 2024 ensimmäisessä talouskatsauksessa arvioidaan, että kuluttajien ostovoiman heikko kehitys hidastaa elintarviketeollisuuden kasvua tänä vuonna.

Ruokaostoksilla valitaan edelleen edullisimpia vaihtoehtoja. Koska lähes kaikki kotitalouksien kulut ovat nousseet, kuluttajat ovat hakeneet säästöjä ruokakaupoissa ja ravintoloissa. Samalla myös tuontituotteiden kulutus on kasvanut. Kuluttajien heikko luottamus talouteen jarruttaa paluuta tuttuihin brändituotteisiin.
– Hinta on ollut viime vuodet kuluttajien vahvin valintaperuste ruokakaupassa, eikä tämä vuosi tuo siihen muutosta. Paikallisuuden, kotimaisuuden ja vastuullisuuden odotetaan näkyvän ruokavalinnoissa vahvemmin jälleen ensi vuonna, Elintarviketeollisuusliiton ekonomisti Bate Ismail arvioi.
Tutkimuslaitosten ja pankkien ennusteet yksityisen kulutuksen kehityksestä tälle vuodelle vaihtelevat suuresti, mikä johtuu epävarmuudesta kotitalouksien säästämisasteen kehityksestä.
Talouskatsauksen mukaan käänne parempaan tapahtuu hitaasti ja alkaa näkyä kulutuksessa vasta ensi vuonna. Vuodelle 2025 odotetaan yksityisen kysynnän piristymistä.
– Jos kuluttajien luottamus talouteen ei elvy, työmarkkinariidat jatkuvat ja epävarmuus yhteiskunnan palveluista jatkuu, kotitalouksien säästäminen voi kasvaa merkittävästi. Se vähentäisi kuluvan vuoden kulutusta ja vaikuttaisi myös ruoan kysyntään, Ismail sanoo.
Veronkorotukset iskevät elintarviketeollisuuteen
Hentoa keväistä valoa kotimaiselle elintarviketeollisuudelle luo se, että tuotannon määrä kääntyi alkuvuonna nousuun kahden vuoden alamäen jälkeen. Muutos on kuitenkin äärimmäisen pieni, alle prosentin, joten elpymisestä puhuminen on vielä ennenaikaista.
Kehysriihen veroratkaisut heikentävät kuluttajien ostovoimaa, joten Suomessa on selkeä taantuman pitkittymisen riski.
ETL:n helmikuisen jäsenkyselyn mukaan monet elintarvikeyritykset odottavat tuotannon kasvavan maltillisesti lähikuukausina. Alan liikevaihto kehittyy kuitenkin aiempaa hitaammin, koska kuluttajien kysyntä kohdistuu edelleen edullisimpiin vaihtoehtoihin. Myös ruoan hinnan kääntyminen maltilliseen laskuun hidastaa liikevaihdon kehitystä.
– Kehysriihen veronkorotusten vaikutukset lisäävät kuitenkin epävarmuutta kotimaisen kysynnän kehittymisestä ja kasvattavat toimintaympäristön poliittista riskiä investointipäätösten osalta. Se heijastunee kotimaisen elintarviketuotannon elpymiseen, Ismail uskoo.
Elintarvikeviennin liikevaihto pieneni viime vuonna ja lasku on jatkunut myös alkuvuonna. Tämä johtuu suurelta osin vientihintojen laskusta.
Kaupan omilla merkeillä vahvaa kasvua
Kauppojen omat merkit ovat kasvattaneet osuuttaan ruokamarkkinoista niin Suomessa kuin Euroopassa. Kasvun odotetaan jatkuvan myös tänä vuonna. Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvityksen mukaan esimerkiksi naudanlihassa kaupan omien merkkien osuus on 32 prosenttia, sianlihassa 31 prosenttia ja broilerinlihassa 44 prosenttia.
– Kaupan omien merkkien osuudesta Suomen ruokakaupoissa ei ole saatavilla kattavaa tilastointia. Kaupan olisi lisättävä avoimuutta private label -tuotteiden osuuksista eri tuoteryhmissä, jotta ruokaketjun toimintaa voidaan arvioida paremmin, Ismail vaatii.
Kaupan omien merkkien kuluttajahinta ja elintarviketeollisuuden niistä saama tuottajahinta ovat selkeästi pienemmät kuin brändituotteiden.
Ruoan hinnan noustua sekä elintarviketeollisuus että kauppa ovat pyrkineet tarjoamaan kuluttajille edullisempia vaihtoehtoja. Sen myötä kaupan omien merkkien määrä ruokakaupoissa on noussut huomattavasti ja myös tuontituotteiden menekki on kasvanut.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Bate IsmailEkonomistiETL
Puh:040 526 0942bate.ismail@etl.fiLinkit
Tietoa julkaisijasta
Elintarviketeollisuusliitto on ruoka-alan suunnannäyttäjä ja kokoava voima. Edustamme Suomessa toimivia ruoka- ja juomayrityksiä. Tavoitteenamme on uudistuva ja vetovoimainen ruoka-ala, joka luo hyvinvointia koko Suomeen.
Elintarviketeollisuusliiton toiminnan piirissä olevat noin 600 yritystä kattavat kaikki elintarviketeollisuuden toimialat ja elintarviketeollisuuden tuotannon Suomessa lähes kokonaan.
Elintarviketeollisuus on Suomessa kolmanneksi suurin teollinen toimiala, joka työllistää 40 000 henkeä. Ruokia ja juomia valmistavia yrityksiä toimii kaikkialla maassamme.
Koko ruoka-ala (alkutuotanto, elintarviketeollisuus, päivittäistavarakauppa ja ruokapalvelut) työllistää Suomessa yhteensä 340 000 henkeä, kun välilliset vaikutukset lasketaan mukaan.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Elintarviketeollisuusliitto ry
Elintarviketeollisuudessa hyvä pöhinä – investoinnit ja työpaikat kasvoivat21.11.2025 08:59:06 EET | Tiedote
Suomalaisen elintarviketeollisuuden kannattavuuden elpyminen näkyy investointien ja työpaikkojen kasvuna. Alan yritykset arvioivat suotuisan kehityksen jatkuvan myös ensi vuonna, vaikka toimintaympäristö on edelleen epävarma ja kuluttajien kysyntä nahkeaa.
Muistuskutsu medialle: Elintarviketeollisuuden kasvu ja työllisyys – tuoreita tuloksia ja näkymät vuodelle 202618.11.2025 09:32:16 EET | Kutsu
Elintarviketeollisuuden vipuvaikutus työllisyyteen on eri toimialoista suurin, joten alan kasvulla on kokoaan suurempi merkitys kansantaloudelle. Suomalaisen elintarviketeollisuuden tuotannon elpyminen alkoi viime vuonna. Kesällä kuulimme positiivisia uutisia alan investoinneista. Millainen tilanne nyt? Entä miltä näyttää vuosi 2026? Miten Suomen ruuan hintakehitys vertautuu naapurimaihin?
Kutsu medialle: Elintarviketeollisuuden kasvu ja työllisyys – tuoreita tuloksia ja näkymät vuodelle 202614.11.2025 09:01:11 EET | Kutsu
Elintarviketeollisuuden vipuvaikutus työllisyyteen on eri toimialoista suurin, joten alan kasvulla on kokoaan suurempi merkitys kansantaloudelle. Suomalaisen elintarviketeollisuuden tuotannon elpyminen alkoi viime vuonna. Kesällä kuulimme positiivisia uutisia alan investoinneista. Millainen tilanne nyt? Entä miltä näyttää vuosi 2026? Miten Suomen ruuan hintakehitys vertautuu naapurimaihin?
KUTSU medialle Geopolitiikka ruokapöydässä -syysseminaariin 24.11.202511.11.2025 13:04:45 EET | Kutsu
Ruoka-ala rakentaa menestystä maailmassa, joka muuttuu kovaa vauhtia ympärillämme. Murrosten aikakaudella elintarviketeollisuuden eli ruokia ja juomia valmistavien yritysten on kyettävä ennakoimaan uusia olosuhteita ja sopeutumaan niihin. Alaan vaikuttavat sekä säädösympäristön muutokset, alkutuotannon satovaihtelut että geopoliittiset tapahtumat. Elintarviketeollisuus nostaa geopolitiikan ruokapöytään. Miten Suomi ja suomalainen ruoka-ala pärjäävät? Miten uusi aikakausi näkyy ruoka-alalla?
Luontokäsikirja luo suunnan elintarviketeollisuuden biodiversiteettityölle4.11.2025 08:05:00 EET | Tiedote
Elintarviketeollisuusliitto (ETL) on käynnistänyt yhdessä jäsenyritystensä kanssa alan Luontokäsikirjan laatimisen. Käsikirjassa määritetään yhteinen suunta elintarviketeollisuuden luontotyön kehittämiseen sekä jaetaan käytännön työvälineitä ja esimerkkejä yritysten työn tueksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme