Prisman verkkokaupan myymälänouto kolahti suomalaisiin – ostoksista jopa puolet noudetaan, on kyse kompostorista, trangiasta tai puhelimesta
Myymälänouto on vyörynyt Prismoihin viimeisen vuoden aikana ja muuttanut monen verkkokaupassa shoppailevan ostokäyttäytymistä. Tänä keväänä ja kesänä myymälänoudon kautta on tilattu erityisesti tuotteita kodin siivoukseen ja kunnossapitoon sekä kesäretkeilyyn. Tuotteet kerätään vähintään kahdessa tunnissa, ennätys on 8 minuuttia.

Verkkokaupan ostoksista jo kolmasosa tilataan myymälänoudolla. Pääkaupunkiseudulla, Hämeessä ja Keski-Pohjanmaalla myymälänoudon osuus tilauksista on jopa 50% tai yli.
– Myymälänoutotilauksia tulee runsaasti erityisesti isoihin tai kaupunkia lähellä oleviin Prisma-myymälöihin: Kaari Kannelmäki ja Prisma Itäkeskus Helsingissä, Prisma Sello Espoossa, Prisma Jumbo Vantaalla, Prisma Kaleva Tampereella, Prisma Joensuu, Prisma Mylly Turussa, Kuopion Prisma ja Limingantullin Prisma Oulussa, Prisman verkkokaupan Product Lead Kaisa Lepistö luettelee.
Luvattu tilauksen toimitusaika lokerikkoon on kaksi tuntia. Lupaus on pitänyt ja kaikkien toimipisteiden keräysajan keskiarvo on alle 2 tuntia, vaikka tilauksissa on mukana myös esimerkiksi pyöriä, joiden keräysaikalupaus on pyörän kasaustyön vuoksi 72 tuntia.
– Tilauksen keräys saattaa parhaimmillaan kestää vain muutamia minuutteja. Nopein keräilevä myymälä on Prisma Herttoniemi Helsingissä, siellä tilaus on ollut asiakkaan noudettavissa keskimäärin 43 minuuttia tilauksen tekemisestä, Lepistö kehuu.
Innokkaat hakevat ensimmäisen tunnin aikana
Jos Prismojen rautaiset ammattilaiset ovat nopeita, niin ovat asiakkaatkin arjessaan sukkelia. Lähes viidesosa tilauksista haetaan tunnin sisällä.
Myyntidata paljastaa, että suosituin ostospäivä verkkokaupassa on sunnuntai ja vauhtia riittää myös keskiviikkoisin, torstaisin ja perjantaisin.
– Myymälänoudon kautta tilataan tuotteita laidasta laitaan. Kevään ja kesän aikana datasta nousevat pikakompostorit, ilmastointilaitteet, polkupyörät, säilytyslaatikot, Trangia retkikeittimet ja puhelimet. Myös valokuvaukseen liittyviä tuotteita on ostettu reippaasti, Lepistö kertoo.
– Ja suosituin yksittäinen tuote on Airamin Thermos Alan Wake II.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kaisa Lepistö, Product Lead, kaisa.lepisto@sok.fi, 050 573 8335
SOK viestintä: viestinta@sok.fi, 050 472 2745
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalainen menestysresepti -ohjelman finalistit on valittu – nämä ruokainnovaatiot kilpailevat voitosta2.12.2025 21:00:00 EET | Tiedote
Suomalaisen menestysresepti -kilpailun seitsemännen tuotantokauden voitosta, ykköslanseerauksesta ja paikasta suomalaisten ruokapöydissä kilpailee kuusi toinen toistaan innovatiivisempaa reseptiä.
Itsenäisyyspäivän alla ostoskoreihin kirivät kotimaiset tuotteet1.12.2025 08:02:00 EET | Tiedote
S-ryhmän myyntidatan valossa kotimaisten tuotteiden kysyntä korostuu vuoden varrella erityisesti juhlapyhissä eikä tuleva itsenäisyyspäivä ole niiden joukossa poikkeus. Itsenäisyyspäivän alla kotimaisten tuotteiden myynti kasvaa S-ryhmän ruokakaupoissa merkittävästi.
Joulu näkyy vahvasti suomalaisten ostoskäyttäytymisessä – S-ryhmän kaupoista ostetaan vuosittain miljoonia kiloja jouluruokia27.11.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Joulusesonki näkyy kaupoissa paitsi myyntimäärissä myös valikoiman laajuudessa. S-ryhmän kaupoissa on tarjolla jopa tuhansia erilaisia joulutuotteita ja jouluruokia ostetaan vuosittain miljoonia kiloja. Tämä kertoo paitsi kuluttajien jouluintoudesta myös sesongin merkittävästä roolista ruokakaupan tarjonnassa.
S-ryhmän ruokatrendit julki – näin uudet ravitsemussuositukset näkyvät ostoskoreissa20.11.2025 12:00:00 EET | Tiedote
S-ryhmän myyntidata kertoo muutoksista suomalaisten ostokäyttäytymisessä. Valtatrendit hinta, helppous ja yksilöllisyys vaikuttavat vahvasti ruokakaupan ilmiöiden taustalla. Ravitsemussuositukset ja toisaalta myös jauhelihan saatavuushaasteet ovat vaikuttaneet suomalaisten ostoskorien sisältöön kuluneen vuoden aikana.
Prisman verkkokaupan ja Hopen joululahjakeräys on helppo tapa auttaa - lahjoittaa voi “vaikka kotisohvalta käsin”18.11.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Prisman verkkokaupan ja Hopen perinteinen joululahjakeräys on tänä vuonna käynnissä 18.11.–3.12. välisen ajan. Keräysaikana Prisman verkkokaupassa lahjoitetut tuotteet toimitetaan Hopen kautta vähävaraisille lapsiperheille ympäri Suomen. Joulunajan apu on monessa suomalaisperheessä toivottu lahja, sillä lapsiperheiden avun tarve on kuluvan vuoden aikana kasvanut merkittävästi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme