Seutu+ joukkoliikenteen vuorot vähenevät Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa syysaikataulukauden 2024 alusta lähtien
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen joukkoliikenneviranomaisen vastuulla olevien seutuliikenteen yhteysvälien nykyistä vuorotarjontaa tullaan vähentämään asteittain vuosien 2024 ja 2025 aikana. Seutuliikenteen ylläpitämiseen tarkoitettu valtion määräraha palautuu koronapandemiaa edeltävälle tasolle. Neljän vuoden aikana liikenteen hankintakustannukset ovat kasvaneet ja käyttöön saatavalla rahoitustasolla ei pystytä ylläpitämään nykyistä tarjontaa. Säästötarve on niin huomattava, että vaikutuksia matkustajien liikkumiseen väistämättä tulee. Kohdekohtaisista muutoksista tiedotetaan myöhemmin tarkemmin.
Seudullisen joukkoliikenteen ylläpitämiseen on valtakunnallisesti myönnetty pitkään vakiintunut vuotuinen määräraha. Summa on jaettu yhdeksälle ELY-keskukselle kaupunkien ja kaupunkiseutujen ulkopuolisen liikenteen hankintaan. Viimeisten neljän vuoden aikana ELY-keskusten ylläpitämän seutuliikenteen hankintaan on kohdennettu lisämäärärahoja. Lisämäärärahoilla on katettu koronavuosien aiheuttamaa matkustajatulojen katoa sekä polttoaineen hintojen noususta johtuvaa kustannusten kasvua. Viime vuosina Varsinais-Suomen ELY-keskuksen käytettävissä ollut määräraha on ollut noin viisi miljoonaa euroa vuodessa. Seudullisen joukkoliikenteen määrärahoissa tullaan palaamaan vuoden 2019 tasolle, joka tarkoittaa Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella noin 1,6 miljoonan säästötavoitetta nykytilaan verrattuna. Vähennykset pyritään pitämään maltillisina ja kohdentamaan siten, että työ-, opiskelu- ja välttämättömät asiointimatkat sujuvat jatkossakin. Säästötarve on niin huomattava, että vaikutuksia matkustajien liikkumiseen väistämättä tulee.
Turun seudun kohteissa vähennyksiä syyslukukauden 2024 alusta
Turun seutuliikenteen bussilinjat ovat Varsinais-Suomen ELY-keskuksen joukkoliikenneviranomaisen hankkimasta liikenteestä vuoromääriltään suurimmat. Vuoromäärien vähennysten suunnittelu aloitetaan Mynämäen, Nousiaisten ja Maskun, Uudenkaupungin sekä Paraisten ja saariston bussilinjoista. Näiden linjastojen osalta vähennyksiä tullaan toteuttamaan syysaikataulukauden 2024 alusta. Muiden seutulinjojen karsimiseen edetään asteittain.
Seutuliikennettä hankitaan julkisten tarjouskilpailujen kautta yhteysväleittäin n. 3–5 vuoden välein. Julkisen talouden säästöpaine on ollut nähtävissä joitain vuosia ja siksi seutuliikenteen kohteita on hankintavaiheessa supistettu jo ennakoiden muutamien vuosien ajan. Tarvittavaa säästöä ei kuitenkaan saada aikaan pelkästään tällä tavoin.
Seudullisen linja-autoliikenteen kustannustaso on noussut
Seudullisen linja-autoliikenteen hankintakustannukset ovat korkeammat kuin viisi vuotta sitten. Polttoaineiden hintakehitys näkyy suoraan linja-autoliikenteen tarjoushinnoissa. Vaikka tilanne on tasaantunut v. 2022 koetusta piikistä, dieselin hinta on selkeästi korkeammalla kuin v. 2019. Myös yleinen energian hinnan nousu välittyy linja-autoalalle tärkeisiin korjaamo- ja rengaskustannuksiin.
Samalla kun kustannustaso on noussut, seutuliikenteen lipputuloista kertyvä tulo on vähentynyt. Monet kaupunkiliikenteen toimijat ovat raportoineet, että matkustus on palautunut koronaa edeltävälle tasolle. Seudullisessa liikenteessä kehitys on ollut hitaampaa. Etätyöstä ja -opiskelusta on tullut uusi normaali ja se näkyy säännönmukaisen pendelöinnin vähentymisenä. Tämä on vähentänyt kertyvää lipputuloa ja osaltaan heikentänyt julkisin varoin hankitun joukkoliikenteen taloutta.
Liikenteen muutoksista tiedotetaan myöhemmin tarkemmin
Syyskauden aikataulujen ja vuorojen vähennysten suunnittelu ovat parhaillaan käynnissä, mutta tässä vaiheessa emme pysty vielä tarkkaan kertomaan, mitä vuoroja tullaan vähentämään. Syksyn 2024 ajokauden aikataulut julkaistaan viimeistään heinäkuun puoliväliin mennessä. Tiedotamme vuorokohtaisista muutoksista tarkemmin kesän aikana. Lisäksi ELY-keskuksen joukkoliikenneviranomainen informoi tulevista muutoksista Seutu+ sivustolla.
Kulloinkin voimassa oleva seudullisen liikenteen tarjonta näkyy reittioppaassa ja aikataulupalvelussa. Kesän 2024 aikataulut on julkaistu Seutu+ sivustolla.
Seudullisen liikenteen järjestäjistä
Joukkoliikenneviranomaiset järjestävät julkisin varoin kustannettua joukkoliikennettä. Yhdeksän ELY-keskusta toimii joukkoliikenneviranomaisina kaupunkien ja kaupunkiseutujen ulkopuolisella alueella. Varsinais-Suomen ELY-keskus toimii vastuuviranomaisena Varsinais-Suomen ja Satakunnan maakunnissa Turun ja Porin seudullisten viranomaisten sekä Salon ja Rauman ulkopuolisella alueella. ELY-keskukset saavat toiminnalleen rahoituksen valtion talousarvion momentilta Julkisen henkilöliikenteen palvelujen ostot ja kehittäminen. ELY-keskusten joukkoliikenteen määräraha on valtion talousarviossa ollut pitkään noin 30 miljoonaa euroa vuodessa. Koronapandemian ja energian kallistumisen vaikutuksia linja-autoliikenteeseen on paikattu lisätalousarvioista myönnetyillä lisämäärärahoilla n. 10 miljoonaa euroa per vuosi. Hallitusohjelman mukaan joukkoliikenteeseen ei ole enää luvassa lisärahoitusta ELY-keskusten joukkoliikenteen määrärahoissa ollaan siten palaamassa vuoden 2019 tasolle, joka tarkoittaa noin 10 miljoonan euron säästötavoitetta nykytilaan verrattuna.
Lisätietoja:
Varsinais-Suomen Ely-keskus, projektipäälliköt Markus Kivelä, p. 0295 022 007, Soile Koskela p. 0295 022 798 ja Antti Setälä p. 0295 022 816.
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Päällystykset viikolla 31 Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa26.7.2024 15:16:05 EEST | Tiedote
Ensi viikolla Varsinais-Suomessa päällystystöitä tehdään Turussa ja Raisiossa. Satakunnassa päällystetään kantatiellä 44 ja maantiellä 270 Tuorilan ja Siikaisten välillä.
Valtatiellä 1 Kaarinassa ja Paimiossa sekä maanteillä 52 ja 224 Salossa tehdään kaiteiden parannustöitä25.7.2024 09:35:40 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus suorittaa valtatiellä 1 Kaarinan ja Paimion välillä sekä Salossa maanteillä 52 ja 224 kaiteenparannustöitä, jotka parantavat liikenneturvallisuutta. Työt alkavat tällä viikolla eli viikolla 30 ja jatkuvat loppukesän ajan. Töistä aiheutuu ajoittain haittaa liikenteelle.
Trafiken på Skärgårdsvägen löper normalt, trots att ruttplaneringsverktyg säger annat24.7.2024 10:21:48 EEST | Tiedote
Trafiken på Skärgårdsvägen flyter på som vanligt, även om Google Maps ruttplanering föreslår att man ska ta en omväg från Åbo till Pargas via Rimito. Vi rekommenderar att följa lokala trafikinformationer och använda andra navigeringsverktyg när du ska till Skärgårdsvägen.
Saaristotien liikenne toimii normaalisti, vaikka reittiopas kertoo toisin24.7.2024 10:21:48 EEST | Tiedote
Liikenne Saaristotiellä kulkee normaalisti, vaikka Google Mapsin reittiopas ohjaa kulkemaan Turusta Paraisille Rymättylän kautta kiertäen. Suosittelemme seuraamaan paikallisia liikennetiedotteita ja käyttämään muita navigointivälineitä, kun suuntaat Saaristotielle.
Varsinais-Suomen työttömyys taittui selkeään kasvuun kesäkuulle tyypillisesti23.7.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen työttömyydessä tapahtui varsin odotettu ja selkeä notkahdus huonompaan suuntaan kesäkuussa. Näin tapahtuu kesäkuussa lähes poikkeuksetta. Huolestuttavammalta kehitykseltä vaikuttaa kuitenkin työvoiman kysynnän hiipuminen yhä alhaisimpiin lukemiin, joka olisi nopeasti saatava käännettyä ylöspäin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme