Onko suomalaisten makutottumus muuttumassa? Euroopassa suosittu maku trendasi Lidlin jäätelökilpailussa
Lidl järjesti suomalaisille jäätelönsuunnittelukilpailun, jonka voittajajäätelö tulee myynteihin Lidleihin ympäri Suomen kesällä 2025. Kilpailuun tuli yli 35 000 herkullista uutuusjäätelöehdotusta. Yllättävänä suosikkimakuna nousi esiin muualla Euroopassa tykätty kirsikka, joka ei ole aiemmin nauttinut suuremmin suomalaisten kuluttajien suosiota.

Kilpailussa sai suunnitella puikko- tai tuuttijäätelön, jolle valittiin päämaku, täyte, kastike ja koristeet. Makuvaihtoehtoina oli niin perinteisempiä makuja kuten vanilja ja suklaa sekä erikoisempia makuja kuten mustaherukka, kirsikka ja lakka. Kilpailu oli käynnissä Lidlin verkkosivuilla kolme viikkoa kesäkuussa.
– Suomalaiset ovat tunnetusti jäätelönsyöjäkansaa, ja arvelimme suomalaisilla riittävän näkemystä jäätelöstä. Vaikka tiesimme, että suomalaiset suhtautuvat intohimoisesti jäätelöön, niin kilpailun suosio yllätti meidät iloisesti! Nyt meillä on läpikäytävänä valtavasti herkullisia makuyhdistelmiä, ja voittajan valitseminen tulee olemaan vaikeaa, kertoo Lidlin jäätelöistä vastaava ostaja Annastiina Hämäläinen.
Ehdotuksissa tuutti oli puikkojäätelöä hieman suositumpi; tuuttia ehdotti vajaa 60 prosenttia. Suosituin päämaku oli kirsikka, jonka jälkeen perinteisemmät vanilja ja suklaa. Täytteiden top 3 oli suolakinuski, suklaa ja lakritsi.
– Kirsikan suosio on kyllä kiinnostava; kirsikka on muualla Euroopassa tykätty maku esimerkiksi jugurteissa ja jäätelöissä, mutta Suomessa se ei ole nauttinut suurta kuluttajien suosiota. Ehkäpä suomalaiset ovat pikkuhiljaa tykästyneet tähän makuun lomamatkojen myötä? Täytteiden ykkönen suolakinuski on jo pidempään ollut suosittu maku eri herkuissa ja se sopii makupariksi monen kanssa, joten ei ole yllättävää, että se on ollut kilpailussa suosittu valinta, analysoi Hämäläinen.
Voittajan valitsee jäätelön valmistajan sekä Lidlin asiantuntijoista koostuva raati. Voittaja julkaistaan loppukesästä, ja se tulee myyntiin kaikkiin Lidleihin Hangosta Sodankylään ensi kesänä 2025.
– Lopullisessa voittajavalinnassa painotamme mielenkiintoista ja erottuvaa makuyhdistelmää, jonka näemme potentiaalisena tuotteena isolle osalle suomalaisia kuluttajia. Onko se lakka-lakritsijäätelö vai päärynä-suolakinuskituutti vai sitten jotain aivan muuta – kiinnostava ja herkullinen tulee voittajajäätelö varmasti olemaan! kertoo Hämäläinen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Takaisinveto: Riisipuuro saattaa sisältää gluteenia31.3.2025 16:13:25 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä eriä Kartanon riisipuuroa. Erät saattavat sisältää gluteenia yli sallitun rajan, jonka mukaan tuotetta saa markkinoida gluteenittomana. Tuote voi näin ollen olla vaarallinen keliaakikoille tai gluteeniyliherkille. Muille tuote on turvallinen. Takaisinveto koskee eriä, joissa viimeinen käyttöpäivä on aikavälillä 31.3.–23.4.2025.
Takaisinveto: BBQ-maustetuissa siankamarasnackseissa salmonellaepäily31.3.2025 15:13:24 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä Sol & Mar -merkin BBQ-maustettuja Chicharricos siankamarasnackseja salmonellaepäilyn vuoksi. Kyseessä on huoneenlämmössä säilytettävät tuote. Takaisinveto koskee erää parasta ennen -päivämäärällä 4.8.2025. Tuotetta on myyty Lidlissä Espanja-teemaviikolla 13.3. alkaen. Teemaviikolla on ollut myynnissä myös maustamattomia friteerattuja siankamarasnackseja, joita takaisinveto ei koske.
Lidlin Dubai-suklaa villitsi asiakkaat: myytiin päivässä loppuun14.3.2025 12:24:23 EET | Tiedote
Lidl toi torstaina 13.3. myyntiin someviraaliksikin noussutta Dubai-suklaata. 122 gramman painoisen luksussuklaan sai Lidlistä edulliseen 4,99 euron hintaan. Suklaata tuotiin myyntiin iso erä, mistä huolimatta levyt myytiin päivässä loppuun. Seuraavaksi Lidl tuo myyntiin Dubai-suklaatyylisen jäätelön.
Tampereella avataan Suomen toinen puu-Lidl12.3.2025 15:21:54 EET | Tiedote
Tampereen 10. Lidl avaa ovensa Tesomalla 13.3.2025 klo 8. Kyseessä ei ole ihan tavanomainen Lidl, sillä myymälä on rakennettu puusta. Puumateriaalin käyttö pienentää rakentamisesta syntyvää hiilijalanjälkeä.
Someviraali Dubai-suklaa nyt ruokakauppoihin ympäri Suomen12.3.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Dubai-suklaa on noussut somessa ja maailmalla valtavaksi ilmiöksi. Pistaasilla ja kataifilla täytetty suklaa on trendannut erityisesti TikTokissa, jossa käyttäjät jakavat videoita saatuaan ja maistellessaan himottua suklaata. Dubai-suklaata ei juurikaan ole ollut Suomessa ruokakaupoissa laajasti saatavilla. Nyt Lidl tuo myyntiin ison erän Dubai-suklaata kaikkiin myymälöihinsä Hangosta Sodankylään torstaina 13.3.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme