Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Raitiotien koeajot Kalasatamasta Pasilaan valmistuivat – Kaupunkiliikenne vastaanotti raitiotiejärjestelmän

Kalasatamasta Pasilaan -raitiotiehanke on saanut teknisen koeliikenteen onnistuneesti päätökseen. Hanke luovutti raitiotiejärjestelmän Kaupunkiliikenne Oy:lle 31.5.2024.

Raitiovaunu uudella raitiotiellä, vieressä kävelytie, pyöräbaana ja siirtolapuutarha-alue.
Artic-raitiovaunu Kalasatamasta Pasilaan -raitiotien koeajoissa toukokuussa. Kalasatamasta Pasilaan -hanke, Aarni Salomaa

Kalasatamasta Pasilaan -raitiotien koeajot alkoivat huhtikuun lopussa. Koeajot sujuivat kaiken kaikkiaan hyvin, ja hanke on päässyt luovuttamaan raitiotieinfran Kaupunkiliikenteelle. Koeajot herättivät linjan varrella runsaasti kiinnostusta, ja niitä on seurattu myös aktiivisesti sosiaalisessa mediassa. Kaikki testit saatiin suoritettua turvallisesti ilman tapaturmia.

”Hankkeen rakennusvaihe saadaan päätökseen 30.6.2024 mennessä. Hankkeen toteutus on kokonaisuutena onnistunut ja kiitokset siitä kuuluu kaikille mukana olleille tekijöille sekä yhteistyötahoille”, kertoo Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen projektinjohtaja ja Kaupunkiliikenteen hankejohtaja Mikko Asikainen.

Ratainfra siirtyy tilaajan eli Kaupunkiliikenteen hallinnointiin, ylläpitoon ja valvontaan 1.6.2024.  Kaupunkiliikenne vastaa linjan liikennöinnistä ja kunnossapidosta.

”Nyt Kaupunkiliikenteellä valmistaudutaan raitiolinjan 13 operointiin syksyn aikana. HSL tekee päätöksen kaupallisen liikennöinnin aloituspäivästä”, kertoo Asikainen.

Uusi linja 13 luo poikittaisen raideyhteyden Kalasataman ja Pasilan välille ja yhdistää nykyiset raitio-, metro- ja junaverkot toisiinsa.

Kaupunkiliikenne kouluttaa kuljettajat kesän aikana

Raitiolinjaa 13 tulevat ajamaan kantakaupungin raitiovaununkuljettajat. Kaupunkiliikenne perehdyttää nykyiset sekä uudet kuljettajat kesällä.

Uusien raitiovaununkuljettajien kouluttamisessa hyödynnetään muiden raitiolinjojen ohella uutta raitiotietä, joten raitiovaunuja liikkuu kesän aikana myös uudella rataosuudella muun muassa Kalasatamassa.

Kaupunkiliikenne vastaa raitiotien erilaisista kunnossapitotöistä, kuten esimerkiksi radan kunnossapidosta, vaihteiden puhdistamisesta, rasvalaitteiden sekä sähkönsyöttöasemien huollosta. Kunnossapidolle uusi raitiotie tuo myös uudenlaisia tehtäviä, kuten pysäkkien viherkattojen hoitamisen. Linjan 13 kaikille pysäkeille on tehty viherkatot, jotka lisäävät kaupunkivihreää ja tarjoavat suojapaikkoja hyönteisille.

Raitiotiejärjestelmään ja liikennöintiin liittyvät kysymykset ja palautteet voi jatkossa lähettää HSL:n ja Kaupunkiliikenne Oy:n yhteiseen palautejärjestelmään: hsl.fi/palaute

Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ­­­­­­­­­­­ ̶­  nyt ja tulevaisuudessa.

Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Uudella hiilijohtamisen mallilla vähennetään merkittävästi uudisrakentamisen päästöjä20.6.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Ensimmäistä kertaa käytössä olevalla hiilijohtamisen mallilla varmistetaan hiilipäästöjen vähentäminen rakennushankkeissa esimerkiksi materiaaleista syntyvien päästöjen tietoisella vähentämisellä. Hiilijohtamisen mallin on kehittänyt Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy yhteistyössä Swecon kanssa. Malli on ensimmäistä kertaa käytössä Koskelan varikon mittavassa uudistushankkeessa.