Näin teet penkkiurheilukesästä ikimuistoisen – 6 vinkkiä tv:n hankintaan urheilua seuraavalle

Edessä on penkkiurheilukesä. Mitä tv:n valinnassa kannattaa ottaa huomioon, jos haluaa parhaan kokemuksen urheilua katsellessa?

Virkistystaajuus on yksi oleellisista asioista, jos haluaa saada kaiken irti tv-urheiluelämyksestä

Yleisurheilun EM-kisat ovat vauhdissa, jalkapallon EM-kisat viihdyttävät 14.6.–14.7.2024 ja kesäolympialaisia kisataan 26.7.–11.8.2024. Power Finlandin viihde-elektroniikan myyntipäällikkö Lauri Räsänen vinkkaa, millaisella tv:llä urheilukisojen seuraamisesta saa parhaan irti.

1. Urheilua katsellessakin nopeus ratkaisee

Jos seuraa urheilua ja haluaa nähdä mahdollisimman yksityiskohtaisesti ruudun tapahtumat, tulee varmistaa, että television paneelin virkistystaajuus on 120 Hz. Tämä on ensimmäinen edellytys parhaan katselukokemuksen saavuttamiseksi, sillä näin saadaan poistettua nopeasta liikkeestä aiheutuvaa epätarkkuutta.

2. Kartoita käytön tarpeet ja toiveet

Parhaan katselukokemuksen saavuttamiseksi uutta televisiota hankkiessa on hyvä jo kotona miettiä seuraavia asioita: mikä sai sinut hankkimaan tämänhetkisen television; oliko valintaperusteena hyvä kuvanlaatu, liiketoisto vai halpa hinta, ja oletko ollut niihin tyytyväinen vai kaipaisitko parempaa laatua? Onko nykyisen television koko ollut sopiva vai kaipaisitko suurempaa tai pienempää?

3. Tunnista tilan vaatimukset

Televisioiden suorituskyky erilaisissa valaistusolosuhteissa vaihtelee huomattavasti. Onko televisio tulossa hämärän makuuhuoneen nurkkaan vai luonnonvaloa tulvivaan olohuoneeseen?

Jos televisio on tulossa hyvin valoisaan tilaan, kannattaa valita laite, joka ei heijasta, vaan ”vangitsee” valoa itseensä. Näin ollen valo ei heijastu takaisin ja pilaa katselukokemusta. Osa tv-malleista taas pääsee oikeuksiinsa hieman pimeämmissä olosuhteissa. Tällaisia televisioita ovat mm. OLED-teknologiaan pohjautuvat tv:t.
Koska tv-malleja, merkkejä ja ominaisuuksia on valtavasti, on suoiteltavaa hyödyntää myyjän ammattitaitoa ja osaamista tv-hankinnan yhteydessä. Ainoastaan riittävän kattavalla tarvekartoituksella ja vertailemalla televisioita paikan päällä saa käsityksen siitä, millainen laite itselle sopii parhaiten.

4. Ääni on iso osa katseluelämystä – ja puolet tunnelmasta

Äänen merkitystä parhaan katseluelämyksen saavuttamiseksi ei voi liikaa painottaa – kuva on vain puolet katseluelämyksestä, ääni on toinen puolisko tunnelmaa.

Nykyisten televisioiden omat kaiuttimet eivät pysty antamaan parasta mahdollista kuuntelukokemusta, sillä nykyisiin ohuisiin televisioihin ei saada sijoitettua kovin ihmeellisiä kaiuttimia.

Kokonaista kotiteatterijärjestelmää ei kuitenkaan aina tarvitse rakentaa nauttiakseen hyvästä äänenlaadusta. Kompakteissa Soundbar-kaiuttimissa saa yhdistettynä kaikki hyvän äänentoiston elementit eikä kaiutin vie juurikaan ylimääräistä tilaa. Soundbar-kaiuttimen saa tyylikkäästi asetettua vaikka suoraan television eteen tai sen alle. Soundbar-kaiuttimia löytyy eri kokoisia ja näköisiä joka makuun, ja hintaluokkakin lähtee noin sadasta eurosta ylöspäin. Vaihtoehtoja kannattaa kuunnella myymälässä ja varmistaa, että valitsee juuri omaan tv-tilaan riittävän tehokkaan kaiuttimen.

5. Koko perheen ei tarvitse nauttia samoista lajeista

Nykyään suureen osaan televisioita voi liittää langattomasti kuulokkeet, jolloin voit katsoa urheilua ja suosikkiohjelmiasi häiritsemättä muita. Joihinkin televisiomalleihin voi kytkeä jopa kahdet Bluetooth-kuulokkeet samanaikaisesti.

6. Valitse huolella ja vertaile

Televisio on pitkäikäinen investointi, joten kokonaispaketista kannattaa koota mieluinen äänentoistoa myöten, jotta se vastaa omia tarpeita vielä useammankin vuoden kuluttua. Hae siis rohkeasti myyjältä apua laitevalinnoissa, jotta saat varmasti parhaan mahdollisen kokonaisuuden. Powerilla myös televisioita ja äänentoistolaitteita koskettaa 60 päivän vaihto- ja palautusoikeus, jotta laitteisiin voi tutustua  kotona rauhassa ja varmistua, että laitteet ovat mieleiset.

Televisio on edelleen yksi kodin käytetyimpiä laitteita. Finnpanelin mittausten mukaan television katseluun käytetään kotitalouksissa keskimäärin 3,5 tuntia vuorokaudessa*.

Televisio on pitkäaikainen investointi. Uusi laite hankitaan keskimäärin 7–8 vuoden välein, joten myös tulevia tarpeita kannattaa miettiä. Vaikka suoratoistopalvelujen katselu kasvaa vuosi vuodelta, pitää perinteinen tv eli lineaarinen televisio edelleen pintansa: selvä enemmistö seuraa edelleen lineaarista televisiota, vaikka myös muu tv:n käyttö, kuten suoratoistopalvelut ja television kautta pelaaminen ovat lisääntyneet huomattavasti.

*https://www.finnpanel.fi/lataukset/tv_vuosi_2024.pdf