Prisman verkkokaupan myymälänouto kolahti suomalaisiin – ostoksista jopa puolet noudetaan, on kyse kompostorista, trangiasta tai puhelimesta
Myymälänouto on vyörynyt Prismoihin viimeisen vuoden aikana ja muuttanut monen verkkokaupassa shoppailevan ostokäyttäytymistä. Tänä keväänä ja kesänä myymälänoudon kautta on tilattu erityisesti tuotteita kodin siivoukseen ja kunnossapitoon sekä kesäretkeilyyn. Tuotteet kerätään vähintään kahdessa tunnissa, ennätys on 8 minuuttia.

Verkkokaupan ostoksista jo kolmasosa tilataan myymälänoudolla. Pääkaupunkiseudulla, Hämeessä ja Keski-Pohjanmaalla myymälänoudon osuus tilauksista on jopa 50% tai yli.
– Myymälänoutotilauksia tulee runsaasti erityisesti isoihin tai kaupunkia lähellä oleviin Prisma-myymälöihin: Kaari Kannelmäki ja Prisma Itäkeskus Helsingissä, Prisma Sello Espoossa, Prisma Jumbo Vantaalla, Prisma Kaleva Tampereella, Prisma Joensuu, Prisma Mylly Turussa, Kuopion Prisma ja Limingantullin Prisma Oulussa, Prisman verkkokaupan Product Lead Kaisa Lepistö luettelee.
Luvattu tilauksen toimitusaika lokerikkoon on kaksi tuntia. Lupaus on pitänyt ja kaikkien toimipisteiden keräysajan keskiarvo on alle 2 tuntia, vaikka tilauksissa on mukana myös esimerkiksi pyöriä, joiden keräysaikalupaus on pyörän kasaustyön vuoksi 72 tuntia.
– Tilauksen keräys saattaa parhaimmillaan kestää vain muutamia minuutteja. Nopein keräilevä myymälä on Prisma Herttoniemi Helsingissä, siellä tilaus on ollut asiakkaan noudettavissa keskimäärin 43 minuuttia tilauksen tekemisestä, Lepistö kehuu.
Innokkaat hakevat ensimmäisen tunnin aikana
Jos Prismojen rautaiset ammattilaiset ovat nopeita, niin ovat asiakkaatkin arjessaan sukkelia. Lähes viidesosa tilauksista haetaan tunnin sisällä.
Myyntidata paljastaa, että suosituin ostospäivä verkkokaupassa on sunnuntai ja vauhtia riittää myös keskiviikkoisin, torstaisin ja perjantaisin.
– Myymälänoudon kautta tilataan tuotteita laidasta laitaan. Kevään ja kesän aikana datasta nousevat pikakompostorit, ilmastointilaitteet, polkupyörät, säilytyslaatikot, Trangia retkikeittimet ja puhelimet. Myös valokuvaukseen liittyviä tuotteita on ostettu reippaasti, Lepistö kertoo.
– Ja suosituin yksittäinen tuote on Airamin Thermos Alan Wake II.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kaisa Lepistö, Product Lead, kaisa.lepisto@sok.fi, 050 573 8335
SOK viestintä: viestinta@sok.fi, 050 472 2745
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Mitkä tuotteet käyvät kaupaksi tänä jouluna – Sokoksen asiantuntijat nimeävät hittilahjat11.11.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Sokoksen kauneuden, pukeutumisen ja kodin asiantuntijat jakavat näkemyksensä siitä, mitä tuotteita suomalaiset käärivät paketteihin tänä jouluna. Lahjakääröjen ennustetaan kätkevän alleen muun muassa suloisia miniatyyrituoksuja, laadukkaita neuleita ja näppäriä matkakorurasioita.
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme