MTK:n Tiirola: Lunastuslain uudistuksella mitataan hallituksen oikeustajua

Sähkölinjojen maapohjien ryöstöhintaiset lunastusmenettelyt rikkovat oikeusturvaa ja jarruttavat koko energiasiirtymää, korostaa MTK:n metsävaltuuskunnan puheenjohtaja Mikko Tiirola.

Kuva: MTK arkisto

“Maanomistajan oikeusturva on luvattoman heikko. MTK vaatii, että sähkölinjojen korvausten osalta lunastuslain uudistuksessa ei voi tyytyä prosentuaaliseen tasokorotukseen, vaan maanomistajille turvataan samat oikeudet kuin maansa vuokranneillakin maanomistajilla on”, metsävaltuuskunnan puheenjohtaja Mikko Tiirola linjaa 25. toukokuuta Siikajoen Ruokolahden lavalla järjestetyissä Metsäiltamissa.

Kasvanut tarve lisätä energiaomavaraisuutta ja paine luopua fossiilisesta energiantuotannosta on lisännyt uusiutuvan energian kysyntää. Teollisen mittakaavan maatuuli-, merituuli- ja aurinkovoimalat yleistyvät, julkisesti tiedossa olevia hankkeita on jo noin yli 700 kappaletta.

Tuuli- ja aurinkovoiman tuotantoalueen maanomistaja pääsee nauttimaan vuosittaista vuokraa, mutta samasta hankkeesta aiheutuvan sähkölinja-alueen maanomistaja saa lunastusmenettelyn mukaisen kertakorvauksen aiheutuneesta käytönrajoituksesta. Viime kädessä korvaus on lunastuslain mukainen kertakorvaus, joka koostuu käytännössä maapohjasta, puuston odotusarvosta ja taimikonhoitokustannuksista.

Nykyinen lunastuslaki asettaa sähkölinja-alueiden maanomistajat heikkoon tilanteeseen. Laki passivoi toimijat maksamaan maanomistajalle vain lain edellyttämän minimikorvauksen, eikä korvauksista juurikaan sovita. Esimerkiksi Suomen valtion pääomistama kantaverkkoyhtiö Fingrid noudattaa lunastusmenettelyissään lakiin kirjattua lunastuslakia.

Voimalinjojen kertakorvauskorotuksien sijaan korvausjärjestelmää pitää kehittää vuosittaisella maanomistajakorvauksella, joka perustuisi verkonhaltijan keräämiin sähkönsiirron ja sähkönjakelun maksuihin, korostaa MTK. Lunastuslain lisäksi muutokset sähkömarkkinalakiin ovat välttämättömiä.

“Järjestönä olemme esittäneet jo pitkään konkreettisia lakimuutosehdotuksia, joilla maanomistajat huomioitaisiin ilman ryöstöhinnoittelua. Niin pitkään, kun valtio on mukana sähkömarkkinoilla lukemattomien yksityisten toimijoiden liiketoiminnan mahdollistamiseksi, tulee maanomistajat sisällyttää mukaan tähän yhtälöön. Lunastuslain uudistuksella mitataan hallituksen oikeustajua”, Tiirola kommentoi.

Vuoden kokki ja tarjoilija kilpailujen voittajat vierailevat viidellä maatilalla Etelä- Suomessa 25.6.– lähituotannon monipuolisuus valokeilassa12.6.2024 12:23:33 EEST | Kutsu

MTK ja SLC ovat ravintola-alan Suomenmestaruuskilpailun, Vuoden kokki ja Vuoden tarjoilija- kisojen pitkäaikaisia yhteistyökumppaneita. Hyvä ruoka yhdistää! MTK ja SLC järjestävä tiistaina 25. kesäkuuta kisoissa menestyneille jo perinteeksi muodostuneen retken maalle. Päivän aikana tutustutaan kotimaiseen ruuantuotantoon, ruuantuottajiin ja monipuolisiin suomalaisiin raaka-aineisiin.

Hallituksen energiapolitiikka nostaisi maa- ja metsätalouden kustannuksia eikä kannusta ilmastotoimiin11.6.2024 09:51:11 EEST | Tiedote

Hallitus esittää liikennepolttoaineiden päästökaupan laajentamista maa- ja metsätalouden käyttämiin polttoaineisiin. Tämä voi nostaa maa- ja metsätalouden kustannuksia yhteensä noin 60 miljoonaa euroa vuodessa. Pelkästään maatalouden osalta laajennus tarkoittaisi yli prosentin leikkausta koko toimialan käyttökatteeseen. Arvioitu polttoöljyn hinnan nousu olisi 11 senttiä/litra.