Määräaikaiset sähkösopimukset ovat nyt halvimmillaan yli kahteen vuoteen

VertaaEnsin.fi:n sähkövertailun hintatilastot osoittavat, että sähkön myyntihinnat määräaikaisissa sopimuksissa ovat laskeneet vuoden 2022 energiakriisiä edeltävälle tasolle. Kalleimmat tarjoukset ovat yhä lähes kaksi kertaa kalliimpia kuin edullisimmat vaihtoehdot. Myös pörssisähkösopimuksissa on merkittäviä eroja.

Määräaikaiset sähkösopimukset ovat nyt halvimmillaan yli kahteen vuoteen. Sähkö maksaa tällä hetkellä vähän yli 6 senttiä kilowattitunnilta halvimmissa kiinteähintaisissa sopimuksissa, jotka ovat kestoltaan kolme kuukautta. Yli vuoden pituisissa tarjouksissa sähkön myyntihinta vaihtelee noin 8 ja 15 snt/kWh välillä. Kiinteähintaisissa sopimuksissa sähkön hinta palautui keväällä käytännössä vuoden 2022 energiakriisiä edeltävälle tasolle.

null

– Hintatilastojemme mukaan erot edullisimpien tarjousten ja kaikkien tarjousten keskiarvon välillä ovat pienentyneet. Tästä huolimatta sähkön kilpailuttaminen kannattaa, sillä halvimman ja kalleimman tarjouksen välinen ero voi yhä olla yli kaksinkertainen. Lisäksi osa sähköyhtiöistä tarjoaa tällä hetkellä alennuksia perusmaksuihin, kertoo VertaaEnsin.fi:n sähkövertailun toimitusjohtaja Ilmari Ollila.

Pörssisähkösopimusten marginaaleissa ja perusmaksuissa isoja eroja

Futuurit ennustavat pörssisähkön hinnan olevan kesällä noin 4–5 senttiä kilowattitunnilta. VertaaEnsin.fi:n asiantuntijoiden tekemässä vertailussa kävi ilmi, että 10 000 kWh:n vuosikulutuksella halvimman ja kalleimman pörssisähkösopimuksen hintaero voi olla yli 120 euroa vuodessa.

– Kuluttajan kannattaa olla valppaana myös pörssisähkösopimuksen valinnassa. Pörssisähkösopimusten kuukausittaiset perusmaksut liikkuvat tällä hetkellä noin kahden ja kuuden euron välillä, ja myös marginaalit vaihtelevat merkittävästi. Jotkin yhtiöt ovat joko jo nostaneet pörssisähkösopimusten hintoja keväällä tai ilmoittaneet hinnankorotuksista kesäkuussa, kertoo toimitusjohtaja Ilmari Ollila.

Huhtikuussa noin 40 prosenttia VertaaEnsin.fi-palvelun kautta tehdyistä sopimuksista oli pörssisähkösopimuksia.

VertaaEnsin.fi on taloustuotteiden vertailuun erikoistunut verkkopalvelu. Missiomme on auttaa kuluttajia tekemään fiksuja ja tietoisia päätöksiä talousasioissa. Vuosittain yli 1,5 miljoonaa suomalaista kuluttajaa käyttää vertailupalveluamme edullisempien sähkösopimusten ja lainojen löytämiseen täysin ilmaiseksi.

Kiinteähintainen sopimussakko sähkösopimuksen purkamisesta jäämässä historiaan15.5.2024 06:07:00 EEST | Tiedote

VertaaEnsin.fi-vertailupalvelun selvityksen mukaan suurin osa sähkönmyyjistä on luopunut kiinteähintaisista sopimussakoista. Käytänteet ja sopimussakkojen laskutavat vaihtelevat huomattavasti. Tämä on osoitus merkittävästä muutoksesta, joka on tapahtunut sähkömarkkinoilla energiakriisin aikana. Neljä yhtiötä tarjoaa vaihtoturvaa tai -takuuta, jolla määräaikaisen sähkösopimuksen voi vaihtaa hinnan laskiessa.

Sähkömarkkinakatsaus Q1/2024: Kuluttajien siirtyminen määräaikaisiin ja fossiilittomiin sähkösopimuksiin jatkuu – jo joka neljäs tehty sopimus uusiutuva tai CO2-vapaa18.4.2024 07:23:00 EEST | Tiedote

Vertailupalvelu VertaaEnsin.fi:n tuoreen markkinakatsauksen mukaan sähkön hintaheilahtelut vaikuttivat merkittävästi kuluttajien kiinnostukseen sähkön kilpailuttamista kohtaan. Määräaikaisten sopimusten suosio on jatkanut kasvuaan viime vuodesta. Tammi-maaliskuussa 2024 pörssisähkön suosio puolittui ja määräaikaisten suosio kaksinkertaistui vuoden 2023 vastaavaan aikaan verrattuna.