Krista Mikkonen: ympäristö- ja ilmastotoimien sivuuttaminen käy yhteiskunnalle kalliiksi

Vihreiden kansanedustaja Krista Mikkonen piti Vihreiden ryhmäpuheen 15. toukokuuta välikysymyskeskustelussa, joka koski hallituksen talouspolitiikkaa. Mikkonen kritisoi Orpon hallituksen valitsemaa talouspolitiikan linjaa, jolla syvennetään eriarvoisuutta. Mikkonen korosti puheessaan, että ilmastokriisin ja luontokadon ratkaiseminen on talouspolitiikan kovaa ydintä, minkä hallitus näyttää unohtaneen.

Embargo kunnes puhe pidetty.

Mikkonen kritisoi pääministeri Orpon narratiivia talouspolitiikan vaihtoehdottomuudesta.

– Hallitus on valinnut työllisyystoimia, jotka vähentävät kannustimia vastaanottaa työtä. Maahanmuuttopolitiikan, joka vaikeuttaa työperäistä maahanmuuttoa. Sosiaali- ja terveyspolitiikan linjan, jossa julkista terveydenhuoltoa rapautetaan. Me Vihreät uudistaisimme taloutta niin, että se mahtuu yhden planeetan rajoihin. Huolehtisimme sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta ja vahvistaisimme osaamista, sanoi Mikkonen.

Mikkonen kritisoi hallituksen koulutusleikkauksia ankaralla kädellä. Hallitus lakkauttaa aikuiskoulutustuen, leikkaa ammatillisesta koulutuksesta ja vapaasta sivistystyöstä sekä jäädyttää opintotuen indeksikorotukset.

– Suomen menestys nojaa korkeaan osaamiseen. Yhä nopeammin muuttuvassa ajassa osaamisen ylläpito ja päivittäminen on entistä tärkeämpää. Ja silti hallitus leikkaa juuri siitä. Se tarkoittaa, että yhä useamman nuoren elämänpolun määrittelee vanhempien tulotaso. Se tarkoittaa, että yhä useamman on mahdotonta palata opinpolulle aikuisiällä. Nyt pitäisi satsata osaamistason nostoon, ei tehdä siitä vain hyvin pärjäävien etuoikeus, linjasi Mikkonen.

Mikkonen korosti, että ilmastokriisin ja luontokadon ratkaiseminen ovat talouspolitiikan kovaa ydintä. On arvioitu, että ilmaston lämpenemisestä aiheutuvien tuhojen korjaaminen tulee globaalisti jopa kuusi kertaa kalliimmaksi kuin mitä maksaisi ilmaston kuumenemisen rajaaminen kahteen asteeseen.

– Kuolleella planeetalla ei ole taloutta eikä työpaikkoja. Jo nyt yli puolet suomalaisista yrityksistä kertoo luontokadon vaikuttavan niiden toimintaan. Kestävän talouden reunaehto on, että se asettuu maapallon kantokyvyn raameihin. Tarvitaan haitoille hinta; sen myötä euro ohjaa yrityksiä etsimään ympäristöystävällisempiä ratkaisuja. Samalla aiheuttaja maksaa haitat, eivätkä ne kaadu veronmaksajien syliin, totesi Mikkonen.

Lue koko puhe täältä:

Ville Niinistö: “Vihreät on takuupuolue sille, että laita- ja äärioikeistolle ei anneta valtaa”18.5.2024 11:19:08 EEST | Tiedote

Europarlamentin jäsen Ville Niinistö korosti Vihreiden puoluevaltuustolle pitämässään puheessa Vihreiden roolia Eurooppa-myönteisenä takuupuolueena ja äärioikeiston vastavoimana. Niinistön mukaan eurooppalaiset valitsevat nyt, annetaanko valtaa niille, jotka haluavat rakentaa vai niille, jotka rikkovat ja uhkaavat ihmisten sekä EU-maiden välistä yhteisöllisyyttä sekä palvelevat Putinin intressejä.

Atte Harjanne: Näen mieluummin hallituksen kuin luonnonmetsän kaatuvan.18.5.2024 10:26:06 EEST | Tiedote

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne nosti puoluevaltuustolle pitämässään puheessa esiin suomalaisten arvostuksen kotimaan luontoamme kohtaan sekä luonnon positiivisen vaikutuksen meidän kaikkien elämänlaatuun. Harjanne kävi läpi hallituksen pitkää syntilistaa surkeasta luonto- ja ilmastopolitiikasta ja korosti, että näkee mieluummin hallituksen kuin luonnonmetsän kaatuvan.

Välikysymys: Vihreät vaatii hallitukselta vastauksia epäonnistuneesta luonto- ja ilmastopolitiikasta17.5.2024 13:41:09 EEST | Tiedote

Petteri Orpon hallitus on paperilla sitoutunut pysäyttämään luontokadon vuoteen 2030 mennessä ja saavuttamaan hiilineutraalisuuden vuoteen 2035 mennessä. Hallituksen toimet eivät toistaiseksi kuitenkaan tue tavoitetta. Vihreät, SDP ja vasemmistoliitto ovat jättäneet hallitukselle välikysymyksen, jossa puolueet haluavat hallitukselta vastauksia, millä keinoilla se aikoo todella saavuttaa luonto- ja ilmastotavoitteet.