Suomalaisia huijataan nyt kiihtyvällä tahdilla – kysely paljastaa huolestuttavan asian tietoturvauhkiin varautumisesta
Ainoastaan 54 prosenttia suomalaisista kokee, että heillä on riittävästi tietoa tietoturvauhkista, kertoo DNA:n yli tuhannen vastaajan Digitaalinen elämä 2024 -tutkimus. Tietoturvapalvelujen asiantuntija painottaa tietoturvauhkien olevan murroksessa, mikä vaatii kuluttajilta yhä enemmän valppautta.

Tietoturvaan erikoistunut Heidi Havastila DNA:lta varoittaa luottamasta pelkästään laitteen omaan suojaukseen, sillä vieläkin tärkeämpää on tunnistaa mahdolliset ihmiseen kohdistuvat huijausyritykset ja suojautua niiltä. Huijaukset kohdistuvat nyt ihmiseen, eivätkä laitteeseen, hän sanoo.
”Nopeimmin kasvava verkkorikollisuuden laji on erilaiset ihmisiin kohdistuvat huijaukset, kuten tietojen kalastelu. Huijauksissa uhrille uskotellaan, että hän asioi luotettavan tahon kanssa, ja uhri houkutellaan luovuttamaan tietojaan vääriin käsiin. Tämä ei missään nimessä tarkoita, että älylaitteiden suojaamisen tarve olisi vähentynyt, mutta sen lisäksi kuluttajan pitää nyt keskittyä koko digitaalisen elämänsä ja identiteettinsä suojaamiseen. Tietoturvauhkat ovat murroksessa, ja tutkimustuloksissa tämä näyttäytyy epätietoisuutena eri tietoturvapalveluista ja siitä, mitä palveluja oikeastaan tarvitaankaan”, DNA:n lisäarvopalveluiden liiketoiminnasta vastaava Havastila toteaa.
”Huijaukset ovat kehittyneet yhä vaikeammin tunnistettavaksi ja jokainen meistä voi haksahtaa aidolta näyttävään huijaussivustoon, jonka linkkiä klikkaamalla päätyykin vaaravyöhykkeelle. Hakukone on tutkimuksen mukaan toiseksi suosituin lähde tietoturvauhkiin liittyvälle tiedonhaulle, heti median jälkeen. Hakutuloksia läpikäydessään kuluttaja saa olla todella tarkkana, sillä myös huijaussivusto voi olla naamioitu avunlähteeksi”, hän jatkaa.
Älylaitteen suojaaminen laskussa
Tutkimuksen mukaan älylaitteen suojaaminen tai kiinnostus sitä kohtaan on laskussa: vuodesta 2021 alkaen laskutrendi on havaittavissa useimmissa tutkituista tietoturvapalveluista. Esimerkiksi virusten ja haittaohjelmien torjuntaan tarkoitettuja palveluja joko käytti tai niistä oli kiinnostunut 88 prosenttia vastaajista vuonna 2021, kun taas nyt kolme vuotta myöhemmin osuus on enää 79 prosenttia. Vieläkin suurempi pudotus näkyy henkilökohtaisia tietoja tietovuotojen varalta valvovassa palvelussa, sillä kolme vuotta siten sitä käytti tai siitä oli kiinnostunut 58 prosenttia vastaajista, nyt enää 46 prosenttia.
Pääasialliset syyt olla suojaamatta verkkoyhteydellä varustettuja laitteita tietoturvauhkilta ovat tutkimuksen mukaan usko älylaitteen oman tietoturvan riittävyyteen (34 %) ja tietoturvaratkaisujen kalleus (28 %). Lisäksi lähes viidesosa mainitsee syyksi sen, ettei tiedä, mitä ratkaisuja, palveluita tai sovelluksia tarvitsisi. Havastila uskoo, että huijausten muuttaessa muotoaan suuri osa kuluttajista kokee epätietoisuutta siitä, kuinka haittaohjelmien, huijausten ja hakkeroinnin kaltaisilta tietoturvauhkilta pitäisi oikeaoppisesti suojautua.
”Koko digitaalisen elämän ja identiteetin suojaaminen voi tuntua vielä vaikealta asialta verkkouhkien murrosvaiheessa, mutta samalla se olisi nyt tärkeämpää kuin koskaan aikaisemmin. Valitettavasti huijaritkin oppivat ja kehittyvät, ja esimerkiksi tekoälyn voimin toteutettu yhteydenotto voi nykyään olla kovinkin uskottava. Palvelu, joka havaitsee haitalliset sivustot ja estää niille pääsyn, tulee varmasti tarpeeseen kokeneemmallekin digilaitteiden käyttäjälle”, Havastila muistuttaa.
Varuillaan kannattaa olla eritoten roskapostin sekä huijausten ja tietojenkalastelun suhteen, sillä nämä ovat kaksi useimmin kohdattua tietoturvauhkaa. Toistaiseksi toteutumattomaksi jääneistä riskeistä suurimmiksi koetaan henkilötietojen menetys, identiteettivarkaus ja siihen liittyvä vaiva, maksukorttitietojen vuoto verkko-oston yhteydessä sekä pankkitilin hakkerointi ja rahan varastaminen. 37 prosenttia vastaajista pitää näitä suurina riskeinä.
DNA:n Digitaalinen elämä -tutkimus
DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama Digitaalinen elämä -tutkimus tehtiin online-paneelissa 18.–27.3.2024. Sen tavoitteena on selvittää, miten suomalaiset käyttävät erilaisia digitaalisia palveluja sekä millaiseksi digitaalinen yhdenvertaisuus koetaan. Vuosittain toteuttavaan tutkimukseen vastasi 1 018 iältään yli 15-vuotiasta suomalaista. Tutkimus on tehty vuodesta 2013 alkaen.
Lisätietoja medialle
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Avainsanat
Linkit
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 1 067 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
DNA Tower on maailman ensimmäinen masto- ja laitepaikkayritys, joka tarjoaa akkujen kapasiteettia sähkön reservimarkkinoille Elisa DES:n avulla5.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Telenor Towers -yhtiöön kuuluva DNA Tower Finland on liittänyt tukiasemiensa akut Suomen sähkön reservimarkkinoille käyttämällä Elisa Industriqin tekoälypohjaista Elisa Distributed Energy Storage (DES) -ratkaisua. DNA Tower Finland on maailman ensimmäinen masto- ja laitepaikkayritys, jonka tukiasemien akut tasapainottavat kansallista sähköverkkoa Elisa DES:n avulla.
DNA Tower becomes world's first tower company to offer battery capacity in electricity reserve markets with Elisa DES5.6.2025 09:00:00 EEST | Press release
DNA Tower Finland, a Telenor Towers company, has successfully connected base station batteries to the Finnish electricity reserve market using Elisa Industriq’s AI-based Distributed Energy Storage (DES) solution. DNA Tower Finland is the world’s first tower company whose base station batteries help to balance the national electricity grid with Elisa DES.
Vain joka kolmas yritys on linjannut tekoälysäännöt4.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Jo nyt monilla työpaikoilla kokeillaan erilaisia tekoälysovelluksia työn nopeuttamiseksi ja tehostamiseksi. Niiden käytössä suurin riski piilee yrityksen kriittisten tietojen valumisessa yrityksen ulkopuolelle, vaikka tämä olisi helposti ehkäistävissä. Ennen kuin lähtee suin päin ulkoistamaan työtehtäviään tekoälysovelluksille, onkin syytä laittaa sitä koskevat ohjeet ja -politiikka kuntoon. Valitettavan harvassa yrityksessä nämä kuitenkaan ovat kunnossa.
Only one in three companies has an AI policy4.6.2025 08:30:00 EEST | Press release
Many workplaces are already experimenting with a variety of AI applications in order to make work faster and more efficient. The main risk in using them is that critical business information could be leaked to external parties, even when this is easily preventable. Before you rush headlong into outsourcing your work to AI applications, it’s a good idea to establish proper policies and guidelines. Yet unfortunately, few companies have done so.
DNA:n toukokuun 2025 myydyimmät puhelimet ja älykellot2.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Apple vei kärkipaikan DNA:n kuluttaja-asiakkaiden myydyimpien puhelinten listalla iPhone 16 Pro 5G -mallillaan. Applen iPhone 13 5G nappasi puolestaan ensimmäisen sijan sekä käytettyjen että yritysasiakkaiden myydyimpien puhelinten listalla toukokuussa. Toukokuun myydyin älykello oli Applen Watch Series 10 GPS. Myös lasten kellopuhelinten kysyntä oli suurta toukokuussa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme