KIASMA

Viihde, hurmos ja vallankäyttö kietoutuvat yhteen Pauline Curnier Jardinin teoksissa, joissa nainen on päähenkilö

Jaa

Ranskalaisen Pauline Curnier Jardinin (s. 1980) ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa muuntaa Kiasman näyttelytilan groteskiksi teemapuistoksi. Sen uumenista löytyvät elokuvateokset tarjoavat välähdyksiä naisten ja eri tavoin marginalisoitujen ihmisten osaan viihteessä ja vallankäytön kohteena. Miltä kristinuskon rituaalit, seksityö ja ikääntyminen voivat heistä näyttää? Näyttely avautuu Kiasmassa perjantaina. 

Näkymä Pauline Curnier Jardinin näyttelystä Kiasmassa.
Näkymä Pauline Curnier Jardinin näyttelystä Kiasmassa. Kansallisgalleria / Petri Virtanen

Curnier Jardin ja lavastaja Rachel García ovat yhdessä toteuttaneet näyttelyyn karnevalistiset kulissit, joiden värit ja valot kutsuvat luokseen. Näyttelyyn tehty äänimaisema luo tilaan huvipuistomaista tunnelmaa. Lavasteet ja äänet vihjaavat kuitenkin synkemmistä sävyistä, joita pinnan alta paljastuu. Installaatiot toimivat näyttämöinä elokuvateoksille, joissa viihde ja väkivalta kietoutuvat toisiinsa. Teoksissa naisen keho on vallankäytön kohde, mutta naiset myös ottavat vallan omiin käsiinsä.

Taiteilija on kiinnostunut mahtailevasta arkkitehtuurista, joka on luotu viihteen, hurmion ja väkivallan spektaakkelia varten; yksi installaatioista muistuttaa ulkomuodoltaan Colosseumia, mutta samalla myös jättimäistä kermakakkua. Teemapuiston reuna-alueille on sijoitettu kaksi teosta, jotka käsittelevät seksityötä. Nämä teokset Curnier Jardin on toteuttanut yhteistyössä Feel Good Cooperative -yhteisön kanssa, joka tukee seksityöntekijöitä Roomassa ja jonka perustajajäseniin hän kuuluu.

Yhteiskunnan valtasuhteet näyttäytyvät Curnier Jardinin teoksissa räikeässä, mutta toisinaan koomisessakin valossa. Hän tuo näyttelyssä esiin naisten ja marginalisoitujen ryhmien historiaa ja sen suhdetta viihteeseen eurooppalaisessa kontekstissa – teema, jonka parissa hän on työskennellyt läpi uransa. Toistuvia aineksia hänen teoksissaan ovat muun muassa rituaalit, paraatit, uskonnollinen hurmos, lihallisuus, väkivalta, traumat ja seksi. Näyttelyssä eri yhteyksissä esiin puskeva veri voi viedä ajatukset sotaan ja väkivaltaan. Toisaalta verenvuoto on tavallinen osa varsinkin naisten elämää sekä esimerkiksi syntymää. 

Näyttelyn ovat kuratoineet Kiasman kuraattorit Patrik Nyberg, Piia Oksanen ja Max Hannus.

Näyttelyä on tukenut Ranskan instituutti Suomessa.

Taiteilijan biografia

Pauline Curnier Jardin (s. 1980 Marseille, Ranska) asuu Marseillessa ja työskentelee Amsterdamissa, Zürichissä, Berliinissä ja Roomassa.

Curnier Jardinille myönnettiin Preis der Nationalgalerie -palkinto vuonna 2019. Hänen teoksiaan on esitetty muun muassa Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwartissa Berliinissä, Art Baselissa, Haus der Kulturen der Weltissä Berliinissä, Palais de Tokyossa Pariisissa, Venetsian biennaalissa, Tate Modernissa Lontoossa, International Film Festival Rotterdamissa, Performa 15:ssä New Yorkissa ja Centre Pompidoussa Pariisissa. Hän on vastaanottanut myös NN Art Awardin ja Prix Fondation d’Entreprise Ricard -palkinnon.

Uransa varhaisessa vaiheessa Curnier Jardin asui Raumalla, jossa hän osallistui RaumArsin residenssiohjelmaan vuonna 2007. Residenssin jälkeen hän jäi vielä Suomeen, jossa asui kaikkiaan vuoden ajan. 

Kiasman näyttely on Curnier Jardinin ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa.

Pauline Curnier Jardin 
The dawn is red when the dew coagulates. 
The Free Standing Joys 
11.10.2024–23.2.2025

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoa medialle:

Patrik Nyberg, kuraattori, 0294 500 541, patrik.nyberg@kiasma.fi
Piia Oksanen, kuraattori, 0294 500 538, piia.oksanen@kiasma.fi
Max Hannus, kuraattori, 0294 500 641, max.hannus@kiasma.fi

Kiasman viestintä:

Kiira Koskela, tiedottaja, 050 47 86 861, kiira.koskela@kiasma.fi
Piia Laita, viestintäpäällikkö, 0294 500 507, piia.laita@kiasma.fi

Kuvat

Näkymä Pauline Curnier Jardinin näyttelystä Kiasmassa.
Näkymä Pauline Curnier Jardinin näyttelystä Kiasmassa.
Kansallisgalleria / Petri Virtanen
Lataa
Pauline Curnier Jardin, Luna Kino, 2022.
Pauline Curnier Jardin, Luna Kino, 2022.
Kansallisgalleria / Petri Virtanen
Lataa

Linkit

Nykytaiteen museo Kiasma
Mannerheiminaukio 2
00100 Helsinki

Kansallisgalleria on kuvataiteen valtakunnallinen museo. Se ylläpitää kolmea Suomen tunnetuimmista museoista, jotka ovat Ateneumin taidemuseo, Nykytaiteen museo Kiasma ja Sinebrychoffin taidemuseo. Lisäksi se hallinnoi kansallista taidekokoelmaa sekä siihen liittyvää arkistoa, rakentaa kulttuuriperintöä ja edistää taiteellista sivistystä. www.kansallisgalleria.fi

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta KIASMA

Vi rör oss, värmer oss och klär oss med olja – ända in i fördärvet: Monira Al Qadiris utställning på Kiasma sveper sig runt vår gemensamma ödesfråga20.3.2025 09:12:00 EET | Pressmeddelande

I sin konst behandlar Monira Al Qadiri hur det känns att leva vårt moderna liv som möjliggörs av oljan, mitt i en accelererande klimatkris. Utgångspunkten för hennes nya utställning är hur råvaran som har bildats under miljoner år liksom i smyg har flätats samman med mänsklighetens historia och öde. Temat är självupplevt: Al Qadiri växte upp intill oljeraffinaderierna i Kuwait och upplevde Kuwaitkriget som barn. Deep Fate – Förtjusning och fördärv är hennes första separatutställning i Norden. Den öppnar på Kiasma den 21.3.2025.

Öljy liikuttaa, lämmittää ja pukee meidät – tuhoon asti: Monira Al Qadirin näyttely Kiasmassa kietoutuu yhteisen kohtalonkysymyksemme ympärille20.3.2025 09:12:00 EET | Tiedote

Monira Al Qadiri käsittelee taiteessaan sitä, miltä tuntuu elää öljyn mahdollistamaa modernia elämää kiihtyvän ilmastokriisin aikana. Hänen uuden näyttelynsä lähtökohtana on, miten miljoonien vuosien aikana muodostunut raaka-aine on kuin salassa nivoutunut osaksi ihmiskunnan historiaa ja kohtaloa. Aihe on hänelle omakohtainen: Al Qadiri varttui Kuwaitissa öljynjalostamoiden naapurissa ja koki lapsena Persianlahden sodan. Deep Fate – Lumous ja tuho on hänen ensimmäinen yksityisnäyttelynsä Pohjoismaissa. Se avautuu Kiasmassa perjantaina.

Oil transports us, warms us and dresses us – to destruction: Monira Al Qadiri’s Kiasma exhibition revolves around the question of our common destiny20.3.2025 09:12:00 EET | Press release

Monira Al Qadiri’s art deals with what it feels like to live a modern life made possible by oil during the accelerating climate crisis. The starting point for her new exhibition is the way that this raw material formed over millions of years has been almost surreptitiously interwoven into human history and destiny. The subject is personal for her: Al Qadiri grew up next door to oil refineries in Kuwait and experienced the Gulf War as a child. Deep Fate is her first solo exhibition in the Nordic countries. It opens at Kiasma on Friday.

Nordic Countries Pavilion announces artists for the 61st International Art Exhibition - La Biennale di Venezia13.3.2025 11:00:00 EET | Press release

The Museum of Contemporary Art Kiasma has selected Klara Kristalova, Benjamin Orlow and Tori Wrånes to represent the Nordic Countries Pavilion at the 61st International Art Exhibition - La Biennale di Venezia. The exhibition will be curated by Kiasma’s Chief Curator, Anna Mustonen, and commissioned by Kiasma in collaboration with Moderna Museet, Sweden, and OCA – Office for Contemporary Art Norway.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye