Seutu+ joukkoliikenteen vuorot vähenevät Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa syysaikataulukauden 2024 alusta lähtien
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen joukkoliikenneviranomaisen vastuulla olevien seutuliikenteen yhteysvälien nykyistä vuorotarjontaa tullaan vähentämään asteittain vuosien 2024 ja 2025 aikana. Seutuliikenteen ylläpitämiseen tarkoitettu valtion määräraha palautuu koronapandemiaa edeltävälle tasolle. Neljän vuoden aikana liikenteen hankintakustannukset ovat kasvaneet ja käyttöön saatavalla rahoitustasolla ei pystytä ylläpitämään nykyistä tarjontaa. Säästötarve on niin huomattava, että vaikutuksia matkustajien liikkumiseen väistämättä tulee. Kohdekohtaisista muutoksista tiedotetaan myöhemmin tarkemmin.
Seudullisen joukkoliikenteen ylläpitämiseen on valtakunnallisesti myönnetty pitkään vakiintunut vuotuinen määräraha. Summa on jaettu yhdeksälle ELY-keskukselle kaupunkien ja kaupunkiseutujen ulkopuolisen liikenteen hankintaan. Viimeisten neljän vuoden aikana ELY-keskusten ylläpitämän seutuliikenteen hankintaan on kohdennettu lisämäärärahoja. Lisämäärärahoilla on katettu koronavuosien aiheuttamaa matkustajatulojen katoa sekä polttoaineen hintojen noususta johtuvaa kustannusten kasvua. Viime vuosina Varsinais-Suomen ELY-keskuksen käytettävissä ollut määräraha on ollut noin viisi miljoonaa euroa vuodessa. Seudullisen joukkoliikenteen määrärahoissa tullaan palaamaan vuoden 2019 tasolle, joka tarkoittaa Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella noin 1,6 miljoonan säästötavoitetta nykytilaan verrattuna. Vähennykset pyritään pitämään maltillisina ja kohdentamaan siten, että työ-, opiskelu- ja välttämättömät asiointimatkat sujuvat jatkossakin. Säästötarve on niin huomattava, että vaikutuksia matkustajien liikkumiseen väistämättä tulee.
Turun seudun kohteissa vähennyksiä syyslukukauden 2024 alusta
Turun seutuliikenteen bussilinjat ovat Varsinais-Suomen ELY-keskuksen joukkoliikenneviranomaisen hankkimasta liikenteestä vuoromääriltään suurimmat. Vuoromäärien vähennysten suunnittelu aloitetaan Mynämäen, Nousiaisten ja Maskun, Uudenkaupungin sekä Paraisten ja saariston bussilinjoista. Näiden linjastojen osalta vähennyksiä tullaan toteuttamaan syysaikataulukauden 2024 alusta. Muiden seutulinjojen karsimiseen edetään asteittain.
Seutuliikennettä hankitaan julkisten tarjouskilpailujen kautta yhteysväleittäin n. 3–5 vuoden välein. Julkisen talouden säästöpaine on ollut nähtävissä joitain vuosia ja siksi seutuliikenteen kohteita on hankintavaiheessa supistettu jo ennakoiden muutamien vuosien ajan. Tarvittavaa säästöä ei kuitenkaan saada aikaan pelkästään tällä tavoin.
Seudullisen linja-autoliikenteen kustannustaso on noussut
Seudullisen linja-autoliikenteen hankintakustannukset ovat korkeammat kuin viisi vuotta sitten. Polttoaineiden hintakehitys näkyy suoraan linja-autoliikenteen tarjoushinnoissa. Vaikka tilanne on tasaantunut v. 2022 koetusta piikistä, dieselin hinta on selkeästi korkeammalla kuin v. 2019. Myös yleinen energian hinnan nousu välittyy linja-autoalalle tärkeisiin korjaamo- ja rengaskustannuksiin.
Samalla kun kustannustaso on noussut, seutuliikenteen lipputuloista kertyvä tulo on vähentynyt. Monet kaupunkiliikenteen toimijat ovat raportoineet, että matkustus on palautunut koronaa edeltävälle tasolle. Seudullisessa liikenteessä kehitys on ollut hitaampaa. Etätyöstä ja -opiskelusta on tullut uusi normaali ja se näkyy säännönmukaisen pendelöinnin vähentymisenä. Tämä on vähentänyt kertyvää lipputuloa ja osaltaan heikentänyt julkisin varoin hankitun joukkoliikenteen taloutta.
Liikenteen muutoksista tiedotetaan myöhemmin tarkemmin
Syyskauden aikataulujen ja vuorojen vähennysten suunnittelu ovat parhaillaan käynnissä, mutta tässä vaiheessa emme pysty vielä tarkkaan kertomaan, mitä vuoroja tullaan vähentämään. Syksyn 2024 ajokauden aikataulut julkaistaan viimeistään heinäkuun puoliväliin mennessä. Tiedotamme vuorokohtaisista muutoksista tarkemmin kesän aikana. Lisäksi ELY-keskuksen joukkoliikenneviranomainen informoi tulevista muutoksista Seutu+ sivustolla.
Kulloinkin voimassa oleva seudullisen liikenteen tarjonta näkyy reittioppaassa ja aikataulupalvelussa. Kesän 2024 aikataulut on julkaistu Seutu+ sivustolla.
Seudullisen liikenteen järjestäjistä
Joukkoliikenneviranomaiset järjestävät julkisin varoin kustannettua joukkoliikennettä. Yhdeksän ELY-keskusta toimii joukkoliikenneviranomaisina kaupunkien ja kaupunkiseutujen ulkopuolisella alueella. Varsinais-Suomen ELY-keskus toimii vastuuviranomaisena Varsinais-Suomen ja Satakunnan maakunnissa Turun ja Porin seudullisten viranomaisten sekä Salon ja Rauman ulkopuolisella alueella. ELY-keskukset saavat toiminnalleen rahoituksen valtion talousarvion momentilta Julkisen henkilöliikenteen palvelujen ostot ja kehittäminen. ELY-keskusten joukkoliikenteen määräraha on valtion talousarviossa ollut pitkään noin 30 miljoonaa euroa vuodessa. Koronapandemian ja energian kallistumisen vaikutuksia linja-autoliikenteeseen on paikattu lisätalousarvioista myönnetyillä lisämäärärahoilla n. 10 miljoonaa euroa per vuosi. Hallitusohjelman mukaan joukkoliikenteeseen ei ole enää luvassa lisärahoitusta ELY-keskusten joukkoliikenteen määrärahoissa ollaan siten palaamassa vuoden 2019 tasolle, joka tarkoittaa noin 10 miljoonan euron säästötavoitetta nykytilaan verrattuna.
Lisätietoja:
Varsinais-Suomen Ely-keskus, projektipäälliköt Markus Kivelä, p. 0295 022 007, Soile Koskela p. 0295 022 798 ja Antti Setälä p. 0295 022 816.
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Lounais-Suomeen luvassa lumi- ja vesisateita - tiet hoidetaan ennalta suunnitellussa järjestyksessä19.11.2025 16:23:40 EET | Tiedote
Hoitourakoissa talvikausi on jo alkanut ja urakoitsijat ovat valmiudessa talvikelien varalta. Urakoitsija seuraa sääennusteita ja toimenpiteet suunnitellaan mm. niiden mukaan. Mikäli sää poikkeaa ennusteesta urakoitsijat pyrkivät reagoimaan muutoksiin nopeasti. Hoitotoimet toteutetaan ennalta määritellyssä järjestyksessä, jotta tiet voidaan hoitaa suunnitelmallisesti ja tehokkaasti.
Varsinais-Suomen työvoimabarometri: Työttömyys kasvussa, mutta investoinnit tuovat toivoa14.11.2025 11:01:04 EET | Tiedote
Vaikka työttömyys on ollut kasvussa Varsinais-Suomessa, työmarkkinoilla on nähtävissä myös positiivisia signaaleja ja kasvun mahdollisuuksia. Maakunnan vahvuutena on monipuolinen elinkeinorakenne, jossa teknologia-, meri- ja lääkealan, kaupan sekä logistiikan sektorit pitävät pintansa. Työvoimabarometrin tuoreimmat tiedot korostavat erityisesti osaavan työvoiman kysyntää, digitalisaation ja tekoälyn tuomia muutoksia sekä alueellisia rekrytointihaasteita.
Trafikarrangemangen för den tunga trafiken på Skärgårdsvägen upphör14.11.2025 09:00:00 EET | Pressmeddelande
Trafiken på Skärgårdsvägen (landsväg 180) har flyttats till den nya Rävsundsbron och trafikarrangemangen för att trygga den gamla brons skick har upphört. Väntområdet för tung trafik från S:t Karinshållet tas bort under nästa vecka, om inte vinterföret skjuter upp arbetet. Trafikljusen och trafikmärkena har redan tagits bort. Med trafikarrangemangen som grundar sig på enkelriktad tung trafik kunde man trygga trafiken på bron tills den nya bron blev klar.
Saaristotien raskaan liikenteen liikennejärjestelyt puretaan14.11.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Saaristotien (mt 180) liikenne on siirtynyt uudelle Kirjalansalmen sillalle, ja vanhan sillan kunnon turvaamiseksi tehdyt liikennejärjestelyt ovat päättyneet. Kaarinan pään raskaan liikenteen odotusalue puretaan ensi viikon aikana, elleivät talvikelit siirrä töitä myöhemmäksi. Liikennevalot ja liikennemerkit ovat jo poistettu. Raskaan liikenteen yksisuuntaisuuteen perustuvilla liikennejärjestelyillä pystyttiin turvaamaan liikennöinti sillalla uuden sillan valmistumiseen saakka.
Skador på husdjur som orsakats av stora rovdjur har ökat kraftigt i Egentliga Finland13.11.2025 14:29:16 EET | Pressmeddelande
År 2023 inträffade sammanlagt 36 skador på husdjur som orsakats av stora rovdjur, dvs. vargar, lodjur, björnar och järvar i Egentliga Finland, år 2024 var antalet 45 och i år före början av november var antalet redan 112.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme