Mysteeriromaani tarjoilee sanaleikkien ja arvoitusten lomassa lämmintä elämänviisautta

Täydellinen arvoitus on sydämellinen kertomus ystävyydestä, rakkaudesta ja valitusta perheestä.

Samuel Burr: Täydellinen arvoitus
Ilmestyy 3.6.2023

"Perhe syntyy rakkauden varaan."

Clayton Stumper on vanha mies nuorukaisen ruumiissa. Hänet on kasvattanut erikoinen arvoitusten laatijoiden yhteisö, joka viettää eläkepäiviä vanhassa hotellissa. Kun yhteisön johtohahmo Pippa nukkuu pois, alkaa menneisyys vaivata Claytonia. Missä hänen oikeat vanhempansa ovat?

Tosiasiassa Clayton itse on arvoitus, jota huippuälykkäistä jäsenistä koostuva seura ei ole onnistunut ratkaisemaan. Pippan jäämistöstä löytyy kuitenkin vihjeitä, joista muodostuu hänen mestariteoksensa, viimeinen suuri arvoituspeli. Vihje kerrallaan Clayton ryhtyy selvittämään menneisyytensä mysteeriä.

Täydellinen arvoitus on hersyvän sydämellinen kertomus ystävyydestä, rakkaudesta ja itse valitusta perheestä. Lukija saa pähkäiltäväkseen arvoituksia, mutta juoni on seurattavissa vaikka ristikot jäisivätkin ratkomatta.

Kirjan suomentaja Anuirmeli Sallamo-Lavi on tehnyt kääntäjän työtä 36 vuotta. Hän kertoo, että vastaavaa projektia sanaleikkien ja arvoitusten jäljillä ei ole aiemmin tullut vastaan hänen urallaan. Kirja sisältää anagrammeja, salakieltä, koodisanojen purkua sanaleikkejä ja ristikoita, joiden merkityksen lisäksi myös ilmiasu piti saada loksahtamaan palapelin tavoin paikalleen. Syventääkseen taustatietojaan ja varmistaakseen käännöstyön onnistumisen Sallamo-Lavi vieraili kirjan arvoitusten kätköpaikoilla Lontoossa. Hän sai myös arvokasta apua kirjan ristikkovihjeisiin suomalaiselta Sanasepot-ristikkoseuralta.

Samuel Burr on käsikirjoittaja ja tuottaja, jonka televisioura käynnistyi 18-vuotiaana, kun hän teki dokumentin seniorien palvelutalosta. Sama dokumentti toimi myös inspiraationa Burrin esikoiskirjalle. Burr asuu Lontoossa Tom-puolisonsa ja kissansa Murielin kanssa.

Ihanissa luontokirjoissa sukelletaan kasvien kiehtovaan maailmaan17.5.2024 14:40:37 EEST | Tiedote

Kasvit ovat osa jokapäiväistä elämäämme: syömme kasviksia, liikumme luonnossa, ostamme kukkia, kuopsutamme puutarhassa, rakennamme puusta ja käytämme fossiilisia polttoaineita. Mutta mitä oikeasti tiedämme meitä ympäröivistä luonnon ihmeistä? Ihanasti kuvitetut, englantilaisten huippunimien uutuuskirjat Puut (Nemo) ja 50 kasvia jotka muuttivat maailmaa (Moreeni) tarjoavat sykähdyttävää luontotietoutta herkullisesti paketoituna!

Otavan alkukesän viihteessä kuuma TikTok-ilmiö ja kuusikymppisen naisen elämän täyskäännös16.5.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Hillary Yablon: Sylvian toinen näytös Ilmestyy 21.5.2024 Vauhdikas hyvänmielen romaani tuulettaa railakkaasti käsityksiä ikääntymisestä, rakkaudesta ja onnesta. Neljänkymmenen yhteisen vuoden jälkeen Sylvia, 63, havaitsee miehensä petolliseksi sekä aviovuoteessa että raha-asioissa. Nyt saa riittää! Niinpä tylsä senioriyhteisö Floridassa vaihtuu kimppakämppään New Yorkin sykkeessä. Uuden elämän aloittaminen lähes tyhjän päältä ei ole helppoa, kun sekä mies että aikuinen tytär yrittävät pysäyttää Sylvian järkipuheillaan. Vuodet ovat kuitenkin tuoneet hänelle kokemusta, suhteellisuudentajua ja viisautta. Nyt on hauskanpidon ja säpinän aika. Hillary Yablonin esikoisteos on saanut ilmestyessään kiittävien arvioiden vyöryn. "[A] delightful debut. . . It’s impossible not to cheer for the strong heroine at the center of Yablon’s savvy story." —Publishers Weekly Kirjailija Hillary Yablon asuu Los Angelesissa perheensä kanssa. Hän valmistui Princetonin yliopistosta ja opiskeli runoutta maisterik