Eurovaaliehdokas Emilia Kangaskolkka: Turkistarhaus kiellettävä EU-tasolla

Seuraavan Euroopan parlamentin on päätettävä turkistarhauksen kieltämisestä kaikkialla Euroopan unionissa, sanoo SDP:n eurovaaliehdokas, Demarinuorten puheenjohtaja Emilia Kangaskolkka.

Kuva: Jukka-Pekka Flander

- Turkistarhaus on eettisesti kestämätön elinkeino, jota aiheuttaa eläimille huomattavaa kärsimystä ja stressiä. Se myös muodostaa merkittävän kansanterveydellisen riskin lintuinfluenssan muuntumisen ja ihmiseen tarttumisen muodossa. Turkistarhauskieltoa EU-tasolla kannattavan kansalaisaloitteen on allekirjoittanut yli 1,5 miljoonaa eurooppalaista, ja tutkimusten mukaan myös enemmistö suomalaisista vastustaa nykymuotoista turkistarhausta.

- Jo 20 EU-maata on kieltänyt turkistarhauksen joko osittain tai kokonaan, mutta Suomessa sen jatkuminen sallitaan edelleen – ja sitä jopa tuetaan tänä vuonna kymmenillä miljoonilla euroilla, vaikka samaan aikaan pienituloisilta, sosiaali- ja terveyspalveluista ja ilmastonmuutoksen ja luontokadon torjunnasta leikataan. Tähän tarvitaan muutos. Turkistuotannon tukemisen sijasta on siirryttävä turkistarhauksen hallittuun alasajoon, jossa turvataan tuottajien uudelle alalle siirtyminen niin, ettei kukaan jää tyhjän päälle, Kangaskolkka toteaa.

Joulukuussa Euroopan komissio ilmoitti harkitsevansa turkistarhauksen ja turkistuotteiden myynnin kieltämistä EU-tasolla selvityksen jälkeen. Päätös jää kuitenkin seuraavan parlamentin ja komission tehtäväksi, eikä ole mikään itsestäänselvyys.

- Suomessa kaikki hallituspuolueet vastustavat turkistarhauksen kieltämistä, vaikka muu maailma etenee toiseen suuntaan. Tarvitsemme Euroopan parlamenttiin mahdollisimman monta edustajaa, jotka ovat sitoutuneet kieltämään turkistarhauksen ja turkisten myynnin kaikkialla Euroopan unionissa. Siksi on tärkeä käyttää ääntään eurovaaleissa, Kangaskolkka päättää.

09 478 988 (vaihde)

SDP:n puoluesihteeri Mikkel Näkkäläjärvi: Kokoomus on käymässä seuraavaksi sunnuntailisien kimppuun15.6.2024 15:53:52 EEST | Tiedote

Kokoomus hyväksyi puoluekokouksessaan linjakseen sen, että sunnuntailisät eivät olisi enää turvattu lakisääteisesti, vaan ne vietäisiin paikallisen sopimisen piiriin. Kokoomus ajaa hallituksessa paikallisen sopimisen heikentämistä ja sen jälkeen haluaa siirtää työntekijöiden toimeentulon kannalta merkittävän sunnuntailisän paikallisesti sovittavaksi.

Tiedoksi medialle: SDP:n puoluejohto kampanjoi perjantaina ja lauantaina6.6.2024 10:03:05 EEST | Tiedote

Arvoisa median edustaja, SDP:n puoluejohto kampanjoi tulevana perjantaina ja lauantaina ennen sunnuntain vaalipäivää. Alla eurovaalikiertueen tapahtumat puoluejohdon osalta. Kaikki tapahtumat lisätietoineen löytyvät verkkosivuiltamme: https://www.sdp.fi/tapahtumat/ Perjantai 7.6. Puheenjohtaja Antti Lindtman Kouvola, kauppakeskus Hansa klo 15.30 Lappeenranta, Satamatori klo 17.15 Puoluesihteeri Mikkel Näkkäläjärvi Mänttä-Vilppula, Mäntän tori klo 10 Virrat, Kirppis Virrat (os. Virtaintie 32) klo 12 Orivesi, S-marketin edusta (os. Keskustie 36) klo 14 Tampere, keskustorin vaalimökki klo 16 Lauantai 8.6. Puheenjohtaja Antti Lindtman Vantaa, Myyrmäen Paalutori klo 10 Helsinki, Kampin Narinkkatori klo 11.30 ja Vuosaaren Mosaiikkitori klo 12.30 Orimattila, Orimattilan kesämarkkinat (os. Erkontie 16) klo 14 Lahti, Lahden kauppatori klo 15 Puoluesihteeri Mikkel Näkkäläjärvi Lahti, Lahden satama klo 10, Mukkulan ostari klo 10.45 ja Liipolan ostari klo 11.30 Varapuheenjohtaja Nasima Razmyar Van