Digi- ja väestötietovirasto sopeuttaa toimintaansa – henkilöstömäärä vähenee 100–140 hengellä
Valtionhallinnon säästöjen vuoksi Digi- ja väestötietoviraston (DVV) toimintamenoista leikataan 14,5 miljoonaa euroa vuosina 2025–2027. Leikkaukset edellyttävät viraston toiminnan sopeuttamista monin tavoin, myös henkilöstömäärää vähentämällä.

DVV saavuttaa säästöt priorisoimalla palvelutarjontaansa ja tekemällä viraston sisäisiä tehtävänmuutoksia. Viraston henkilöstömäärää vähennetään siten, että määräaikaisia virkoja vähennetään, eikä kaikkien eläköityvien tai muuten virastossa lopettavien tilalle palkata uusia henkilöitä. DVV:n henkilöstömäärä vähenee hallituskauden aikana noin 100–140 hengellä eli noin 10–15 prosentilla. Tällä hetkellä DVV:ssa työskentelee noin 900 henkilöä.
Muutokset vaikuttavat asioiden käsittelyaikoihin ja maksuihin
Toimintamenojen pieneneminen vaikuttaa moneen palveluun usean vuoden ajan. Käytännössä kansalainen voi joutua odottamaan palvelua tai päätöstä nykyistä kauemmin. Lisäksi joidenkin palvelujen asiakasmaksuja korotetaan tai maksuttomista palveluista tulee maksullisia. Osa hintojen muutoksista koskee organisaatioasiakkaita, osa kansalaisia.
– Näillä toimenpiteillä sekä henkilöstön määrää vähentämällä DVV voi jatkaa toimintaansa aiempaa pienemmällä määrärahalla, mutta taloudellinen liikkumavaramme jää käytännössä vähäiseksi, Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskari kertoo.
Käynnissä on myös suuria digihankkeita
Sopeuttamistoimenpiteiden rinnalla DVV:ssa on käynnissä merkittäviä digitaalista yhteiskuntaa edistäviä hankkeita, joita toteutetaan hallitusohjelman mukaisesti:
DVV hakee ratkaisuja viranomaisten lähettämän paperipostin määrän vähentämiseen. Tavoitteena on, että digitaalisesti asioivat kansalaiset saavat jatkossa viranomaispostin ensisijaisesti digitaalisesti. Lue lisää dvv.fi-sivustolta.
DVV tuottaa lähivuosien aikana uuden osakasrekisterin, joka tekee kuolinpesien asioiden hoitamisesta vaivattomampaa. Lue lisää vm.fi-sivustolta.
DVV rakentaa suomalaisten käyttöön myös eurooppalaisen digitaalisen identiteettilompakon. Lompakon myötä suomalaiset saavat käyttöön uudenlaisen tunnistusvälineen. Lue lisää dvv.fi-sivustolta.
DVV on panostanut oman toimintansa ja palvelujensa digitalisoimiseen
Digitalisaatio tarjoaa keinoja myös DVV:n oman toiminnan kehittämiseen. Vuonna 2020 toimintansa aloittanut virasto on panostanut alusta alkaen toimintansa digitalisointiin ja tehostamiseen kehittämällä toimintatapojaan valtakunnallisesti toimiviksi. Kansalaiset voivat hoitaa suuren osan asioistaan viraston kanssa itse digipalveluissa. DVV on priorisoinut digitalisoinnissa edunvalvontaan liittyviä palveluja, koska niiden kysyntä kasvaa väestön ikääntyessä.
– Olemme keskittyneet erityisesti asioinnin, asianhallinnan ja palvelutuotannon modernisointiin, mikä on ollut pitkäjänteistä työtä. Yksi esimerkki tästä on automaattinen päätöksenteko, joka otettiin osassa palveluistamme käyttöön jo viime vuonna. Se on nopeuttanut palvelua sekä vähentänyt manuaalisen työn määrää, Janne Viskari kertoo.
– Rohkeus priorisoida viraston toimintaa on äärettömän tärkeää varsinkin nyt. Valitettavasti priorisointi tarkoittaa myös osan palveluista heikkenemistä. Asiantunteva henkilöstömme tekee parhaansa, jotta DVV:n suomalaisille tarjoamat palvelut toimisivat myös jatkossa, Viskari jatkaa.
Yhteyshenkilöt
Viestinnän päivystys medialle
Mediapuhelin palvelee ma-pe klo 9-16
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen25.4.2025 11:47:10 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen. Avsikten är att besökstjänsterna ska koncentreras till 18 landskapscentrum där man har mest behov av tjänsterna. Genom ändringarna sparar ämbetsverket årligen över 2 miljoner euro.
Digi- ja väestötietovirasto valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa25.4.2025 11:47:10 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa. Käyntiasiointipalvelut on tarkoitus keskittää 18 maakuntakeskukseen, joissa palveluille on eniten tarvetta. Muutoksilla virasto säästää vuosittain yli 2 miljoonaa euroa.
Digital and Population Data Services Agency prepares changes to its network of services and service locations25.4.2025 11:47:10 EEST | Press release
The Digital and Population Data Services Agency is preparing changes to its network of services and service locations. The aim is to centralise services requiring a visit to a service location to 18 regional centres with the greatest need for services. These changes enable the Agency to save more than EUR 2 million per year.
Uppgifter om dödsfall överförs automatiskt mellan Finland och Estland från och med den 15 april15.4.2025 07:00:00 EEST | Pressmeddelande
Från och med den 15 april 2025 utbyter finska och estniska myndigheter automatiskt information om sina medborgare som avlidit i det andra landet. Detta underlättar de anhörigas ärendehantering och säkerställer att de myndighetsprocesser som behövs i och med dödsfall, såsom att betalningen av sociala förmåner upphör och bankkontona stängs, framskrider utan separata notifikationer.
Kuolintiedot siirtyvät automaattisesti Suomen ja Viron välillä 15.4. alkaen15.4.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
15.4.2025 alkaen Suomen ja Viron viranomaiset vaihtavat automaattisesti tietoa toisessa maassa menehtyneistä kansalaisistaan. Tämä helpottaa omaisten asiointia ja varmistaa, että kuolemantapauksen myötä tarvittavat viranomaisprosessit, kuten sosiaalietuuksien maksun päättyminen ja pankkitilien sulkeminen, etenevät ilman erillisiä ilmoituksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme