Luka Nurmi aloitti Italian GT3-sarjan uudessa tiimissä, heti palkintopallille

Suomalainen Luka Nurmi kilpailee superautojen Italian GT3 -sprinttisarjassa nyt Emil Frey Racingin väreissä. Nurmi sai alleen entuudestaan tutun automerkin, kun viime kauden  Ferrari 488 GT3 vaihtui Ferrari 296 GT3:een. Emil Frey Racingin myötä Luka Nurmen käyttöön tulivat myös kisainsinööri ja ajovalmentaja auttamaan nuorta suomalaista urapolullaan autourheilun huipulle. Kauden ensimmäiset GT3-sprinttikilpailut ajettiin viime viikonloppuna Italian Misanossa. Nurmi oli lauantaina 13., mutta nousi sunnuntain kisassa palkintopallille ja kolmanneksi.

Luka Nurmen hyvät otteet Ferrarin ratissa jatkuvat. Nuori suomalainen nappasi palkintokorokesijoituksen heti toisessa tämän kauden Italian GT3 Sprint -kilpailussaan Italian Misanon radalla. ”Ferrari 296 GT3 on nopea ja ketterä ja kestää hyvin aggressiivista ajotyyliäni. Sen aerodynamiikka on hiottu lähes F1-auton tasolle, downforcea on viidennes enemmän kuin viime kauden autossa. Löysimme minulle sopivat säädöt nopeasti, joten pääsimme sunnuntaina nauttimaan hyvästä kisasta”, iloitsee autolla numero 52 kilpaileva Luka Nurmi.

20-vuotias tamperelainen Luka Nurmi on kilpaillut rata-autoilun huipputasolla jo kolme vuotta. Hän aloitti vuonna 2021 historian nuorimpana kuljettajana Ferrari Challenge -merkkiluokan Euroopan mestaruussarjassa ajaen heti sarjan maailmanmestariksi. Sen jälkeen Nurmi sijoittui Challenge-luokassa kolmanneksi ja viime kaudeksi Nurmi siirtyi monikertaiseen Le Mans -voittajatalliin AF Corseen, jonka Ferrarilla hän saavutti Italian GT3-sprinttisarjassa hopeaa. Tällä kaudella Nurmi jatkaa kilpailemista Ferrarilla. Hänen uusi tiiminsä Emil Frey Racing on osa Keski-Euroopan suurimpiin kuuluvaa luksusautojen myyntiorganisaatiota.

”Pääsin viime kaudella nauttimaan parhaista mahdollisista puitteista, sillä AF Corse on GT3-sarjan legendaarisin talli. Hopea oli hyvä tulos, joten ajot jatkuvat nyt samoissa merkeissä. Tekniset palvelut tulevat edelleen AF Corselta, mutta ajohaalari vaihtui sveitsiläiseen Emil Frey Racingiin. Myös auto vaihtui ja tutustuin siihen vähän lennossa. Tämän kauden Ferrari 296 GT3 on aiempaa 488:ia ketterämpi ja kestää paremmin aggressiivista ajotyyliäni. Säätöjen kanssa meni hetki, mutta kyllä ne sieltä löytyivät. Nousimmekin jo toisessa kilpailussa palkinnoille”, iloitsee Luka Nurmi uutta tiimiään ja lisää:

”Emil Frey panostaa nuorten kuskien kehittämiseen ja toimivat akatemiana. Minulla ei ole aiemmin ollut omaa kisainsinööriä ja ajovalmentajaa, joten tämä on suuri apu. Emil Frey on AF Corsen kanssa Ferrarin ydinryhmää GT-radoilla, joten tämän kauden menestys ei jää ainakaan kalustosta kiinni.”

Kahdeksan sprinttikisaa

Italian GT3-sarjassa on kahdeksan 50-minuutin pituista sprinttikilpailua, jotka ajetaan kahdella kuskilla. Emil Frey Racingilla Luka Nurmen ajoparina on sveitsiläinen Jasin Ferati. Misanon avausviikonloppuun osallistui 23 autoa ja siellä tekivät paluun GT3-sarjaan myös Porsche ja Aston Martin. Moninkertainen GT1-sarjan mestari Thomas Biagi ja entisen F1-kuski Jarno Trullin 19-vuotias poika Enzo Trulli joutuivat keskeyttämään.

”Italian sprinttisarjassa on kova taso ja mukana ovat nyt parhaat autot. Hävisimme sunnuntaina BMW:n tehdaskuskeille ja Audin tiimille, mutta taakse jäivät muut Ferrarit, Lamborghini, Aston Martin ja Porsche”, kertoo Nurmi.

Unelma legendaarisesta voitosta

Kilpailu GT3-sarjassa on urheilijan saavutuksista riippumatta arvokasta. Yhden auton vuosikustannus on miljoonaluokkaa, joten nopeuden ja ajovarmuuden lisäksi tallien ja kuskien yhteistyökumppanuudet nousevat merkittävään rooliin kilpauran mahdollistajana.

”Oman rahan kuskina on toki haastavaa kisata tehdaskuljettajia ja suuren varakkuuden omaavia vastaan. Suurin ero syntyy testipäivien määrässä, sillä ne ovat kalliita. En päässyt kauden avausviikonlopun alla testaamaan uutta autoani kuin kerran, mutta toivon, että saamme kauden mittaan lisää kumppaneita ja testipäiviä. Tavoitteeni on edelleen rata-autoilun ammattilaisuudessa ja unelmana voittaa LeMansin 24 tunnin kilpailun”, kertoo Luka Nurmi.

Luka Nurmen kisakausi jatkuu touko-kesäkuun vaihteessa Imolan radalla. Kauden muut Italian GT3 Sprint -kisat ajetaan Mugellossa ja Monzassa.

Luka Nurmen haastattelupyynnöt:

Tino Nurmi, isä ja asiainhoitaja, Luka Nurmi Oy
+358 50 572 3868, info@lukanurmi.fi

Luka Nurmi Misanon GT3 Sprint -osakilpailussa 5.5.2024. Kuva: Fotospeedy/Luka Nurmi Oy
Luka Nurmen uusi tiimi Emil Frey Racing on osa Keski-Euroopan suurimpiin kuuluvaa luksusautojen myyntiorganisaatiota. Nurmi ajaa tällä kaudella Ferrari 296 GT3 -autolla. Kuva: Fotospeedy/Luka Nurmi Oy
Luka Nurmi Misanon radalla 5.5.2024. Kuva: Fotospeedy/Luka Nurmi Oy
Luka Nurmi (toinen oik.) nousi Misanon radalla Italian GT3-sprinttikilpailussa kolmanneksi ajoparinsa Jasin Feratin kanssa sunnuntaina 5. toukokuuta 2024. Kuva: Fotospeedy/Luka Nurmi Oy

Suomi ja Viro hakevat maailmanennätystä saunapäivänä 8.6.10.5.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Suomalaista saunaa on juhlistettu kesäkuun toisena lauantaina jo lähes 40 vuoden ajan. Hyvinvoinnin trendin kasvaessa saunan suosio on nousussa myös maailmalla, mutta vahvimmin aito saunaperinne on säilynyt osana ihmisten arkea ja elämää Suomessa ja Virossa. Kaksi perinteistä saunakansaa tavoittelee saunapäivänä Guinness World Records -maailmanennätystä, joka syntyy helpoimmalla ja miellyttävimmällä mahdollisella tavalla: saunomalla lauantaina 8. kesäkuuta ja kertomalla siitä maailmalle.