Onnistuneen urheilusuorituksen perusta on havaintomotoriikka
Jyväskylän yliopiston uutuuskurssilla kehitetään pelisilmää. Havaintomotoriikkaa avaava kurssi on osa avoimen yliopiston liikuntatieteiden tarjontaa.

Katsot palloa edessäsi maassa. Kauempana edessäsi siintää maali. Tiedät mitä tehdä, otat askelet, tähtäät ja potkaiset.
Havainto, päätöksenteko, toiminta.
Nämä kolme vaihetta toistuvat aina, kun liikumme. Saamme aistiemme välityksellä informaatiota ympäristöstä, jota hyödynnämme liikkuessa ja urheillessa, sekä toki elämässä muutoinkin. Osaamista ja tietoa havaintomotoriikasta on mahdollista myös kehittää opiskellen.
Pelisilmä – havaintomotoriikka urheilussa ja liikunnassa (5 op), on uusi verkkokurssi JYU avoimen yliopiston liikuntatieteiden opintovalikoimassa.
Kurssi sopii erityisen hyvin esimerkiksi urheiluvalmentajille, liikunnanopettajille ja -ohjaajille, fysioterapeuteille ja urheilijoille. Havaintomotorinen tietotaito palvelee monen tasoisia liikkujia – ja esimerkiksi liikenteessä liikkujia, sillä havaintomotoriikan valmiudet tukevat myös hyvää liikennekäyttäytymistä.
Mikä on aistimisen ja havaitsemisen ero?
”Tämän kurssin jälkeen maailma ei näytä samalta.”
Näin lataa kurssin rakentanut liikuntatieteiden tohtori Sami Kalaja. Kalaja on kansainvälisesti arvostettu urheilun ja liikunnan asiantuntija, huippu-urheiluvalmentaja eri lajeissa niin maajoukkue- kuin seuratasolla, ja hän on esimerkiksi johtanut Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskusta KIHUa.
Nyt Kalaja on myös opettaja JYU avoimessa.
”Havainnointi ja siihen liittyvä tutkittu tieto on hyödyllistä niin huippu-urheilijalle kuin tavalliselle liikkujalle, mutta yhtä lailla se auttaa ketä tahansa havainnoimaan ja liikkumaan paremmin myös vaikkapa liikenteessä.”
Kyse ei ole pelkästä näkemisestä:
”Aistiminen on erilaisten signaalien vastaanottamista aisteilla, kun taas havainnointi on prosessi, jossa näitä aistimuksia tulkitaan ja ymmärretään. Havaintomotoriikka tuo yhtälöön mukaan liikkeen. Kyseessä on siis kyky integroida havaintoja ympäristöstä ja reagoida niihin motorisesti eli liikkeiden avulla”, Kalaja sanoo.
”Havaintomotoriikkaa voi – ja kannattaa – harjoitella esimerkiksi spesifien lajitaitojen näkökulmasta, reaktioiden, koordinaation, visuaalisten harjoitteiden sekä päätöksenteon kannalta.”
Kurssin sisältökokonaisuudet ovat havaintomotoriset taidot, näkö-, kuulo-, tasapainoaisti urheilussa ja liikunnassa, ennakointi ja päätöksenteko, havainto- ja oppimisteoriat, havaintomotoriikan ja päätöksenteon harjoittelu käytännössä, sekä suoritusten havainnointi ja analysointi.
Kaikki opiskelumateriaalit löydät Moodlesta, ja voit itse aikatauluttaa opiskelun opinto-oikeusajan sisällä. Verkkokurssi suoritetaan itsenäisesti omaan aikatauluun joustavasti suoritettavilla verkkotenteillä ja soveltavalla oppimistehtävällä.
JYU avoimessa on tarjolla paljon erilaisia liikunnan, terveyden ja hyvinvoinnin opintoja, esimerkiksi kurssit urheiluvalmennuksen perusteista ja kehosta mitattavasta hyvinvointitiedosta sekä mm. liikuntapsykologian, lasten ja nuorten liikunnan, terveystieteiden sekä liikunnallisen kuntoutuksen opintoja.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sami KalajatuntiopettajaJyväskylän yliopiston avoin ylopisto
Puh:+358408234818sami.p.kalaja@jyu.fiLinkit
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopiston uusi professori Ilkka Pölönen on tutkinut spektrikameran avulla niin ihosyöpiä, rikospaikkoja kuin taideteoksiakin13.10.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Ilkka Pölönen aloitti laskennallisen data-analyysin professorina Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnassa. Hänen tutkimuksensa keskiössä ovat spektrikamerat ja niiden tuottamien kuvien analysointi koneoppimisen ja matemaattisen mallintamisen avulla.
Lantionpohjan kuntoon voi vaikuttaa elämäntavoilla13.10.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston vastavalmistuneessa gerontologian ja kansanterveyden väitöskirjassa tutkittiin fyysistä aktiivisuutta, syömiskäyttäytymistä ja kehonkoostumusta lantionpohjan toimintahäiriöiden riskitekijöinä. Tutkimus osoitti, että elämäntavoilla voi vaikuttaa lantionpohjan terveyteen. Esimerkiksi runsas hedelmien kulutus ja laadukkaampi ruokavalio pienensi riskiä kokea ponnistusvirtsankarkailun oireita.
Monimuotoisuuden turvaaminen vaatii parempaa huomiointia metsänhoidossa13.10.2025 06:30:00 EEST | Tiedote
Tehometsätalous heikentää biologista monimuotoisuutta ja vähentää luonnonsuojelullisesti arvokkaiden metsien määriä maailmanlaajuisesti, myös Suomessa. Jyväskylän yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa selvitettiin hakkuiden laajuutta biodiversiteetin kannalta eriarvoisissa metsissä Suomessa vuosien 2018–2022 aikana. Tulokset osoittavat, että hakkuita on tehty myös monimuotoisuudeltaan erityisen rikkaissa metsissä, mikä korostaa tarvetta integroida luonnonsuojelu tiiviimmin metsänhoidon käytäntöihin.
Wihurin rahasto jakoi 16,1 miljoonaa euroa – JYU:ssa suurin summa aivoterveyden tutkimukseen9.10.2025 19:05:00 EEST | Tiedote
Jenny ja Antti Wihurin rahasto tukee tieteen, taiteen ja yhteiskunnallisen toiminnan aloja. Jyväskylän yliopistoon rahaston apurahaa myönnettiin yhteensä 570 500 euroa, joista 100 000 euroa myönnettiin Eero Haapalan ja hänen työryhmänsä hankkeen tutkimukseen. Yhteensä yliopistossa apurahansaajia oli 20.
Varhaiskasvatuksen opettajien huolet lasten yksinäisyydestä ja ostrakismista ovat yleisiä9.10.2025 08:36:45 EEST | Tiedote
Kaikilla lapsilla on perustarve kuulua joukkoon ja luoda myönteisiä vertaissuhteita. Tuore tutkimus selvitti varhaiskasvatuksen opettajien havaintoja 5-vuotiaiden lasten yksinäisyyden ja ostrakismin eli sosiaalisen ulossulkemisen kokemuksista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme