Korkeasaari on matkailu- ja ravintola-alan maineikkain
T-Median matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine 2024 -tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten näkemyksiä ja mielikuvia alan organisaatioista sekä yleisesti koko toimialasta. Korkeasaaren eläintarha on tutkittujen maineikkain organisaatio – toiseksi ja kolmanneksi maineikkaimmaksi arvioitiin Tiedekeskus Heureka ja Sokos Hotels.

Matkailu- ja ravintola-alan organisaatioiden mainetta tutkittiin huhti-toukokuussa 2024, ja tutkimukseen vastasi yhteensä 2 453 suomalaista.
Mainemielikuvien vaikutus ihmisten käytökseen matkailu- ja ravintola-alan yrityksiä kohtaan on huomattava. Yleisesti toimialan maine on pysytellyt kohtalaisella tasolla.

“Koronapandemia toi aikanaan toimialan maineeseen positiivisen piikin, sillä organisaatiot onnistuivat vastaamaan ihmisten odotuksiin poikkeusoloissa. Sittemmin mielikuvat sekä tuki alaa kohtaan ovat laskeneet tasaisesti, mutta nyt lasku näyttäisi taittuneen ja on jopa aavistuksen jälleen parantunut. Etenkin ihmisten mielikuvat siitä, kykenevätkö organisaatiot tarjoamaan hintansa arvoisia tuotteita ja palveluita on viimeisen vuoden aikana hypännyt askeleen parempaan suuntaan”, T-Median asiantuntija Kaisa Laurila sanoo.
Matkailu- ja ravintola-alan vahvuuksina näyttäytyvät alan tuotteet ja palvelut, vastuullisuus sekä innovaatiot. Heikoimmat arviot toimiala saa yhä taloudesta ja työnantajakuvasta.
"Työnantajakuvan ja sosiaalisen vastuun edelleen kehittäminen ja siitä viestiminen olisi alan organisaatioille hyvin kannattavaa, sillä tutkimuksistamme näemme, että mielikuva ohjaa tällä hetkellä hyvin vahvasti ihmisten käytöstä ja luottamusta organisaatioita kohtaan", Laurila sanoo.
Matkailu- ja ravintola-alan hyvämaineisin organisaatio on Korkeasaaren Eläintarha
Matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine-tutkimuksessa selvitettiin yhteensä 21 organisaation mainetta suomalaisten keskuudessa. Kolmen kärkeen sijoittuneista organisaatioista Korkeasaaren maineluku oli 3,91, Heurekan 3,89 ja Sokos Hotelsin 3,77.
Luottamus&Maine-tutkimusmallissa jokaiselle organisaatiolle lasketaan maineluku asteikolla 1–5.
”Tutkimuksesta voimme tulkita, että ihmisillä on kovat odotukset meidän suhteemme. On mahtavaa saada tutkittua tietoa siitä, että pystymme vastaamaan odotuksiin. Mainetta rakennetaan jokaisessa kohtaamisessa ja viestissä, tapahtuipa se kasvokkain, puhelimitse, sosiaalisessa mediassa tai median välityksellä, tai vaikkapa eläintarhassa työtämme seuraamalla”, Korkeasaaren toimitusjohtaja Sanna Hellström sanoo.
Näin tutkimme
Tulokset pohjautuvat huhti-toukokuussa 2024 toteutettuun matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine-tutkimukseen, jossa selvitettiin Suomessa toimivien alan organisaatioiden mainetta suomalaisten keskuudessa.
Organisaatioita arvioitiin T-Median Luottamus&Maine-tutkimusmallilla, jossa organisaation saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona. Osa-alueet ovat yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa (1–5).
Tutkimukseen osallistui 2 453 suomalaista.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (pois lukien Ahvenanmaa). Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kaisa LaurilaAsiantuntijaT-Media Oy
Puh:+358 50 518 0798kaisa.laurila@t-media.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
T-Media on Suomen johtava maineen tutkimiseen sekä strategiseen neuvonantoon keskittynyt yritys. Käytämme liikkeenjohtamisen teoriaan ja tilastotieteeseen perustuvia työkaluja, jotka todentavat maineen liiketoimintavaikutukset. Olemme tehneet yli 2000 Luottamus&Maine-tutkimusta yli 40 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta T-Media Oy
Matkailu- ja ravintola-alan maine jatkaa nousuaan notkahduksen jälkeen – parhaan mainearvosanan saa Heureka26.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Reputation and Trust Analyticsin toteuttamasta matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine 2025 -tutkimuksesta käy ilmi, että alan maine on jatkanut nousuaan parin vuoden takaisen notkahduksen jälkeen. Paras maine tutkituista organisaatioista on Heurekalla, jonka maineluku on tänä vuonna ennätyksellisen korkea.
Pohjoismaissa toteutettu Luottamus&Maine-tutkimus: Naton maine Norjassa huomattavasti Suomea ja Ruotsia korkeammalla25.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Naton maine on hyvällä tasolla Norjassa, mutta vain kohtalaisella Suomessa ja Ruotsissa. Kolmessa Pohjoismaassa toteutetun Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan suomalaiset ja ruotsalaiset myös luottavat sotilasliittoon huomattavasti norjalaisia vähemmän ja olisivat vähemmän halukkaita tukemaan sitä kriisissä.
Kööpenhamina on pohjoismaisista pääkaupungeista vetovoimaisin – turvallisuus on kaupunkien tärkein vetovoimatekijä19.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Pohjoismaisten kaupunkien Vetovoima&Pitovoima-tutkimuksessa selvitettiin Helsingin, Tukholman, Kööpenhaminan ja Oslon veto- ja pitovoimaisuutta. Kööpenhamina nousi vertailun parhaaksi pääkaupungiksi niin nykyisten kuin potentiaalisten asukkaiden keskuudessa.
Pohjoismaissa toteutettu puolustusteollisuuden Luottamus&Maine-tutkimus: hyvät arvosanat innovaatioista, matalat hallinnon avoimuudesta17.6.2025 14:14:46 EEST | Uutinen
Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa toteutetun Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan puolustusteollisuustoimialalla toimivien yritysten maine suuren yleisön keskuudessa on enimmäkseen kohtalaisella tai hyvällä tasolla. Maineen eri ulottuvuuksista alan parhaat arvosanat liittyvät taloudelliseen suorituskykyyn ja innovatiivisuuteen, kun taas heikoimmin puolustusteollisuus arvioidaan toiminnan avoimuuden ja läpinäkyvyyden suhteen.
T-Media on nyt Reputation and Trust Analytics11.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
T-Median nopea kansainvälistyminen ja kasvu siirtyy seuraavaan vaiheeseen uuden nimen käyttöönotolla. Nimi kuvastaa yhtiön roolia Pohjoismaiden johtavana organisaatiomaineen mittaamiseen ja analysointiin erikoistuneena toimijana.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme