Työttömyysturvaan uusi leikkaus: työllistymistä edistävään palveluun osallistumisen korotus poistuu

Ansiopäivärahaa voidaan tällä hetkellä maksaa korotettuna silloin, kun osallistuu työllistymistä edistävään palveluun. Nyt hallitus on päättänyt kehysriihen yhteydessä, että korotuksesta luovutaan 1.1.2025.

Osa työttömyysturvan leikkauksista on vielä käsittelyssä.
Osa työttömyysturvan leikkauksista on vielä käsittelyssä. A-kassa

Korotusta voi saada enintään 200 päivältä ja sen saamisen edellytyksenä on, että on sopinut työllistämistä edistävästä palvelusta työllistymissuunnitelmassa TE-toimiston tai kokeilukunnan kanssa.

Ansiopäivärahan korotusosan määrä riippuu työttömyyttä edeltävästä tulotasosta:

null
Korotettu ansio-osa on 55 % päiväpalkan ja perusosan erotuksesta. Jos kuukausipalkka on korkeampi kuin 3 534,95 €, ansio-osa on ylimenevältä osalta 25 %.

Vuonna 2023 A-kassassa maksettiin korotusosaa 4 164 saajalle. Korotusosan poistumisen vaikutus ansiopäivärahaan on yleensä 60–210 euroa kuukaudessa.

Työttömyysturvan leikkausten lista kasvaa

Työttömyysturvaan on hallitusohjelmassa kohdistettu jo useita leikkauksia ja muutoksia. Osa leikkauksista on vielä käsittelyssä.

Tammikuussa tuli voimaan omavastuuajan pidentäminen seitsemään päivään sekä lomakorvauksen jaksotus. Työttömyysetuuksiin ei tehty indeksikorotusta 2024–2027 ja lisäksi vuonna 2023 voimassa ollut ylimääräinen lapsikorotuksen osa poistui.

Huhtikuussa poistuivat lapsikorotus sekä sovitellun päivärahan suojaosa.

Elokuussa on tarkoitus lakkauttaa vuorotteluvapaajärjestelmä. Syyskuusta alkaen työssäoloehto euroistetaan, työssäoloehto pidennetään 12 kuukauteen ja käsittelyssä on edelleen ansiopäivärahan porrastaminen.  Lisäksi käsittelyssä on edelleen palkkatuetulla ansiopäivärahaoikeuden kerryttäminen sekä työttömyysturvan ikäsidonnaisista poikkeuksista luopuminen.

Kassojen mahdollisuus auttaa työllistymisessä

Eduskunnan käsittelyssä on myös lakimuutos, jonka myötä työttömyyskassat voivat tarjota asiakkailleen työllisyyspalveluita. Nykyisin kassat eivät voi tehdä mitään työllisyyden edistämiseksi tai sen tukemiseksi. Hallituksen esitys on annettu eduskunnan käsittelyyn.

A-kassan jäsenkysely: Leikkauksilla karu vaikutus työttömien arkeen20.3.2024 07:40:19 EET | Tiedote

Avoin työttömyyskassa kysyi helmikuussa jäseniltään, millaisia vaikutuksia työttömyysturvaan jo tehdyillä ja tulossa olevilla leikkauksilla on ollut tai tulee olemaan heidän talouteensa, työllistymiseensä ja arkeensa. Kyselyyn vastasi 812 jäsentä. Vastaajista 60 prosenttia arvioi, että työttömyysturvan muutoksilla on jo ollut tai tulee olemaan vaikutusta omaan talouteen. Valtaosalla vaikutusta arvioitiin olevan 200– yli 400 euroa kuukaudessa.