Metsäteollisuuden Kaisu Karvala: Metsäbiotalous seuraavaan komission ohjelmaan

Metsäteollisuuden Kaisu Karvala.

Metsätalous vahvemmin ilmastostrategiaan

Metsäteollisuus ry:n EU-asioiden johtajan Kaisu Karvalan mukaan tavoitteena on saada metsätalous vahvemmin mukaan seuraavan komission ohjelmaan. – Tavoitteemme on saada kirjaus biotalouden merkityksestä eurooppalaiselle omavaraisuudelle sekä strategiselle autonomialle seuraavan komission 5-vuotisagendalle. Tässä meillä on samanlainen tahtotila ja tavoite hallituksen kanssa.

–Vaikka komission 2040-tiedonanto on selvästi parempi kuin komission muut viime kauden tiedonannot, olen yrittänyt hillitä sitä intoa, että kaikki muuttuisi ympäristöasioista vastanneen komissaari Franz Timmermansin komissiosta lähdön jälkeen. Komission lainsäädäntöä kirjoittavat virkamiehet istuvat edelleen paikallaan ja joillain heistä saattaa olla lähtökohtaisesti negatiivinen käsitys metsäteollisuudesta. Vaikka poliittinen tahtotila on nyt aiempaa parempi, on meidän silti keskityttävä lainsäädännön yksityiskohtiin, muistuttaa Karvala.

Metsäteollisuudessa on meneillään paljon puupohjaisten tuotteiden innovatiivista tutkimus- ja kehitystyötä, joka ei aina saa Karvalan mukaan kaikupohjaa tai näkyvyyttä. – Kun saksalainen vihreä meppi vieraili Supercellin hienossa pääkonttorissa, hän ei ihastellut puuarkkitehtuuria eikä kysynyt paljonko se sitoo hiiltä, vaan että kuinka monta puuta on rakentamiseen kaadettu. Me kerromme aina, että kun puu kaadetaan, istutetaan neljä tilalle. Puu on kuin porsas, siitä käytetään kaikki osat.

Karvalan mukaan Metsäteollisuus ry:n yksi suurimmista edunvalvonnallisista haasteista on viestin perille saaminen. – Ei kannata tavata vain metsäasioissa samanmielisiä, vaan mennä niihin pöytiin, missä meitä haastetaan. Olemme täällä, jotta meidän äänemme kuuluisi ja ymmärrys metsätaloudesta lisääntyisi.

EU sääntely vaikuttaa metsäteollisuuden investointeihin

Päättyvän EU:n komission kausi on ollut Karvalan mukaan lainsäädännöllinen tsunami. – Aika on ollut hyvin ideologista. Kun komissio on ajanut liian nopeasti ja välillä huonosti valmisteltua maa- ja metsätaloussektoriin kohdistuvaa lainsäädäntöä osana Green Dealiä, on se johtanut Karvalan mukaan vastareaktioon, mikä näkyy muun muassa protesteina monissa maissa.

–Metsäteollisuuden on tiedettävä, millaiseen regulatiiviseen tilaan se tekee investointeja. Kautensa päättävä komissio on antanut 17 ilmasto- ja ympäristöaloitetta, joilla kaikilla tulee olemaan mittavia vaikutuksia metsätalouteen, mutta joiden yhteisvaikutuksia ei ole lainkaan arvioitu.

Esimerkkinä arkipäivän edunvalvonnasta Karvala mainitsee pakkausdirektiivin. –Se tuli nyt onneksi parlamentista viimeisellä istuntoviikolla meille järkevämmällä mallilla. Jos asetus olisi mennyt alkuperäisessä muodossa läpi, se olisi merkinnyt joidenkin metsäyritysten kohdalla jopa joistain liiketoiminnoista loppumista. Nyt odottelemme vielä lopullista Neuvoston päätöstä, joka ei ehtine ennen uuden toimikauden alkua.

EU:ssa on vaikutettava etukäteen

Komissio on haalinut Karvalan mukaan delegoiduilla säädöksillä lisää valtaa teknisten argumenttien pohjalta. – Vallansiirto on tapahtunut kaikessa hiljaisuudessa, ja siinä jäsenvaltiot ovat olleet turhan vaatimattomia ja hiljaisia.

– Jäsenmaan tulee vaikuttaa EU:n päätöksentekoon ajoissa, kuten Suomen nykyinen hallitus tuntuu tekevänkin. Pitää vaikuttaa etukäteen, ei kommentoida jälkikäteen. Edellisen hallituksen aikana Suomesta tuli eri ministereiltä erilaisia viestejä hallituksen ohjelmasta, eli komissio ei aina tiennyt mikä oli Suomen kanta. Vaikuttamistyössä pitää valita kohteensa ja aiheensa tarkasti ja strategisesti, muistuttaa 30 vuotta edunvalvontatyötä tehnyt Karvala.

Yhteistyö meppien kanssa on Karvalan mukaan keskeinen osa Metsäteollisuus ry:n edunvalvontatyötä.  –Onneksi meillä on ollut tällä vaalikaudella meppejä, jotka ovat hakeutuneet rohkeasti lakiasäätäviin valiokuntiin. Aktiivisella ja raportteihin keskittyvällä ja niitä myös saavalla mepillä on enemmän lainsäädäntövaltaa kuin useimmalla ministerillä. Toivon uuteen parlamenttiin myös metsäasioista ja biotaloudesta kiinnostuneita edustajia.

–Minun tehtäväni täällä on tuoda yhteen keskeisiä vaikuttajia ja politiikkoja sekä nostaa eurooppalaiseen keskusteluun kannaltamme keskeisiä kysymyksiä puun riittävyydestä ja biopohjaisten materiaalien mahdollisuuksista fossiilisten korvaajina, muistuttaa Karvala.

Kaisu Karvala
kaisu.karvala@forestindustries.fi

Metsäteollisuuden Kaisu Karvala.

Tämä journalistisin perustein laadittu artikkeli on osa Metsämiesten Säätiön rahoittamaa ”Metsä vastaa” –artikkelisarjaa. Sarjan tavoitteena on esitellä monipuolisesti metsäalan tutkijoiden, päättäjien, yritysten ja yhteisöjen näkemyksiä ajankohtaisista metsätaloutta käsittelevistä aiheista. Artikkelit ovat vapaasti hyödynnettävissä joko lähdemateriaalina tai julkaistavissa sellaisenaan. Artikkelit julkaistaan myös Säätiön www.mmsaatio.fi –sivuilla sekä www.puussaontulevaisuus.fi –sivustolla.

Japani rakentaa tuontipuusta12.6.2024 09:04:55 EEST | Artikkeli

Japanin hallitus haluaa edistää kotimaisen puun käyttöä, mutta sen korjuukustannukset metsäisillä vuoristoaluilla syövät sen kilpailukyvyn. Vaikka kotimaisen puun käyttöä rakentamisessa tuetaan, 60 prosenttia puutavarasta tuodaan ulkomailta, myös Suomesta. -Tilanne on hyvin ristiriitainen, sanoo puurakentamiseen erikoistunut arkkitehti Daishi Sakakuchi. Vaikka haluaisimme käyttää kotimaista puuta, sen saaminen on kallista ja hankalaa, kun vuoristoalueilla joudutaan rakentamaan hakkuita varten teitä ja puun jatkojalostajia sahateollisuudessa on vähän. Kun nuoret kaupungeissa olevat sukupolvet saavat pieniä metsälöitä perinnöksi, heillä ei ole halua myydä. Vaikka puurakentaminen on yleistymässä, Sakakuchin mielestä sen esteenä on monia muitakin pullonkauloja. – Säätelyä tulee keventää erityisesti palomääräysten osalta, koulutusta on lisättävä ja kaikkein tärkein haaste on puun saaminen metsästä teollisuuteen kilpailukykyisellä hinnalla. Siksi hallitus tukee sekä metsäsektoria että puurak

Japani metsälääketieteen edelläkävijänä - metsäkylpy vähentää teknostressiä4.6.2024 09:24:15 EEST | Artikkeli

Japanilainen metsäkylpy Shinrin-youku on enemmän kuin pelkkä kävelyretki. Shinrin tarkoittaa metsää ja youku kylpyä eli metsäympäristössä kylpemistä ja sen aistimista. – Se ei ole liikuntaharjoitus, patikointiretki tai juoksulenkki, vaan yksinkertaista luonnossa olemista ja yhteyden luomista luontoon kaikilla aisteilla. Metsässä voi tuntea lukemattomia tuoksuja, hengittää raikasta ilmaa, kuunnella metsän ääniä, lintuja ja tuntea tuulta iholla, kuvailee japanilaisen metsälääketieteen johtava asiantuntija tohtori Qing Li. –Kun ihminen saavuttaa sopusoinnun luonnon kanssa, hän rentoutuu ja virkistyy. Metsässä stressi lievittyy, ihminen rentoutuu ja ajatukset kirkastuvat. Me olemme tuhansia vuosia kokeneet tämän saman, saaneet metsästä virkistystä, voimaa ja energiaa. Männynneulasista haudutetussa teessä on kahdeksan kertaa enemmän C - vitamiinia kuin appelsiinissä. Tokiossa sijaitsevassa Nippon Medical Schoolissa toimiva professori Li kertoo viettäneensä lapsuutensa pikku kylässä, jossa l

Suomen Japanin Kauppakamarin Antti Kunnas: Japanissa puutuotealan viennille suuret markkinat27.5.2024 11:47:51 EEST | Artikkeli

Suomen Japanissa sijaitsevan kauppakamarin, Finnish Chamber of Commerce in Japan, toimitusjohtaja Antti Kunnas kannustaa suomalaisia puutuotealan yrityksiä Japanin markkinoille. – Minun viestini suomalaisyrityksille on se, että Japanissa on suuria vientimahdollisuuksia, koska markkina on valtava ja paljon kysyntää sellaisille tuotteille ja ratkaisuille, mitä Japanissa ei valmisteta.

YTT Juhani Wiio: Median metsäuutisoinnista puuttuu kokonaiskuva – Toimittajien side metsään katkennut22.5.2024 08:16:10 EEST | Artikkeli

Metsäuutisointia tutkineen YTT Juhani Wiion mukaan erityisesti suurien mediatalojen, tulisi tarkastella metsäkysymyksiä kokonaisvaltaisesti, eikä vain yhden vallalla olevan asenneilmaston kautta. – Metsä ja siihen perustuva talous ovat hiilinielun ja suojelun lisäksi edelleen osa suomalaista elämänmuotoa ja suomalaisten toimeentuloa. On tärkeää, että kaikki osapuolet kokevat tulevansa kuulluksi valtamedioissa sirpaleisen sosiaalisessa mediassa esiintyvän ajoin aggressiivinen keskustelun vastapainoksi. –Sama koskee metsiin liittyvää tutkimusta, jolta näin yhteiskuntatieteilijänä kaipaisi enemmän kokonaisvaltaista lähestymistapaa, joka lisäisi monipuolista ymmärrystä metsistä. Kun seuraa somen metsäkeskustelua, saa vaikutelman, että jotkut tutkijatkin ovat ottaneet siinä omaa yhtä totuuttaan puolustavan ideologisen osapuolen roolin. Kun tarjolla on sirpalemaista, joskus vastakkaistakin metsätietoa, kokonaiskuva hämärtyy, muistuttaa Wiio. Media luo metsäkuvaa Taloustutkimuksen tutkimuksie