Datahuone vakinaistetaan – rahoitus lisättiin valtiontalouden kehyksiin

Nopeatempoista data-analyysia päätöksenteon tueksi tuottavan Datahuoneen rahoitus on lisätty valtiontalouden kehyksiin vuosille 2025–2028. Asiasta päätti valtioneuvosto tänään. Alun perin Datahuone käynnistettiin vuonna 2023 kolmevuotisena pilottiprojektina. Käytännössä päätös tarkoittaa Datahuoneen toiminnan vakinaistamista.

Datahuoneen johtaja Henna Laasonen Datahuoneen yksivuotisjuhlaseminaarissa.
Datahuonetta on alusta saakka johtanut Henna Laasonen. Laasonen puhui kutsuvieraille Datahuoneen 1-vuotisjuhlaseminaarissa tammikuussa.

”Päätös osoittaa, että Datahuonetta tarvitaan, ja että päätöksentekijät arvostavat datapohjaista tietoa. Vakinaistaminen vaikuttaa Datahuoneen toimintaan erittäin positiivisesti. Voimme esimerkiksi lähteä hankkimaan sellaisiakin aineistoja, joiden saamiseen voi neuvotteluineen kulua vuosia, ja sitoutua erilaisten ilmiöiden pitkäaikaisempaan seurantaan”, sanoo Datahuoneen johtaja Henna Laasonen

Valtioneuvosto päätti Datahuoneen rahoituksesta istunnossaan tänään 25. huhtikuuta osana julkisen talouden suunnitelmaa vuosille 2025–2028.  Käytännössä päätös tarkoittaa Datahuoneen toiminnan vakinaistamista noin 2,1 miljoonan euron vuosibudjetilla.

Pilotista vakituiseksi toiminnaksi

Alun perin Datahuone perustettiin vuonna 2023 kolmevuotiseksi pilottiprojektiksi Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen VATT:n yhteyteen. Pilotissa ovat mukana läheisinä yhteistyökumppaneina myös Tilastokeskus ja Taloustieteen keskus Helsinki GSE. Datahuoneen tehtävä on tukea tietoon perustuvaa päätöksentekoa data-analyysia hyödyntämällä.

Käytännössä Datahuone aloitti selvitystoimintansa vuoden 2022 lopulla siltarahoituksen turvin, ja projektin rahoituksen oli määrä päättyä vuoden 2025 lopussa. Valtioneuvoston päätöksellä Datahuoneen rahoitusta kuitenkin päätettiin nyt jatkaa pysyvän luonteisesti ensi vuodesta alkaen.

Datahuoneella työskentelee kymmenkunta tutkijaa ja data-analyytikkoa, jotka tuottavat nopearytmistä analyysia yhteiskunnallisten ja poliittisten päätösten vaikutuksista yhdistelemällä ajantasaisia yksikkötason rekisteritietoja. Tilastokeskus kokoaa aineistoja Datahuoneen käyttöön ja auttaa niiden käytössä. Helsinki GSE tukee Datahuonetta akateemisella tutkimusosaamisella.

Datahuone vastaa ensisijaisesti ministeriöiden ajankohtaisiin tietotarpeisiin. Datahuone selvittää tällä hetkellä muun muassa opintotukien tulorajojen vaikutuksia opetus- ja kulttuuriministeriölle sekä yritystukien vaikutuksia viennin kilpailukykyyn työ- ja elinkeinoministeriölle. Datahuone auttaa myös ympäristöministeriötä suunnittelemaan, millä tavalla uudesta EU:n ilmastotoimien sosiaalirahastosta maksettavat tuet kannattaisi kohdistaa.

Tähän mennessä Datahuone on saanut noin 30 toimeksiantoa, joiden ohessa tehdään myös omaa tutkimusta.

Datahuoneen toimintaa tukee ohjausryhmä, joka auttaa toimeksiantojen sekä tutkimuskäyttöön hankittavien uusien aineistojen priorisoinnissa. Uusi ohjausryhmä aloitti toimintansa tänä keväänä. Ryhmässä ovat mukana Datahuoneen edustajien lisäksi kaikki ministeriöt, Kela ja THL. Ohjausryhmän puheenjohtajana toimii valtiovarainministeriön strategia- ja tutkimusjohtaja Olli Kärkkäinen

Ajantasaista dataa yli hallinnonalojen rajojen

Datahuoneen selvityshankkeet kestävät muutamista päivistä jopa vuosiin. Rakennusteollisuuden suhdannetilannetta selvitettiin parin päivän varoitusajalla budjettiriihen alla syksyllä 2023. Yksi esimerkki pitkäkestoisesta hankkeesta taas on Suomeen tulleiden ukrainalaisten työmarkkina-aseman seuranta, josta Datahuone raportoi työ- ja elinkeinoministeriölle kuukausittain.

”Julkisesti saatavilla olevat perustilastot valmistuvat tyypillisesti vuosien viiveellä ja koskevat vain tiettyä asiaa. Datahuone sen sijaan kykenee yhdistelemään säännöllisesti päivittyviä mikroaineistoja yli hallinnonalojen rajojen. Näin voidaan tarkastella useita eri ilmiöitä samanaikaisesti, ja myös aiempaa ajantasaisemmin”, Henna Laasonen kuvailee Datahuoneen ydintoimintaa.

Kuvat

Otto Toivanen, Ville Virtanen ja Mikael Collan Datahuoneen 1-vuotisjuhlaseminaarissa.
Helsinki GSE:n akateeminen johtaja Otto Toivanen, Tilastokeskuksen ylijohtaja Ville Vertanen ja VATT:n ylijohtaja Mikael Collan keskustelivat Datahuoneen 1-vuotisjuhlaseminaarissa.
Kuva Datahuoneen yksivuotisjuhlaseminaarista.
Datahuone edustaa kansainvälisestikin ainutlaatuista yhteistyötä, joka yhdistää tutkijoita, data-analyytikkoja ja virkamiehiä eri hallinnonaloilta.

Linkit

Datahuone on kansainvälisestikin ainutlaatuinen tietopohjaista päätöksentekoa edistävä yksikkö. Kolmivuotisen rahoituksen saanut Datahuone on VATT:n itsenäinen yksikkö, joka toimii kiinteässä yhteistyössä Taloustieteen keskus Helsinki GSE:n ja Tilastokeskuksen kanssa. Datahuoneen tavoitteena on tuottaa ajantasaisia rekisteritietoja hyödyntävää aikaisempaa tarkempaa ja nopeatempoisempaa analyysiä yhteiskunnallisten ja poliittisten ratkaisuiden vaikutuksista. Datahuoneen sivut löytyvät osoitteesta https://datahuonepilotti.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Datahuone

Datahuone: Maahanmuuttajien työllisyys kasvaa huomattavasti ensimmäisten maassaolovuosien aikana – Vuosina 2021 ja 2022 maahan tulleiden osallistuminen työmarkkinoille alusta alkaen korkeammalla tasolla kuin aikaisemmin maahan muuttaneilla6.7.2023 08:00:00 EEST | Tiedote

Datahuoneen tuoreessa selvityksessä on tarkasteltu maahanmuuttajien päätoimisen työllisyyden ja palkkatyöhön osallistumisen kehitystä vuodesta 2000 alkaen. Analyysin perusteella maahanmuuttajien työllisyys kasvaa huomattavasti maahanmuuttoa seuraavina vuosina. Lähtötaso oli vielä varsinkin 2000-luvun alussa melko matala. Viime vuosina Suomeen muuttaneiden osallistuminen työmarkkinoille on ollut heti korkeammalla tasolla aiempiin maahanmuuttajakohortteihin verrattuna.