Sähkön siirtomaksussa lähes kymmenkertaisia eroja yhtiöiden välillä

Omakotiliiton vertailussa käy ilmi, että sähkön siirtoyhtiöiden hinnoittelussa on lähes kymmenkertaisia eroja. Siirron perusmaksu on edullisimmillaan 4,70 euroa ja kalleimmillaan 40,66 euroa kuukaudessa.

Omakotiliiton tuoreen selvityksen mukaan sähkön jakeluverkkoyhtiöstä lähes puolet eli 38 yhtiötä on nostanut yleissiirron hintaa viime vuodesta. Kaksi yhtiötä on laskenut ja 37 jakeluverkkoyhtiötä on pitänyt hinnan ennallaan viime vuoteen verrattuna.

Tilastossa seurataan yleissiirron perusmaksun, kilowattituntihinnan ja tehomaksun muutosta. Selvityksen on tehnyt Omakotiliitolle KTI Kiinteistötieto. Omakotiliitto on tehnyt pitkäjänteisesti edunvalvontaa sähkön siirtomaksujen kustannusten hillitsemiseksi.

Vain kaksi yhtiötä alentanut hintojaan

Kalleimmat siirron perusmaksut ovat seuraavilla yhtiöillä: Järvi-Suomen Energia (40,66 €/kk) Kajave (39,50 €/kk), Kuoreveden Sähkö Oy (39,48 €/kk), Parikkalan Valo (36,00 €/kk), Okun Energia (35,58 €/kk), PKS Sähkönsiirto (35,14 €/kk) ja Savon Voima Verkko Oy (34,92 €/kk).

Halvimmat siirron perusmaksut ovat Keravan Energialla (4,70 €/kk), Tampereen Energia Sähköverkolla (4,77 €/kk), Haukipuhtaan Sähköosuuskunnalla (4,81 €/kk), Vantaan Energia Sähköverkolla (5,00 €/kk), Helen Sähköverkolla (5,51 €/kk) sekä Raahen Energialla (5,51 €/kk).

Perusmaksua laskivat viime vuodesta kaksi yhtiötä, Imatran Seudun Sähkönsiirto (muutos -3,35 €/kk) ja Kuopion Sähköverkko (muutos -0,50 €/kk).

Kallein sähkönsiirron energiamaksu eli kilowattituntihinta, 6,75 senttiä, on Enontekiön Sähköllä. Edullisin hinta 1,69 senttiä, löytyy Rovakairalta.

Kuluttajalle sähkön siirrosta muodostuvaan kokonaishintaan vaikuttavat eniten asumismuoto ja kulutustottumus. Nämä määrittelevät kotitalouskohtaisesti, kumpi muodostaa suuremman osan sähkölaskusta, siirron perusmaksu vai sähkön energiamaksu eli kilowattituntihinta.

Energiaviraston valvontamalli Omakotiliiton syynissä

Omakotiliiton huolena on ollut viime vuosina valvontamallin mahdollistamat ylimääräiset ja perusteettomat kustannukset kuluttajille. Sähkön jakeluverkkotoiminta on luonnollisen monopolin liiketoimintaa, jota Suomessa valvoo riippumattomana viranomaisena Energiavirasto. Suomessa on 77 jakeluverkkoyhtiötä.

Energiavirasto vahvisti vuoden 2023 lopussa uuden valvontamallin kaudelle 2024–2031. Energiavirasto tiedotti, että asiakkaiden näkökulmasta uusiin valvontamenetelmiin tehdyt muutokset tarkoittavat, että verkkoyhtiöt tekevät tarvittavat investoinnit entistä kustannusvastaavammin. Energiaviraston mukaan tämä johtaa siirtohintojen maltilliseen kehitykseen vaarantamatta kuitenkaan modernin yhteiskunnan edellyttämien toimitusvarmojen ja älykkäiden verkkojen kehittämistä.

”Omakotiliitto on vaatinut useita vuosia kohtuullisempia sähkönsiirtomaksuja pientalo- ja vapaa-ajan asukkaille. Tämän vuoden alussa voimaan astunut valvontamalli on jatkoa jo aiemmin kuluttajan asemaa kohentaneille muutoksille, joita olemme saaneet aikaiseksi. Monopoliyhtiöiden tuoton takaava valvontamalli ei ole vieläkään oikeudenmukainen, joten jatkamme vaikuttamista siirtohintojen alentamiseksi. Samalla tulemme seuraamaan, miten uusi valvontamalli toteuttaa tavoitettaan eli sähkön siirtohintojen hillintää”, korostaa Omakotiliiton puheenjohtaja Ari Rehnfors

Omakotiliitto seuraa vuosittain asumisen maksuja. Nyt julkaistavan sähkön jakeluverkkoyhtiöiden hinnoittelun ohella julkaistiin aiemmin keväällä vertailu sadan kunnan kunta- ja aluekohtaisesti päätettävistä maksuista (sisältäen kiinteistöveron sekä sähkö-, vesi- ja jätehuoltomaksut).

Omakotiliitto edustaa pientalo- ja vapaa-ajan asukkaita, toimii kohderyhmän edunvalvojana ja tarjoaa monipuolisia jäsenpalveluita. Olemme valtakunnallinen, poliittisesti riippumaton ja yleishyödyllinen kansalaisjärjestö, jossa on yli 230 jäsenyhdistystä, joihin kuuluu jo 70 000 jäsentä (kotitaloutta). Suomessa on yhteensä noin 1,2 miljoonaa omakotitaloa, joissa asuu noin 2,7 miljoonaa ihmistä. Lisäksi Suomessa on noin 0,5 miljoonaa vapaa-ajan asuntoa, joita käyttää 2,4–2,9 miljoonaa ihmistä.