Siltalan syksy 2024 – Kaunokirjat

Siltalan syksyssä muun muassa upeat romaanit Pirkko Saisiolta ja Hannu Väisäseltä. Myös suursuosion Suomessakin saavuttaneelta ranskalaiselta Guillame Mussolta ilmestyy uusi dekkarisuomennos.

PIRKKO SAISION romaanissa SULIKO raskasmielinen yksinvaltias vajoaa muistoihinsa kylmänä uuden vuoden yönä. Hänellä on tuhkaa kurkussaan, hän kaipaa vuorille paahtavaan aurinkoon, nuoruuteensa. Hänen unensa ovat sekavia ja ahdistavia, nöyristelevät alaiset tympäisevät, arkiset tapahtumat tuntuvat oudoilta. Vain Suliko osaisi rauhoittaa ahdistuneen vanhan miehen mielen. Mutta kuka on Suliko?

Romaani ilmestyy syyskuussa.

HANNU VÄISÄSEN uusi teos VIISIKKO on monisävyinen romaani sisarusparvesta, vanhenemisesta ja muistin petollisuudesta. Antero on kutsunut Viisikon koolle Ranskaan. Pappilassa juhlitaan hänen syntymäpäiviään, ja samalla koko sisarusparvea. Kun elämää nähnyt, mutta edelleen äänekäs viisikko kohtaa, palataan elettyihin vuosiin, jotka yhdistivät ja erottivat.

Romaani ilmestyy syyskuussa, mediaembargo 4.9.

Syksyn esikoiskirja on SALLI KARIN romaani VEDESTÄ JA SURUSTA. Nainen saapuu Islantiin viettääkseen kaksi kuukautta taiteilijaresidenssissä pikkuruisessa kylässä. Naisen aiemmin sairastama pahanlaatuinen rintasyöpä nousee menneisyydestä uudelleen koettavaksi. Romaani on tarina luopumisesta ja rajallisuudesta, sattumanvaraisuudesta ja vääjäämättömyydestä.

Romaani ilmestyy elokuussa.

KOBOLTTIPRINSSIT on MIKKO GRANROTHIN ensimmäinen romaani. Lapista löytyy merkittävä akkumetalliesiintymä. Alkaa kilpajuoksu resursseista, joiden tulisi nostaa Suomi vihreän murroksen kärkimaaksi Euroopassa. Romaani on kehon ja luonnon kauhuista ammentava kertomus kaivoskilpailusta, kuolemanpelosta ja maskuliinisen saavuttamisen pakosta. – Kirjailijan esikoisteos, novellikokoelma Mustat juuret ilmestyi kaksi vuotta sitten.

Romaani ilmestyy syyskuussa.

Myös JUHA KAUPPISEN näyttelijä Martti Suosalolle kirjoittama monologinäytelmä STARMAN sukeltaa luontoon, tarkemmin sanoen luontokatoon. Näytelmäteksti on ajankohtainen, hurmaava ja teemoiltaan hieman kammottava teos. – Näytelmää esitetään Teatteri Sirkus Suosalon sirkusteltassa.

Kirjana näytelmäteksti ilmestyy heinäkuussa.

Kuudennen runoteoksensa julkaisee VILJA-TUULIA HUOTARINEN. Kokoelmassa MENETTÄMISESTÄ, SÄILYTTÄMISESTÄ tulevat näkyviksi maailmaa liikuttavat yhteydet, syvät säikeet ja konkreettiset viestintävälineet, jotka liittävät elolliset olennot toisiinsa.

Teos ilmestyy elokuussa.

null

Ranskan viime vuosien ylivoimaisesti myydyin kirjailija GUILLAUME MUSSO löi itsensä läpi Suomessakin viime vuonna ilmestyneellä dekkarillaan Tyttö ja yö. Keväällä suomeksi ilmestyi hänen teoksensa Kirjailijoiden salattu elämä, ja jo tänä syksynä saadaan jatkoa mussoille, kun trilleri ELÄMÄ ON ROMAANI ilmestyy.

"Eräänä huhtikuun päivänä kolmevuotias tyttäreni Carrie katosi leikkiessämme piilosta Brooklynin asunnossani." Näin alkaa nimekkään kirjailijan Flora Conwayn kertomus. Elämä on romaani on tyrmäävä tarina kirjojen voimasta ja elämänvimmasta.

Kirja ilmestyy syyskuussa.

JYRKI LEHTOLALTA ja TUIJA SILTAMÄELTÄ saadaan parivaljakon toinen yhteinen esseeteos KOSKETUS. Nyt tekijäkaksikko hylkää vakavammat suuret teemat ja kirjoittaa koko maailmaa kiinnostavista aiheista: äitiydestä, rakkaudesta, suolistosta ja siitä, miltä musta just nyt tuntuu.

Teos ilmestyy syyskuussa.

ANTTI ARNKILIN neljäs esseekirja SEURAUKSIA puolestaan käsittelee planeetan kestävyyden rajoja, energiaa, ylikulutusta ja meneillään olevaa monikriisiä. Vapaamuotoiset esseet ammentavat asiaproosasta, kaunokirjallisuudesta, populaarikulttuurista ja uutisten hämmentävästä virrasta.

Teos ilmestyy syyskuussa.