Isännöinnin eettiseltä neuvostolta ensimmäinen lausunto – suosittelee huomautuksen antamista

Tämän vuoden alussa perustettu Isännöinnin eettinen neuvosto antoi ensimmäisen lausuntonsa huhtikuussa. Neuvosto suositteli huomautuksen antamista isännöintiyritykselle.

Keskuskauppakamarin pääsihteeri Raisa Harju. Kuva: Roni Rekomaa
Keskuskauppakamarin pääsihteeri Raisa Harju. Kuva: Roni Rekomaa Roni Rekomaa

Neuvosto katsoi lausunnossaan, että isännöintiyrityksen toiminta oli ollut eettisten ohjeiden kohdan 1. Toimii huolellisesti ja asunto-osakeyhtiön edun mukaisesti vastaista. Näin ollen neuvosto suosittelee huomautuksen antamista isännöintialan toimijalle.

Neuvoston pääsihteeri, Keskuskauppakamarin Raisa Harju kertoo, että kyseinen tapaus liittyi lukitusturvallisuuteen ja avainhallintaan, jotka olivat isännöintisopimuksen mukaisesti isännöintiyrityksen vastuulla.

Neuvosto totesi lausunnossaan, että lukitusturvallisuuden ja avainhallinnan huolellisessa järjestämisessä ilmenevät puutteet voivat johtaa merkittäviin omaisuusvahinkoihin, minkä vuoksi puutteisiin on suhtauduttava riittävällä vakavuudella. Avaimen tyypillä on kuitenkin merkitystä sen suhteen, miten kiireellisesti ja millä vakavuudella asiaan on suhtauduttava.

Neuvosto piti lausunnossaan pysäköintihallin avaimen etsintään käytettyä noin kahden kuukauden aikaa kohtalaisen pitkänä huomioon ottaen lausunnonpyytäjän lukitusturvallisuuden vaarantumisen.

Tämän vuoksi isännöintiyrityksen menettely myös avaimen katoamisen selvittämisen suhteen oli ollut jossain määrin huolimatonta. Esitetyn selvityksen perusteella kyseessä oli kuitenkin yksittäistapaus, jonka vuoksi huolimattomuuden katsottiin kokonaisuutena arvioiden olleen varsin lievää.

Näin ollen Isännöinnin eettinen neuvosto suositteli Suomen Isännöintiliitto ry:lle ja Isännöinnin auktorisointi ISA ry:lle huomautuksen antamista isännöintialan ammattimaiselle toimijalle. Päätös oli yksimielinen.

Lausunnosta annettu tiivistelmä löytyy täältä: https://kauppakamari.fi/ien/ien-1-2024/

Isännöintialan toimijan nimi julkaistaan lausuntotiivistelmässä vain silloin, jos neuvosto suosittelee lausunnossaan varoituksen antamista tai erottamista tai auktorisoinnin peruuttamista.

Neuvoston pääsihteeri Raisa Harju kertoo, että neljä kuukautta toiminnassa ollut neuvosto on vastaanottanut tähän mennessä kuusi lausuntopyyntöä, joista nyt ensimmäinen on ratkaistu.

”Tämä on varsin hyvä määrä ja osoittaa sen, että toimielimelle on ollut tarvetta”, sanoo Harju.

Isännöinnin eettinen neuvosto on isännöintialan itsesääntelytoimielin, joka toimii Keskuskauppakamarin yhteydessä. Isännöinnin eettisen neuvoston tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko tietty isännöintialan ammattimainen toimija menetellyt isännöinnin eettisten ohjeiden vastaisesti.

Lausuntopyyntöä ei voi tehdä yksittäinen osakas, vaan taloyhtiön tekemänä se vaatii aina hallituksen päätöksen. Myös eräät muut säännöissä määritellyt tahot voivat pyytää lausuntoa. Lausuntomaksu on 375 euroa.

Kauppakamarien eurovaalitavoitteet: Uudet haasteet edellyttävät EU:lta kilpailukyvyn ja turvallisuuden parantamista8.5.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien tänään julkaisemat eurovaalitavoitteet sisältävät kahdeksan teemaa, joita kauppakamarit pitävät ratkaisevana Euroopan kilpailukyvyn ja turvallisuuden kannalta. Kauppakamarit pitävät tärkeänä, että Suomi on aktiivisesti vaikuttamassa Suomen tavoitteisiin ja nostamassa seuraavalla kaudella EU:n agendan keskiöön kilpailukykyyn ja kasvuun liittyvät kysymykset. Sisämarkkinoiden toimivuus, yhteiset ilmastotavoitteet ja turvallisuuspolitiikka ovat kauppakamarien tavoitelistan kärjessä.

Keskuskauppakamari: Kansalaisuuslain muutosehdotukset ovat haitaksi pitkäjänteiselle sitoutumiselle suomalaisille työmarkkinoille25.4.2024 13:00:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari katsoo, että asumisajan pidentäminen on haitaksi onnistuneelle kotoutumiselle ja pitkäjänteiselle sitoutumiselle suomalaisille työmarkkinoille. Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Suvi Pulkkisen mukaan asumisajan pidentäminen kaikkien ryhmien osalta huonontaa Suomen asemaa kansainvälisten osaajien houkuttelussa.

Keskuskauppakamari: Kaivatut ratkaisut helpottamaan osaajapulaa jäivät kehysriihessä toteuttamatta17.4.2024 09:01:43 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari pitää huojentavana, että hallitus säästi kehysriihessä koulutuksen merkittäviltä leikkauksilta vaikeassa taloustilanteessa, mutta samalla uupumaan jäivät myös kaivatut panostukset osaavan työvoiman saatavuuteen. Keskuskauppakamarin osaajakyselyyn vastanneista yrityksistä jo lähes 70 prosenttia kokee, että osaajapula on muodostunut niille kasvun esteeksi.