Veritas delårsöversikt 1.1–31.3.2024: Placeringarna avkastade 3,7 procent

Avkastningen på arbetspensionsbolaget Veritas placeringar var 3,7 procent under januari–mars. Den starka tillväxten fortsatte även inom kundanskaffningen.

Arbetspensionsbolaget Veritas huvudkontor: Bild: Wellu Hämäläinen.

”I fråga om försäljningen av pensionsförsäkringar lyckades vi igen nå nya rekordsiffror under årets första kvartal. Vi satsar på service och det finns en efterfrågan på detta. Våra kunder kan lita på att få hjälp när de behöver det, säger Veritas verkställande direktör Carl Haglund.

Haglund ser det som viktigt att även kundlojaliteten har förbättrats. Kundernas förtroende är dock något som man måste förtjäna på nytt varje dag.

”Vårt löfte är att svara i telefon inom 20 sekunder. Ibland kan kunden befinna sig i besvärliga situationer och då är det viktigt att man inte lämnas ensam med sin oro.

Den ekonomiska utvecklingen i Finland har varit svag i början av året, men det kan skönjas svaga signaler om en förbättring av det ekonomiska klimatet mot årets slut.

”Inflationen har under innevarande år dämpats mer än förväntat. Det här stöder köpkraften i kombination med den räntesänkning som Europeiska centralbanken väntas besluta om i juni.”

Veritas solvens förblev på en betryggande nivå och var i slutet av mars 1,5-faldig (1,7-faldig) i förhållande till solvensgränsen. Solvensgraden var 123,8 (123,1) procent.

Aktieplaceringarna gav den bästa avkastningen i början av året

Veritas placeringar avkastade 3,7 (1,6) procent under årets första kvartal. Ränteplaceringarna avkastade 1,8 (2,0) procent, aktieplaceringarna 6,4 (2,4) procent, fastigheterna 0,6 (1,1) procent och de övriga placeringarna 2,4 (-0,6) procent.

”Årets första kvartal har varit en positiv överraskning på den internationella placeringsmarknaden och många aspekter av världsekonomin ser bättre ut än vad man kunde förvänta sig vid årsskiftet”, berättar Veritas placeringsdirektör Kari Vatanen.

Aktiemarknaderna har stigit på bred front i USA, Europa och Japan, men i Finland har utvecklingen på aktiemarknaden förblivit svag. Vid Veritas är aktieportföljen internationellt diversifierad och största delen är kostnadseffektivt placerad antingen direkt eller via indexfonder.

”När marknadsmiljön har förbättrats har vi ytterligare ökat aktierisken, vilket har påverkat avkastningen av placeringarna på ett mycket positivt sätt. Också ränteplaceringarna och de alternativa placeringarna har gett förhållandevis god avkastning under årets första kvartal trots de stigande marknadsräntorna.”

Enligt Vatanen är finländska aktier nu relativt förmånliga i jämförelse med sina internationella motsvarigheter. Helsingforsbörsen har varit på nedgång i mer än drygt två år. Den senaste toppen såg vi i september 2021.

”Det är svårt att säga i vilket skede riktningen kommer att vända. Om exporten börjar dra och räntorna sjunka kan vändningen redan ha fått sin början. Den försämrade geopolitiska situationen kan förvisso öka inflationsriskerna och orsaka motvind för hela placeringsmarknaden.”

Länkar

Veritas är ett ansvarsfullt och solvent arbetspensionsbolag som tar hand om arbetspensionsskyddet för över 120 000 personer.

Följ Eläkevakuutusyhtiö Veritas

Senaste pressmeddelandena från Eläkevakuutusyhtiö Veritas