Julkinen hankinta jättää toimittajamarkkinan kehittämisen hyödyntämättä
Julkisten hankintojen arvo Suomessa oli vuonna 2023 noin 45 miljardia euroa. Julkisen sektorin tavoitteena on edistää yhteiskunnan toimintaa rakentamalla toimivaa infrastruktuuria ja tarjoamalla palveluja kansalaisille. LUT-yliopiston ja Tampereen yliopiston tutkijat korostavat, että hankinnan tulisi tuottaa hyötyä kaikille julkisen hankinnan osapuolille – tuotteiden ja palvelujen toimittajille, niiden käyttäjille ja ostaville organisaatioille – ei vain yksiulotteisesti alhaisen hinnan näkökulmasta ostajalle.

Julkinen hankinta toteuttaa poliittisen päätöksenteon asettamia tavoitteita hankkimalla tuotteita ja palveluja avoimilta markkinoilta. Julkisten hankintojen on aiemmassa kansainvälisessä tutkimuksessa todettu olevan tehokas keino poliittisten tavoitteiden saavuttamiseen esimerkiksi innovaatioita, vastuullisuutta ja kestävää kehitystä edistämällä. Hankintojen yhteiskunnallista kokonaisarvoa on kuitenkin ollut vaikea osoittaa.
LUT-yliopiston kauppakorkeakoulun hankintatoimen ja Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnan tuotantotalouden tutkijoiden muodostama konsortio on tutkinut, kuinka hankintaa voitaisiin paremmin hyödyntää arvon luojana ja mahdollistajana. Hanke toteutettiin Suomessa vuosina 2020–24, ja sen aikana tehtiin läheistä yhteistyötä Twenten yliopiston tutkijoiden kanssa Hollannissa.
Tutkimus toteutettiin Suomen Akatemian rahoittamassa hankkeessa Julkisen hankinnan muutos: hintakeskeisyydestä yhteiskunnallisen arvon luontiin (InnoProcu).
Hintakeskeisyydestä yhteiskunnallisen arvon luomiseen
Perinteisessä hintakeskeisessä lähestymistavassa kustannustehokkuus on tärkein arvo julkiselle hankkijalle. LUT-yliopiston ja Tampereen yliopiston tutkimuksessa kuitenkin havaittiin, että hankinnan arvonluonnissa tulee huomioida toimittajamarkkinoiden kehittäminen, innovaatioiden edistäminen, vastuullisuuden kasvu sekä hankintaprosessin tuloksellisuus.
Hankkivan organisaation tietämys ja ymmärrys toimittajista ja hankintamarkkinoista edistää innovaatioita ja hyödyttää julkista hankkijaa, kun kilpailu kasvaa ja markkinat vahvistuvat. Hankintaprosessin toimivuus ja tarjouspyyntöjen huolellinen valmistelu ovat osa riskienhallintaa ja lisäävät hankintojen vastuullisuutta.
– Toimiva hankintaprosessi on merkittävä myös kustannussäästöjen kannalta, kun tarjouspyyntöjen suunnittelussa, kilpailutuksessa ja toimittajavalinnassa on olemassa selkeät käytänteet, toteaa professori Katrina Lintukangas LUT-kauppakorkeakoulusta.
Julkisen sektorin houkuttelevuus asiakkaana
Julkinen sektori kilpailee yksityisen sektorin kanssa parhaista toimittajista ja näiden kyvykkäimmistä resursseista. Asiakkaan houkuttelevuus kuvaa toimittajan käsitystä asiakkaaseen liittyvästä arvosta vaihdannassa. Asiakkaan houkuttelevuuden arviointiin vaikuttaa, voiko yritys valita asiakkaansa useammasta vaihtoehdosta vai ei.
– Toimittajayritykset eivät osallistu tarjouskilpailuun tai tee tarjoustaan parhaalla tavalla, jos asiakas ei ole riittävän houkutteleva. Vain hintakilpailuun luottavat, ei-houkuttelevat julkiset organisaatiot voivat altistua toimittajan hintamanipulaatioyrityksille. Toimittajat ohjaavat innovointiresurssinsa mieluiten houkuttelevimmille asiakkailleen. Siksi julkisen organisaation tulisi pyrkiä olemaan houkutteleva asiakas, sanoo tenure track -professori Aki Jääskeläinen Tampereen yliopistosta.
Toimittajien haastatteluun pohjautuvassa tutkimuksessa tarkasteltiin, millainen merkitys houkuttelevuutta lisäävillä tekijöillä on julkisella sektorilla. Talouteen ja markkinakasvuun liittyvät ajurit ja niiden osatekijät, sekä vuoropuhelukulttuuri, ovat tärkeitä houkuttelutekijöitä kaikentyyppisissä hankinnoissa. Innovatiivisia toimittajia houkuttelevat potentiaaliset innovoinnin mahdollistajat.
Haastattelututkimuksen mukaan julkisia asiakkaita saatetaan pitää innovaatioiden edistäjinä, mutta niiden ei useinkaan odoteta rakentavan syvään luottamukseen perustuvia suhteita toimittajayrityksiin, jotta vältettäisiin lainrikkomukset. Uutena havaintona löydettiin houkuttelevuuden ulottuvuus, yhteiskunnallinen ajuri, jota ei ole esitetty aiemmissa tutkimuksissa. Toimittajayritykset voivat pitää yhteiskunnan kehittämiseen osallistumista tärkeänä, houkuttelevana tai palkitsevana.
Julkisen sektorin toimittajamarkkinan kehittämisessä työsarkaa
Toimittajasuhteita tutkittiin sekä julkisasiakkaille että niiden toimittajille suunnatuilla kyselyillä. Julkiset asiakkaat eivät asiakkaiden omienkaan vastausten perusteella kehitä toimittajamarkkinoita kovin aktiivisesti.
Toimittavien yritysten kokemukset julkisen asiakkaansa aktiivisuudesta toimittajamarkkinoiden kehittämisessä vahvistivat asiakkailta saatuja vastauksia. Erityisesti pienten toimittajien kasvun edistäminen sekä toimittajien aktivointi koettiin vähäisiksi, huolimatta siitä, että toimittajasuhteet ovat julkisten asiakkaiden kanssa varsin pitkiä. Aktivointi tarkoittaa esimerkiksi palautteen antamista toimittajan tarjonnan parantamiseksi, sekä toimittajien rohkaisemista kehittämään uutta tarjontaa ja tunnistamaan uusia markkinoita muiden julkisten asiakkaiden joukosta.
Keskeisenä havaintona kyselytuloksista on toimittajamarkkinoiden kehittämisen vähäisyys. Julkisen sektorin asiakkaiden tulisi kiinnittää tähän jatkossa huomiota. Tulosten perusteella näyttää siltä, että toimittajat eivät tunne kovin hyvin julkisten asiakkaidensa tarpeita verrattuna yksityiseltä sektorilta saatuihin vastaaviin tutkimustuloksiin.
InnoProcu-hanke
- Julkisen hankinnan muutos: hintakeskeisyydestä yhteiskunnallisen arvon luontiin (InnoProcu) – hankkeen tutkimus on tehty LUT-yliopiston kauppakorkeakoulun hankintatoimen ja Tampereen Yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnan tuotantotalouden tutkijoiden muodostamassa konsortiossa.
- Tutkimushankkeen kesto on syyskuusta 2020 elokuuhun 2024. Hankkeen rahoittajana on toiminut Suomen Akatemia.
- Tutkimushankkeen tulosseminaari järjestetään 5. kesäkuuta 2024 Aviapolis-konferenssikeskuksessa Vantaalla. Hankkeen loppuraportti julkaistaan syyskuussa 2024.
Yhteyshenkilöt
Tutkimusryhmä ja lisätietoja:
Professori Katrina Lintukangas, LUT-kauppakorkeakoulu, katrina.lintukangas@lut.fi, 040 767 4530
Professori Jussi Heikkilä, Tampereen yliopisto, Tuotantotalous, jussi.heikkila@tuni.fi, 050 376 1090
Tenure track -professori Aki Jääskeläinen, Tampereen yliopisto, Tuotantotalous
Tutkijatohtori Elina Karttunen, LUT-kauppakorkeakoulu, elina.karttunen@lut.fi, 050 383 5696
Tampereen yliopisto kytkee yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen ja koulutuksen. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme sekä uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Luomme ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luontoympäristön turvaamiseen sekä yhteiskuntien hyvinvoinnin ja kestävyyden rakentamiseen. Yliopistossa on 22 000 opiskelijaa ja henkilöstöä yli 4 000. Rakennamme yhdessä kestävää maailmaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Tampereen yliopisto
Tampereen yliopistoon valittiin lähes 3700 uutta opiskelijaa1.7.2025 10:55:00 EEST | Tiedote
Tampereen yliopiston suomenkielisiin koulutuksiin on valittu yhteensä lähes 3700 uutta opiskelijaa yhteishaun, avoimen väylän haun ja siirtohaun kautta. Hakijamäärä ja hyväksyttyjen määrä kasvoivat edellisvuodesta. Tampereen yliopisto oli Suomen toiseksi suosituin yliopisto ensisijaisten hakemusten perusteella.
Rasvan kantasolut muistavat lihavuuden – kyky hillitä tulehduksia palautuu vasta vuosien päästä painonpudotuksesta25.6.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
Lääketieteellisiin syihin perustuvassa painonpudotuksessa huomio kiinnittyy usein sen positiivisiin terveysvaikutuksiin. Uusin tutkimus kuitenkin osoittaa, että lihavuuden aiheuttamasta yleisestä tulehdustilasta palautuminen voi kestää vuosia.
290 000 viestiä vihapuheesta – tutkimus selvitti, millaista on keskustelu vihapuheesta somessa24.6.2025 09:15:00 EEST | Tiedote
Tutkijat ovat julkaisseet ensimmäisen vihapuhetta metatasolla käsittelevän, laajaan keskusteluaineistoon pohjautuvan tutkimusartikkelin. Tutkimuksen mukaan vihapuheen käsitteen avulla käydään kamppailua tiedosta, totuudesta ja yhteiskunnallisista valta-asetelmista. Keskusteluissa vihapuhetta normalisoitiin ja oikeutettiin samalla väheksyen sen vaikutuksia sekä yhteiskuntaan että vihapuheen kohteisiin.
Väitös: Koulun keskustelukulttuuri ja sosiaalinen pääoma vahvistavat ruotsinkielisten nuorten luottamusta poliittisiin kykyihinsä19.6.2025 10:21:48 EEST | Tiedote
Valtiotieteen maisteri Venla Hannuksela selvittää väitöskirjassaan, miksi ruotsinkieliseen vähemmistöön kuuluvat suomalaisnuoret luottavat kykyihinsä ymmärtää politiikkaa ja vaikuttaa siihen enemmän kuin suomenkieliset nuoret. Tutkimus tunnistaa kaksi selitystä: ruotsinkielisten koulujen avoimemman poliittisen keskusteluilmapiirin ja ruotsinkielisten vahvemman sosiaalisen yhteisön. Vaikka vähemmistöasema osaltaan selittää ruotsinkielisten tilannetta, koulujen poliittiseen keskusteluun ja nuorten yksinäisyyden torjumiseen panostamalla voidaan vahvistaa kaikkien nuorten poliittisen osallistumisen edellytyksiä.
Doktorsavhandling: Skolans diskussionskultur och socialt kapital stärker svenskspråkiga ungdomars förtroende för sin politiska förmåga19.6.2025 10:20:10 EEST | Tiedote
Politices magister Venla Hannuksela undersöker i sin doktorsavhandling varför finländska ungdomar som tillhör den svenskspråkiga minoriteten har större tilltro till sin förmåga att förstå och påverka politik än finskspråkiga ungdomar. Forskningen identifierar två förklaringar: ett öppnare politiskt diskussionsklimat i svenskspråkiga skolor och starkare sociala gemenskaper bland svenskspråkiga. Även om minoritetsstatus delvis förklarar situationen för svenskspråkiga ungdomar, kan satsningar på politiska diskussioner i skolor och på att motverka ungas ensamhet stärka alla ungdomars möjligheter till politiskt deltagande.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme