Selvitys: Itäradalla merkittävä tavaraliikenteen potentiaali
Eurooppalainen raideleveys avaisi ovet kalustomarkkinoille ja mahdollistaisi suorat rautatiekuljetukset esimerkiksi juna-lauttayhteyksin manner-Eurooppaan.

Destia Oy:n ja Afry Finland Oy:n yhdessä tekemän selvityksen mukaan Itäradalle kohdistuva tavaraliikenteen määrä voisi olla merkittävä. Lisäksi Itäradan toteuttaminen sekaliikenneratana tarjoaisi vaihtoehtoisen kuljetuskäytävän nykyisen ratayhteyden häiriötilanteissa ja parantaisi siten huoltovarmuutta. Positiivinen kehitys edellyttäisi paitsi talouskasvua ja investointeja myös Baltian suunnan yhteyksien kehittymistä sekä rautatiemarkkinoiden kehitystä.
”Itäradan tavaraliikenteen potentiaalin toteutuminen edellyttää strategisia päätöksiä Suomen kansainvälisten liikennekäytävien kehittämisestä, käytettävästä raideleveydestä ja kalustomarkkinan kehittämisestä. Itäradan raideleveyden valinnalla on suuri merkitys Itäradan tavaraliikenteen tulevaisuudelle, sillä se vaikuttaa kuljetusten suuntautumiseen, kalustomarkkinoihin ja operointiin. Eurooppalaisen raideleveyden merkitys korostuu entisestään Tallinnan tunnelin ja sen ratayhteyteen kytkeytyvien eri kuljetusmuotoja yhdistävien terminaalien toteutuessa”, Itärata Oy:n toimitusjohtaja Petteri Portaankorva toteaa.
Suurin potentiaali kohdistuu Baltian suuntaan ja Itä-Suomeen
EU-sääntely ohjaa tavaraliikennettä painokkaasti rautatiekuljetuksiin, ja tavoitteena on kaksinkertaistaa rautatiekuljetusten määrä vuoteen 2050 mennessä. Rautatieyhteydet satamiin ovat kuljetusten kannalta olennaisia, ja Itärata voitaisiin kytkeä Vuosaaren, Sköldvikin ja Loviisan satamien raideyhteyteen.
Selvityksen mukaan Itäradan tavaraliikenteen potentiaaliin vaikuttaa merkittävästi myös rakenteilla oleva, Virosta Latvian ja Liettuan kautta Puolan Varsovaan kulkeva Rail Baltica -raideyhteys. Rail Baltica on osa Skandinavia–Välimeri-liikennekäytävää, johon Itäratakin kuuluu, ja se rakennetaan eurooppalaiselle raideleveydelle. Baltian suunnan ohella tavaraliikenteen suurimmat potentiaalit kohdistuvat selvityksen mukaan Itä-Suomeen.
“Itäradan suunnittelua on tehty varautuen siihen, että rata mahdollistaa sekä suurnopeusjunakalustolla liikennöinnin että tavaraliikenteen. Selvityksessä esitettyjen skenaarioiden myönteisimmässä vaihtoehdossa Itäradalla liikennöisi tavarajuna suuntaansa joka toinen tunti”, Itärata Oy:n suunnittelujohtaja Minna Weurlander toteaa.
Itärata Oy:n teettämän selvityksen tavoitteena oli tarkastella Itäradan roolia tavaraliikennejärjestelmässä sekä arvioida, millaisia tavaravirtoja Itäradalle voi kohdistua. Työn tarkastelu sijoittuu 2030-luvun loppupuolelle, jolloin radan on tavoitteena olla liikenteellä. Selvitystyö käynnistyi marraskuussa 2023.
Itärataa on esitetty kuuluvaksi laajennettuun Euroopan laajuiseen liikenteen ydinverkkoon (TEN-T). Päätöksen voimaan astumisen myötä Itärata Oy voi hakea ratahankkeen suunnitteluun merkittävää EU-rahoitusta. Radan rakentaminen voitaisiin aloittaa 2030-luvun alussa, jotta se on valmis vuoteen 2040 mennessä TEN-T-asetuksen mukaisesti.
Itäradan suunnittelun eteneminen
- 2024–2026 ympäristövaikutusten arviointi ja alustava yleissuunnitelmaa
- 2025–2027 yleissuunnitelma
- 2028 CEF-ohjelmakausi alkaa
- 2028–2031 ratasuunnitelma
Lisätietoja:
Petteri Portaankorva, toimitusjohtaja, Itärata Oy
p. 050 357 7581
petteri.portaankorva@itarata.fi
Yhteyshenkilöt
Katri ParikkaviestintäpäällikköItärata Oy
Puh:0442753028katri.parikka@itarata.fiKuvat
Liitteet
Itärata Oy
Itärata Oy:n tehtävänä on suunnitella nopea raideyhteys Lentoradalta Porvoon kautta Kouvolaan sekä mahdollistaa nykyistä suoremmat ja nopeammat yhteydet itäiseen Suomeen. Itärata palvelee noin kahta miljoonaa asukasta seitsemän maakunnan alueella. Itärata Oy:n omistavat Suomen valtio (51 %) edustajanaan liikenne- ja viestintäministeriö sekä 24 kuntaa tai kaupunkia. Euroopan komissio on esittänyt Itärataa osaksi Euroopan laajuista TEN-T ydinverkkoa.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Itärata Oy
Östbanans nya alternativa sträckning: banan går under jord i Sibbo, en längre sträcka går i tunnel14.5.2025 10:00:15 EEST | Pressmeddelande
En ny alternativ sträckning har lagts till för Östbanan i Borgå och Sibbo. Den nya alternativa sträckningen går i tunnel och går till största delen under jord i Sibbo, och dess anslutningspunkt till Flygbanan flyttas längre söderut.
Itäradan uusi linjausvaihtoehto: reitti kulkee Sipoon ali ja tunneliosuus pitenee14.5.2025 10:00:15 EEST | Tiedote
Itärataan on lisätty uusi linjausvaihtoehto Porvoon ja Sipoon alueella. Uusi linjausvaihtoehto kulkee tunnelissa, alittaa Sipoon suurimmalta osin ja sen liittymäkohta Lentorataan siirtyy etelämmäksi.
Kutsu: Itäradalle uusi linjaus – mediatilaisuus 14.5. klo 9, Helsingin keskusta6.5.2025 13:10:33 EEST | Kutsu
Mediatilaisuus: Itäradalle uusi linjaus Porvoon ja Sipoon alueella – tunneliosuus pitenee Aika: ke 14.5.2025 klo 9.00–10.00 Paikka: Itäradan toimisto, Lönnrotinkatu 5, 00120 Helsinki sekä etäyhteys Teams Mediatilaisuudessa esitellään Itäradan uusi linjaus Porvoon ja Sipoon alueella, kerrotaan suunnittelun ja ympäristövaikutusten arvioinnin etenemisestä ja aikataulusta sekä suunnitteluun liittyvistä muista selvityksistä. Linjausmuutoksen taustalla on Lentoradan päätös muuttaa omaa ratalinjaustaan etelämmäksi, Tuusulan ja Vantaan rajalle. Aiemmassa suunnitelmassa Itäradan ja Lentoradan oli tarkoitus liittyä toisiinsa tunnelissa Keravan lounaispuolella, nyt liityntä on eteläpuolella. Lämpimästi tervetuloa! Ilmoittautumiset: ma 12.5. mennessä, katri.parikka@itarata.fi Ohjelma: Näin Itäradan suunnittelu on edennyt Petteri Portaankorva, Itäradan toimitusjohtaja Uusi linjausvaihtoehto ja ratasuunnittelun haasteet Minna Weurlander, Itäradan suunnittelujohtaja Tunneliosuus kasvaa – asutusta ja
Lentoradan muuttunut linjaus vaikuttaa Itäradan suunnitteluun23.4.2025 10:13:37 EEST | Tiedote
Lentoradan uusi linjaus Keravan eteläpuolella siirtää myös Itäradan ja Lentoradan liittymiskohtaa. Uutta liittymiskohtaa suunnitellaan etelämmäksi, lähemmäs Helsinki-Vantaan lentoasemaa. Muutos vaikuttaa myös Itäradan linjaukseen.
Redogörelse: Anslutningen till det europeiska bannätet skulle öka Finlands konkurrenskraft20.3.2025 14:24:14 EET | Pressmeddelande
Finland har till hands ett unikt tillfälle att förbättra sin konkurrenskraft och försörjningsberedskap genom att ansluta sig till det europeiska bannätet. Via Rail Baltica skulle även logistikförbindelserna i Finland kunna omfattas av den europeiska spårvidden, berättar utredningen som Östbanan Ab låtit göra om godstrafiken.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme