Lainaa hakevista eläkeläisistä 15 % hakee kulutusluottoa terveydenhuoltoa varten

Etua Oy selvitti millaisia lainoja eläkeläiset hakevat, kuinka suuria lainat ovat heidän kk-tuloihinsa verrattuna ja mistä syistä he hakevat kulutusluottoja. Yksityiskohtaisemman selvityksen löydät täältä: Kulutusluotot ammattikunnittain: Lähihoitajat vertailun kärjessä | Etua.fi

Etua Oy analysoi noin tuhat eläkeläisten lainahakemusta aikaväliltä 1.11.2023-29.2.2024. Alta näet selvityksen keskeisimmät huomiot:

• Ammattiryhmistä ainoastaan lähihoitajat ja myyjät hakevat eläkeläisiä enemmän kulutusluottoja.

• Eläkeläiset hakevat keskimäärin yli 5 kertaa kuukausitulojaan suurempaa lainaa. Kulutusluottoja hakevista ammattiryhmistä ainoastaan laitoshoitajat hakivat eläkeläisiä suurempia kulutusluottoja kk-tuloihinsa nähden.

• Peräti 15 prosenttia eläkeläisistä hakee kulutusluottoa terveydenhuoltoa varten. Tämä on lähes 10 prosenttiyksikköä enemmän kuin kaikkien hakijoiden keskiarvo tässä kategoriassa (5,6 prosenttia).

• Lainaa hakevista eläkeläisistä joka viides hakee kulutusluottoa yhdistääkseen useamman lainan yhdeksi, kun taas 11 prosenttia eläkeläisistä hakee lainaa remonttia tai sisustamista varten.

Haettu kulutusluotto

KK-tulot

Lainan suuruus kertaa kk-tulot

Eläkeläinen

9 471 €

1 858 €

Lainan tarkoitus

Eläkeläiset

Moottoriajoneuvon ostaminen / huoltaminen

Sisustus/remontti

Terveydenhuolto

Lainojen yhdistäminen

Etua Oy on vuonna 2008 perustettu Suomen pitkäaikaisin lainavertailupalvelu.