Jyväskylän yliopisto luopuu espanjan kielen perus- ja aineopintojen koulutuksesta
Jyväskylän yliopisto luopuu espanjan kielen perus- ja aineopintojen koulutuksesta 1.8.2024 rehtori Jari Ojalan 6.6.2024 tekemän päätöksen mukaisesti. Espanjan kieltä voi jatkossakin opiskella osana viestintä- ja kieliopintoja yliopiston Monikielisen akateemisen viestinnän keskuksessa (Movi). Movin suunnitelmissa on kehittää laajuudeltaan perusopintoja vastaava espanjan kielen ja kulttuurin paketti.

Espanjan suosio A2-kielenä peruskoulussa ei näy kiinnostuksena opiskella espanjaa Jyväskylän yliopistossa perus- ja aineopintojen tasolla. Opiskelijoiden ja suoritettujen opintopisteiden määrä on ollut laskussa jo usean vuoden ajan. Myös kielten aineenopettajaopiskelijoiden kiinnostus hankkia opetettavan aineen pätevyys espanjan kielestä on alhainen. Viime vuosina keskimäärin alle kolme opiskelijaa on vuosittain suorittanut espanjan aineopinnot, jotka yhdessä aineenopettajan pedagogisten opintojen kanssa antavat kelpoisuuden opettaa espanjaa peruskoulussa ja lukiossa.
Koulutuksen järjestämisessä on punnittava resurssien järkevää käyttöä ja alasta kiinnostuneiden opiskelijoiden määrää.
”Olemme yliopistona sitoutuneita laajaan kielitarjontaan sekä kielikoulutuksen laadukkuuteen. Tämä edellyttää uudenlaista ajattelua tavoista, joilla kielten opetusta on järkevä toteuttaa yliopistossa. Yliopistossa käynnistyneen kielikoulutuksen kehitystyön tavoitteena on uudistaa kielten opetusta ja samalla profiloida meidät yliopistona, joka tunnistaa kieli- ja kulttuuriosaamisen tärkeyden akateemisessa asiantuntijatyössä”, humanistis-yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan dekaani Mika Lähteenmäki toteaa.
Koulutuksen lakkauttamispäätöstä seuraa siirtymäkausi, jonka aikana opetusta tarjotaan, jotta opiskelijoiden on mahdollista suorittaa kesken olevia opintojaan loppuun. Siirtymäkauden pituudesta päätettäessä otetaan huomioon opiskelijoiden näkemykset sekä opettajan ja koulutussuunnittelijan arviot tarvittavan opetuksen määrästä.
Lisätietoja:
Dekaani Mika Lähteenmäki, puh. 040 805 3206, mika.k.lahteenmaki@jyu.fi
Yhteyshenkilöt
Liisa Harjulaviestintäpäällikkö
Puh:040 805 4403viestinta@jyu.fiJyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Tutkimus: Varhaiskasvatuksen opettajilla ja kielivähemmistöön kuuluvilla vanhemmilla erilaisia käsityksiä lasten suomen kielen taidoista24.11.2025 09:32:44 EET | Tiedote
Kun monikielisen perheen lapsi aloittaa varhaiskasvatuksessa, alkaa paitsi uuden arjen, myös kielen oppimisen matka. Tutkimus paljastaa, miten kielivähemmistöperheiden lasten suomen kielen taitoa tarkastellaan varhaiskasvatuksessa ja millaisia jännitteitä se synnyttää vanhempien ja varhaiskasvattajien välille.
Väitös: Tietojärjestelmät sosiaalityössä – kriittisiä kokemuksia ja jännitteistä vuorovaikutusta24.11.2025 08:35:46 EET | Tiedote
YTL Katri Ylönen tutkii väitöskirjassaan sosiaalityöntekijöiden käyttäjäkokemuksia tietojärjestelmistä sekä vuorovaikutusta sosiaalityöntekijän ja tietojärjestelmän välillä asiakastyön käytännöissä.
Tuhkatutkimus tukee metsälannoituksen kehittämistä ja kiertotaloutta24.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopisto edistää metsien elinvoimaisuutta kehittämällä tuhkan hyötykäyttöä metsälannoituksessa selvittämällä tuhkan sisältämiä ravinteita ja metalleja. Juuri julkaistu Heleä -yhteishankkeen osaraportti tarjoaa tärkeää tietoa tuhkan laadusta ja sen merkityksestä tuhkan tuottajille, metsänomistajille sekä muille alan toimijoille.
Väitös: Ranskalaisfilosofi Rancièren ajattelu haastaa suomalaisen demokratiakasvatuksen: tavoitteena tasa-arvo ja osallisuus (Hietamäki)21.11.2025 13:00:26 EET | Tiedote
YTM Sari Hietamäki tarkasteli väitöstutkimuksessaan ranskalaisfilosofi Jacques Rancièren ajattelun merkitystä demokratiakasvatukselle. Tutkimukseen kuului filosofian lisäksi etnografista tutkimusta opettajankoulutuksessa ja lukiossa. Tutkimus osoittaa, että demokratiakasvatus hyötyy erilaisista ajattelutavoista myös käytännön opetustyössä ja sen tutkimisessa.
Väitös: Tietotekniikan opetuksen tueksi kehitetty menetelmä auttaa tunnistamaan opiskelijoiden tuen tarpeen varhaisessa vaiheessa21.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
FM Denis Zhidkikh kehitti väitötutkimuksessaan menetelmän, joka yhdistää toisiinsa digitaalisten oppimisympäristöjen keräämän datan ja opiskelijoiden omat kokemukset oppimisestaan. Menetelmä auttaa opetushenkilökuntaa muodostamaan tarkemman kuvan opiskelijan henkilökohtaisista oppimiseen liittyvistä haasteista ja tunnistamaan tuen tarpeen varhaisessa vaiheessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme