Muovikasseja ostetaan yhä liikaa – kääntäisikö ”kestokassikalja” muovikassien kulutuksen laskuun?
Suomalaiset ostavat liikaa muovikasseja. EU:n yhteisenä tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä muovikasseja ostetaan vuodessa alle 40 kappaletta kansalaista kohden. Suomi on tästä vielä kaukana: suomalaiset käyttävät keskimäärin 62 muovikassia vuodessa. Vuoden takaisia tilastoja tarkasteltaessa touko-elokuu nousee esiin ajankohtana, jolloin muovikasseja ostettiin Lidleistä eniten.

Vuosien saatossa on muovikassien kulutus ollut vaihtelevaa. Kun vuonna 2017 niitä ostettiin 71 kappaletta kuluttajaa kohden, oli vastaava luku vuonna 2020 enää 61.* Viime vuosina muovikassien osto on kääntynyt hienoiseen nousuun, ja vuonna 2023 muovikasseja ostettiin 62 kappaletta kuluttajaa kohden.
Syyskuusta 2023 elokuuhun 2024 tarkasteltaessa ostettiin Lidleistä muovikasseja eniten touko-elokuussa.
– On harmillista, mutta ei kovin yllättävää, että muovikasseja on ostettu kesällä enemmän. Muovikassissa on kätevä kantaa esimerkiksi piknik-eväät ja onhan meillä Suomessa jopa käsite ”pussikalja”, jossa muovikassi on keskeisessä roolissa. Kestävämpi ratkaisu olisikin ”kestokassikalja” – ajan trendiin sopivasti kestokassin voisi täyttää alkoholittomilla oluilla. Lähtisiköhän tällä konseptilla muovikassien käyttö kesäisin laskuun? pohtii Lidlin vastuullisuuspäällikkö Annu Puurula.
Lidlin muovikassi on 80 prosenttisesti kierrätysmuovia. Jos muovikassi laitetaan piknikin tai pussikaljojen jälkeen kierrätykseen tai hyödynnetään roskapussina, onko se oikeasti huono vaihtoehto?
– Muovikassia ei missään nimessä kannata ostaa roskapussiksi. Siihen tarkoitukseen parempi vaihtoehto on rullassa myytävät muovikassit, joissa on viisi kertaa vähemmän muovia ja joka maksaa vain murto-osan. Muovikassi pitäisi käyttää monta kertaa ennen roskapussina käyttöä, Puurula kertoo.
Koko kaupan ala kampanjoi muovikassien vähentämiseksi
Nyt koko kaupan ala kampanjoi yhdessä muovikassien vähentämiseksi. Lidl on laittanut myymälöidensä sisäänkäynteihin kyltit muistuttamaan omasta kassista ja muovikassissa oleva teksti muistuttaa sen uusiokäytöstä sekä kannustaa käyttämään kestokassia.
Osassa EU-maita muovikassien myynti on jopa kielletty. Myyntikieltoa on ajoittain väläytelty myös Suomen kohdalla, sillä yhteisestä tavoitteesta ollaan vielä kaukana.
– Kierrätysmuovista valmistettu, moneen kertaan käytetty ja kierrätykseen päätyvä muovikassi on hyvä tuote. Se on eri tuote, kuin monissa EU-maissa haasteena olleet, neitseellisestä muovista valmistetut ja luontoon ajautuneet kevyet muovikassit. Myyntikiellon sijaan näemme parempana vaihtoehtona, että kuluttajat oppivat käyttämään jo omistamiaan kasseja ostosten kantamiseen sekä hyödyntämään muovikassia monta kertaa. Paras kassi ostosten kantamiseen on kassi, jonka jo omistaa, kertoo Puurula.
Muovikassisopimus
Ympäristöministeriö ja Kaupan liito ovat 2016 solmineet muovikassisopimuksen, joka on vapaaehtoisuuteen perustuva Green Deal -sopimus. Taustalla on EU-direktiivi, jolla pyritään vähentämään muovikassien kulutusta ja merten roskaantumista. Tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä muovikasseja kulutetaan vuodessa alle 40 kappaletta kansalaista kohden.
*Ympäristöministeriö: Muovikassi green deal -sopimuksen väliarviointi, kaudelta 2016–08/2023
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lidlin tutkimus paljastaa joulun inhokki- ja suosikkiherkut –perinteisiä konvehteja rakastetaan ja liköörikonvehdit inhokkilistan kärjessä18.12.2025 13:27:00 EET | Tiedote
Lidlin joulututkimuksen mukaan perinteiset konvehdit ovat nousseet suomalaisten suosikkiherkuksi, viime vuoden ykkösen joulutortun pudotessa toiselle sijalle. Piparit pitävät paikkansa kolmen kärjessä myös tänä vuonna, mutta vihreät kuulat jakavat mielipiteitä, sillä ne löytyvät sekä suosikkien että inhokkien listan kärjestä. Inhokkilistan kärjessä on tänäkin vuonna liköörikonvehdit.
Vuosi uusista ravitsemussuosituksista – näin suomalaiset syövät vuonna 202618.12.2025 08:37:00 EET | Tiedote
Lidl selvitti suomalaisten ruokatottumuksia ja niiden suunniteltuja muutoksista vuodelle 2026.* Tällä hetkellä suomalaisten viikottaisista aterioista noin 30 prosenttia on kasvisruokia. 29 prosenttia suomalaisista aikoo lisätä ruokavalioonsa kasviproteiineja. Liha maistuu miehille ja pohjoisessa, kun taas eteläisemmässä Suomessa sekä naisille maistuu enemmän kasvisruoka. Nuorten keskuudessa ääripäät korostuvat – nuorista löytyy eniten vegaaneja, mutta myös punaisen lihan syöjiä.
Takaisinveto: Erä Jouluaitan piparkakkuja saattaa sisältää muovia17.12.2025 15:08:16 EET | Tiedote
Lidl vetää myynnistä yhden erän Jouluaitan ohuita piparkakkuja. Erä saattaa sisältää pieniä paloja punaista muovia. Takaisinveto koskee vain erää, jonka parasta ennen -päivämäärä on 14.10.2026. Muilla päivämäärillä olevia tuotteita on turvallista käyttää.
Lidl selvitti suomalaisten joulun tärkeimmät ruoat: kinkku hallitsee pohjoisessa, Uudellamaalla syödään mätiä ja kalaa15.12.2025 13:33:08 EET | Tiedote
Lidlin tuore joulukysely paljastaa, että suomalaiset pysyvät vahvasti perinteissä kun kyse on jouluruoasta. Kinkku on joulupöydän kunkku koko Suomessa, mutta erityisen suosittua se on Pohjois- ja Itä-Suomessa. Merenelävät ja kasvisvaihtoehdot ovat etelässä suositumpia kuin muualla Suomessa. Riisipuuro on tärkein ruoka, joka halutaan itse valmistaa, kun taas laatikot ostetaan useimmiten valmiina.
Ruokakauppa suosituin joululahjojen ostospaikka - näitä tuotteita suomalaiset ostavat joululahjaksi12.12.2025 10:45:00 EET | Tiedote
Lidlin joulukysely paljastaa, että lahjoja ostetaan eniten päivittäistavarakaupasta ja tyypillisesti lahjoihin käytetään yhteensä 150 euroa. Vaikka moni toivoo pukinkonttiin elämyksiä, lahjakortteja ja rahaa, todellisuudessa käytännöllisyys ja hintatietoisuus ohjaavat lahjaostoksia. Ostoslistoilla korostuvat päivittäistavarakaupan suosikit: suklaa tuomaan luksusta arkeen sekä kosmetiikka, vaatteet ja muut arkea helpottavat tarvikkeet.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme