DNA:lla tyytyväisimmät puhelinliittymien kuluttaja-asiakkaat EPSI Rating -toimialatutkimuksessa
Vuoden 2024 EPSI Rating* -toimialatutkimuksessa DNA:lla on tyytyväisimmät puhelinliittymien kuluttaja-asiakkaat. Tulokset heijastavat DNA:n sitoutumista laadukkaaseen palveluun ja asiakaskokemuksen jatkuvaan kehittämiseen.

Riippumattoman EPSI Rating -organisaation tutkimukseen haastateltiin Suomessa noin 1 000 yksityis- ja yritysasiakasta syyskuussa 2024. Tutkimuksessa selvitetään teleoperaattoreiden asiakastyytyväisyyttä eri osa-alueilla: imago, odotukset, tuotelaatu, palvelulaatu ja vastine rahalle.
Tutkimuksen mukaan DNA:lla on alan tyytyväisimmät puhelinliittymien kuluttaja-asiakkaat, ja yhtiö keräsikin tasaisesti pisteitä kaikissa osa-alueissa.
“Kehitämme asiakaskokemustamme pitkäjänteisesti ja systemaattisesti asiakkailta saamamme palautteen sekä muulla tavalla keräämämme tiedon pohjalta. Työn tuloksena on asiakkaidemme kasvava tyytyväisyys, joka näkyy paitsi omissa mittareissamme, myös erilaisissa tunnustuksissa. Meille on tärkeää, että täytämme asiakkaidemme odotukset ja siksi on erityisen mukavaa, että olemme kärjessä useammalla osa-alueella”, sanoo DNA:n kuluttajaliiketoiminnan asiakaskokemusjohtaja Niina Metsälä.
Telepalvelut yleisesti Suomessa hyvällä tasolla
Koko toimialan puhelinliittymien kuluttaja-asiakkaiden tyytyväisyys oli 73,3. Se nousi viime vuoden 71,4:stä melkein kaksi indeksipistettä. Kuluttaja-asiakkaiden korkein tyytyväisyys oli DNA:lla tuloksella 74,7. EPSI Ratingin tutkimuksessa tulokset ilmoitetaan indeksipisteasteikolla 0–100. Nyrkkisääntönä voidaan pitää alle 60 pisteen tulosten tarkoittavan tyytymättömiä, 60–75 tyytyväisiä ja yli 75 pisteen olevan osoitus erittäin tyytyväisistä asiakkaista.
- DNA: 74,3
- Telia: 73,5
- Elisa 72,4
”Tutkimuksen mukaan telepalvelujen asiakastyytyväisyys on Suomessa tasaista ja tämä kirittää meitä parantamaan kokemusta ja palveluamme entisestään. Sitoutumisemme korkeaan palvelutasoon ja asiakaskokemuksen jatkuvaan kehittämiseen näkyy siinä, että matkapuhelinliittymien kuluttaja-asiakkaamme ovat tyytyväisimpiä”, Metsälä iloitsee.
Myös yritysasiakkaiden puolella DNA:n pisteet ovat parantuneet viime vuodesta. DNA panostaakin jatkuvasti myös yritysasiakkaidensa asiakaskokemuksen kehittämiseen.
EPSI Rating on akateeminen, pohjoismainen organisaatio, joka on toiminnaltaan riippumaton ja voittoa tavoittelematon. EPSI Rating perustettiin EU-tutkimushankkeen Tukholman kauppakorkeakoulussa vuonna 1989 ja sen omistaa Swedish Institute of Quality, jonka puolestaan omistaa Ruotsin valtio.
*) Tutustu tarkempiin EPSI Telekommunikaatio 2024 -tutkimuksen tuloksiin EPSI Ratingin sivuilla: https://www.epsi-finland.org/toimialatutkimukset/telekommunikaatio/
Lisätietoja medialle
Niina Metsälä, kuluttajaliiketoiminnan asiakaskokemusjohtaja, DNA, puh. 044 044 3250, niina.metsala@dna.fi,
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Avainsanat
Kuvat
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 1 067 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Äänenlaatu on kuvan kokoa tärkeämpää katselukokemuksessa – DNA viihdeboksiin saatavilla nyt takakaiuttimet15.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat siirtyneet yhä vahvemmin kohti monipuolista ja elämyksellistä kotiviihteen käyttöä. Suoratoistopalvelut ovat vakiinnuttaneet paikkansa arjessa, ja sen myötä äänentoistoon panostamisesta kotona on tullut merkittävä trendi. Ääni on noussut jopa kuvan kokoa tärkeämmäksi ominaisuudeksi katselussa. DNA tuo myyntiin 15.9.2025 Dolby Atmos -tilaääntä toistavaan viihdeboksiin uutuutena omat takakaiuttimet ensimmäisenä Pohjoismaissa. Innovaatiolla vastataan kuluttajien kasvavaan kysyntään helposta ja vaivattomasta tavasta kohentaa kotiviihteen laatua ilman monimutkaista asennusta.
Audio quality surpasses screen size in viewing experience – Rear speakers now available for DNA Entertainment Box15.9.2025 08:15:00 EEST | Press release
Finns are increasingly embracing diverse and immersive home entertainment experiences. Streaming services have become a staple of everyday life, and as a result, investing in home audio systems has emerged as a significant trend. Sound quality has now overtaken screen size as the most important feature in viewing experiences. On 15 September 2025, DNA will be the first in the Nordics to launch dedicated rear speakers for its Dolby Atmos-enabled Entertainment Box. This innovation responds to growing consumer demand for an easy and effortless way to enhance home entertainment quality without complex installation.
Ville Virtanen DNA:n strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi3.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
DNA vahvistaa strategista ja teknologista osaamistaan nimittämällä Ville Virtasen strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi sekä johtoryhmän jäseneksi 1. lokakuuta 2025 alkaen.
Ville Virtanen appointed DNA’s SVP, Strategy and AI, and member of Executive Management Team3.9.2025 09:00:00 EEST | Press release
DNA is strengthening its strategic and technological capabilities by appointing Ville Virtanen as SVP, Strategy and AI and member of the Executive Management Team, effective 1 October 2025.
DNA:n uusi tekoälybotti parantaa yritysten asiakaskokemusta1.9.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
DNA Business Apuri on tekoälypohjainen työkalu, jolla yritykset voivat parantaa asiakaspalvelunsa tavoitettavuutta ja asiakaskokemustaan. DNA Business Apuri on luotettava ja tietoturvallinen tekoälybotti, joka on suunniteltu erityisesti Suomen markkinoille. Se auttaa varsinkin pieniä ja keskisuuria yrityksiä nostamaan asiakaskokemuksensa uudelle tasolle muun muassa automatisoimalla työläitä katalogihakuja, vastaamalla monimutkaisiin kyselyihin ja tarjoamalla palvelua myös niinä aikoihin, kun perinteinen asiakaspalvelu ei ole avoinna. Palvelu tulee DNA:n yritysasiakkaiden saataville 1.9.2025 lähtien.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme