Jyväskylän yliopisto

Mediakutsu: Jyväskylän yliopiston uusi laboratorio tutkii uusien autojen tieto- ja viihdejärjestelmien vaikutuksia onnettomuusriskiin liikenteessä

Jaa

Jyväskylän yliopisto järjestää tilaisuuden päästä tutustumaan tutkimuskäytössä ennen näkemättömään ajosimulaattorilaboratorioon. Laboratorioon voidaan ajaa sisään mikä tahansa henkilöauto ja kytkeä se ajosimulaatioon. Laboratoriossa tutkitaan eri autojen tieto- ja viihdejärjestelmien vaikutusta niiden aiheuttamaan onnettomuusriskiin liikenteessä.

Apulaisprofessori Tuomo Kujala ja ajosimulaatioon kytketty Nissan Leaf.
Apulaisprofessori Tuomo Kujala ja ajosimulaatioon kytketty Nissan Leaf. Petteri Kivimäki / Jyväskylän yliopisto Petteri Kivimäki / Jyväskylän yliopisto

Jyväskylän yliopisto järjestää medialle avoimen tilaisuuden, jossa on mahdollista tutustua yliopiston täysin uuteen ajosimulaattorilaboratorioon ja sen toimintaan. Tilaisuus järjestetään torstaina 30.5. klo 10.00–11.30 Mattilanniemen kampuksella osoitteessa Ahlmaninkatu 2, Jyväskylä.

Jyväskylän yliopiston Drive-In-laboratorio on tutkimuskäytössä ennen näkemätön tutkimustila, jossa voidaan tutkia sitä, miten henkilöautojen tieto- ja viihdejärjestelmien käyttö ajon aikana vaikuttaa kuljettajan huomiokykyyn ja sitä kautta kuljettajan onnettomuuspotentiaaliin liikenteessä.

”Drive-In laboratorioon voidaan ajaa sisälle mikä tahansa henkilöauto ja kytkeä se ajosimulaatioon. Keskeisiltä osin realistinen näkymä ajoympäristöön mahdollistaa kuljettajan käyttäytymisestä tehtävien mittausten yleistämisen vastaavaan todelliseen liikenneskenaarioon.", tutkimuslaboratoriota johtaja apulaisprofessori Tuomo Kujala kuvailee.

Simuloitu liikenneskenaario ja tutkimusta varten kehitetty mittausasetelma auttavat arvioimaan luotettavasti minkä tahansa ajonaikaisen tehtävän vaikutusta kuljettajan kolarimahdollisuuteen todellisessa liikenteessä.

"Tällä hetkellä tutkimme autojen omien tieto- ja viihdejärjestelmien käyttöä ajon aikana, mutta tulevaisuudessa aiomme käyttää laboratoriota myös älylaitteiden ja erilaisten ajoavustimien käytön vaikutusten selvittämiseen.", Kujala kertoo.

Tutkimuksessa kerätään tietoa kuljettajan ajosuoritteesta, silmänliikkeistä, videomateriaalia käyttöliittymien käytöstä, sekä kyselydataa kuljettajien kokemuksista.

Tutkimustulosten perusteella voidaan vaikuttaa autojen käyttöliittymiä arvioivien menetelmien kehitykseen ja tarjota kuluttajille luotettavaa tietoa autojen käyttöliittymien turvallisuusvaikutuksista.

”Pystymme suoraan kertomaan sen, mitkä ovat hyviä ja huonoja suunnitteluratkaisuja moderneissa kuljettajalle tarkoitetuissa käyttöliittymissä sekä miten ne vaikuttavat ajoneuvojen onnettomuuspotentiaaliin liikenteessä.”, Kujala summaa.

Lisätietoja tapahtumasta

Mediatapahtumassa kerrotaan lyhyesti laboratorion käyttötarkoituksesta ja siellä tehtävästä tutkimuksesta, minkä jälkeen toimittajilla on mahdollisuus kokeilla testikuljettajana toimimista Nissan Leaf -merkkisellä sähköautolla.

Laboratorion tutkimukset käynnistyvät pilottivaiheen jälkeen kesäkuussa 2024 VW ID.7 ja Kia EV9 autoilla. Tutkimuksiin etsitään tällä hetkellä vapaaehtoisia testikuljettajia kaikista ikäryhmistä.

Tapahtuma järjestetään Jyväskylän yliopiston Mattilanniemen kampuksella (Ahlmaninkatu 2) torstaina 30.5. klo 10.00–11.30.

Ilmoittaudu tilaisuuteen sähköpostitse tai puhelimitse:

Teemu Rahikka
teemu.m.rahikka@jyu.fi
+358 50 569 9529

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Apulaisprofessori Tuomo Kujala ja ajosimulaatioon kytketty Nissan Leaf.
Apulaisprofessori Tuomo Kujala ja ajosimulaatioon kytketty Nissan Leaf.
Petteri Kivimäki / Jyväskylän yliopisto Petteri Kivimäki / Jyväskylän yliopisto
Lataa
Drive-In-laboratorio tutkimuskäytössä
Drive-In-laboratorio tutkimuskäytössä
Petteri Kivimäki / Jyväskylän yliopisto Petteri Kivimäki / Jyväskylän yliopisto
Lataa
Apulaisprofessori Tuomo Kujala esittelemässä ajosimulaattoria ja siihen kytkettyä ajoneuvoa
Apulaisprofessori Tuomo Kujala esittelemässä ajosimulaattoria ja siihen kytkettyä ajoneuvoa
Petteri Kivimäki / Jyväskylän yliopisto Petteri Kivimäki / Jyväskylän yliopisto
Lataa
Drive-In-laboratorion simulaattoriin kytketty ajoneuvo tutkimuskäytössä
Drive-In-laboratorion simulaattoriin kytketty ajoneuvo tutkimuskäytössä
Petteri Kivimäki / Jyväskylän yliopisto Petteri Kivimäki / Jyväskylän yliopisto
Lataa
Apulaisprofessori Tuomo kujala ja simulaatioon kytketty ajoneuvo Drive-In-laboratoriossa
Apulaisprofessori Tuomo kujala ja simulaatioon kytketty ajoneuvo Drive-In-laboratoriossa
Petteri Kivimäki / Jyväskylän yliopisto Petteri Kivimäki / Jyväskylän yliopisto
Lataa

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Jyväskylän yliopiston ja amerikkalaisen yrityksen yhteistyöstä syntyi maailman tarkin sydänkäyriä tunnistava ohjelmisto ja tytäryhtiö Keski-Suomeen14.7.2025 13:45:27 EEST | Tiedote

Jyväskylän yliopisto ja yhdysvaltalainen hitech-yritys USAMedX loivat yhteistyössä täysin automaattisesti toimivaan sydäniskuriin sykekäyrien tunnistuksen. Ohjelmistoa tullaan käyttämään kotikäyttöön tarkoitetussa sydäniskurissa, joka pystyy analysoimaan potilaan sydänkäyrän ja antamaan sydäniskun tarvittaessa automaattisesti. Yhteistyö johti lopulta myös USAMedX:n tytäryhtiön perustamiseen Jyväskylään.

Tutkijat selvittivät maapallon äänien erot urbaanissa ja luonnollisessa ympäristössä9.7.2025 12:05:00 EEST | Tiedote

Kansainvälinen tutkijaryhmä on kerännyt yli sata vuotta ääntä ympäri maailman ja selvittänyt, miten maapallon äänimaisema eroaa kaupungeissa ja luonnollisen ympäristön välillä. Samalla selvitettiin äänimaiseman vaihtelua vuorokauden ja vuodenaikojen mukaan. Arvostetussa Nature Ecology & Evolution –julkaisusarjassa julkaistu tutkimus paljastaa, etteivät kaupungeissa asuvien ihmisten äänimaisemien rytmit ole yhtä ennustettavia kuin luonnossa elävien eläinten

Sivistys elää ja etsii muotoaan – Jyväskylän Kesän 2025 puheohjelma avasi keskustelun tulevaisuuden sivistyksestä8.7.2025 08:00:00 EEST | Tiedote

70-vuotta täyttäneen Jyväskylän Kesän vuoden 2025 puheohjelma toi sivistyksen teeman monipuolisesti esiin viidessä eri tilaisuudessa, joissa pureuduttiin muun muassa ajattelun taitoon, koulutuksen saavutettavuuteen ja kulutuskulttuurin kriittiseen tarkasteluun. Puheohjelmien tallenteet ovat katsottavissa Jyväskylän Kesän verkkosivuilla ja Yle Areenassa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye