Itäradan selvitys: Suomen raideleveyttä tarkasteltava osana Euroopan liikennejärjestelmää
Itäradan selvityksen mukaan eurooppalaisen raideleveyden käyttöönotto Itäradalla on perusteltua, jos samalla edistetään suunnitelmallista raideleveyden laajentamista Suomessa ja tavoitellaan kansainvälisten liikenneyhteyksien parantamista.

Selvityksessä tarkasteltiin Itäradan toteutusvaihtoehtoja eurooppalaisella raideleveydellä ja niiden vaikutuksia raideliikennejärjestelmään, henkilö- ja tavaraliikenteeseen sekä tekniseen toteutettavuuteen. Selvityksen mukaan eurooppalainen raideleveys olisi potentiaalinen vaihtoehto erityisesti, jos se mahdollistaa suoran yhteyden Tallinnan tunnelin kautta Rail Balticaan. Tämä vaihtoehto liittäisi Suomen rataverkon osaksi Euroopan laajuista raideliikennejärjestelmää ja edistäisi tulevaisuuden kasvumahdollisuuksia Suomessa.
- Itärata linkittyy vahvasti Euroopan liikenteen TEN-T-verkkoon ja varaus Tallinnan tunnelille näkyy EU:n liikenneverkossa. Yhteys Eurooppaan ja kytkeytyminen yhtenäiseen rataverkkoon on tässä geopoliittisessa tilanteessa koko Suomea hyödyttävä ratkaisu. Suomen tulisi tarkastella liikenneyhteyksiä kokonaisvaltaisesti, luoda raideliikennevisio ja tehdä strategisia ratkaisuja, jotka tukevat investointeja, elinvoimatekijöitä ja turvallisuutta koko Suomessa, toteaa Itäradan toimitusjohtaja Petteri Portaankorva.
Haasteita on, lisäselvityksiä tarvitaan
Päätös toteuttaa Itärata eurooppalaisella raideleveydellä edellyttäisi tarkempia selvityksiä muun muassamuutostarpeista nykyisille radoille, niiden kustannuksista sekä yhteyksistä Itäradalta Lentoradalle ja Tallinnan tunneliin. Lisäselvityksiä tarvitaan myös useiden arvioitujen vaihtoehtojen toteutettavuuteen liittyviin teknisiin epävarmuuksiin. Näitä ovat esimerkiksi vaikutukset ratapihoihin, henkilöliikenteen laitureihin sekä vaihdollisten yhteyksien lisääntymiseen.
- Itäradan linjaussuunnittelun tässä vaiheessa ei ole merkittävää eroa, kummalle raideleveydelle rata suunnitellaan. Oleellisinta olisi arvioida vaikutukset Suomen kytkeytymisestä Euroopan rataverkkoon, saada kilpailua Suomen raideliikenteeseen ja avata markkinat uusille toimijoille, näkee Portaankorva.
Uuden radan suunnitteluun ja rakentamiseen vaikuttavia merkittäviä kustannuseroja ei havaittu suomalaisen ja eurooppalaisen raideleveyden välillä. Nykyisten ratojen raideleveyden muutosten kustannuksia on arvioitu liikenne- ja viestintäministeriön raideleveysselvityksessä (2023).
Taustalla TEN-T-asetus
Suunnitteilla oleva Itärata hyväksyttiin heinäkuussa laajennettuun Euroopan laajuiseen liikenteen TEN-T-verkkoon (Trans-European Transport Network). TEN-T-asetus velvoittaa Suomea arvioimaan kesään 2026 mennessä eurooppalaisen 1435 mm:n raideleveyden käyttöönoton uusien ratojen osalta sekä esittämään eurooppalaisiin liikennekäytäviin kuuluvat olemassa olevat radat, jotka mahdollisesti muutettaisiin Suomessa käytössä olevasta 1524 mm:n raideleveydestä eurooppalaiseen raideleveyteen.
Itäradan selvitys täydentää tietopohjaa, jonka perusteella Suomi tekee päätökset raideleveydestä. Aiemmin raideleveyden vaikutuksia on selvittänyt koko Suomen kattavasti liikenne- ja viestintäministeriö (2023) ja ministeriö on parhaillaan käynnistämässä uutta selvitystä eurooppalaisen raideleveyden ratayhteyden ulottamisesta Haaparannasta Suomen puolelle sekä mahdollista tarvetta uusille raideyhteyksille. Itäradan selvityksen toteutti konsulttiyhtiö WSP.
Raideleveys on tunnistettu yhdeksi Itäradan suunnittelun keskeisimmistä strategisista valinnoista suurnopeuskaluston hyödyntämisen ja tavaraliikenteen mahdollistamisen ohella. Suunnittelussa tehtävät valinnat vaikuttavat kauaskantoisesti kansainvälisten raideliikennekäytävien sekä Suomen rataverkon ja raideliikennemarkkinoiden kehittämiseen.
Liitteet:
Itäradan raideleveysselvitys
Itäradan raideleveysselvityksen tiivistelmäraportti
Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Petteri Portaankorva, Itärata Oy
petteri.portaankorva@itarata.fi
p. 050 357 7581
Yhteyshenkilöt
Katri ParikkaviestintäpäällikköItärata Oy
Puh:0442753028katri.parikka@itarata.fiKuvat




Liitteet
Itärata Oy
Itärata Oy:n tehtävänä on suunnitella nopea raideyhteys Lentoradalta Porvoon kautta Kouvolaan sekä mahdollistaa nykyistä suoremmat ja nopeammat yhteydet itäiseen Suomeen. Itärata palvelee noin kahta miljoonaa asukasta seitsemän maakunnan alueella. Itärata Oy:n omistavat Suomen valtio (51 %) edustajanaan liikenne- ja viestintäministeriö sekä 24 kuntaa tai kaupunkia. Itärata kuuluu Euroopan laajuiseen laajennettuun TEN-T-ydinverkkoon. Lisätietoa: www.itarata.fi
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Itärata Oy
Östbanans nya alternativa sträckning: banan går under jord i Sibbo, en längre sträcka går i tunnel14.5.2025 10:00:15 EEST | Pressmeddelande
En ny alternativ sträckning har lagts till för Östbanan i Borgå och Sibbo. Den nya alternativa sträckningen går i tunnel och går till största delen under jord i Sibbo, och dess anslutningspunkt till Flygbanan flyttas längre söderut.
Itäradan uusi linjausvaihtoehto: reitti kulkee Sipoon ali ja tunneliosuus pitenee14.5.2025 10:00:15 EEST | Tiedote
Itärataan on lisätty uusi linjausvaihtoehto Porvoon ja Sipoon alueella. Uusi linjausvaihtoehto kulkee tunnelissa, alittaa Sipoon suurimmalta osin ja sen liittymäkohta Lentorataan siirtyy etelämmäksi.
Kutsu: Itäradalle uusi linjaus – mediatilaisuus 14.5. klo 9, Helsingin keskusta6.5.2025 13:10:33 EEST | Kutsu
Mediatilaisuus: Itäradalle uusi linjaus Porvoon ja Sipoon alueella – tunneliosuus pitenee Aika: ke 14.5.2025 klo 9.00–10.00 Paikka: Itäradan toimisto, Lönnrotinkatu 5, 00120 Helsinki sekä etäyhteys Teams Mediatilaisuudessa esitellään Itäradan uusi linjaus Porvoon ja Sipoon alueella, kerrotaan suunnittelun ja ympäristövaikutusten arvioinnin etenemisestä ja aikataulusta sekä suunnitteluun liittyvistä muista selvityksistä. Linjausmuutoksen taustalla on Lentoradan päätös muuttaa omaa ratalinjaustaan etelämmäksi, Tuusulan ja Vantaan rajalle. Aiemmassa suunnitelmassa Itäradan ja Lentoradan oli tarkoitus liittyä toisiinsa tunnelissa Keravan lounaispuolella, nyt liityntä on eteläpuolella. Lämpimästi tervetuloa! Ilmoittautumiset: ma 12.5. mennessä, katri.parikka@itarata.fi Ohjelma: Näin Itäradan suunnittelu on edennyt Petteri Portaankorva, Itäradan toimitusjohtaja Uusi linjausvaihtoehto ja ratasuunnittelun haasteet Minna Weurlander, Itäradan suunnittelujohtaja Tunneliosuus kasvaa – asutusta ja
Lentoradan muuttunut linjaus vaikuttaa Itäradan suunnitteluun23.4.2025 10:13:37 EEST | Tiedote
Lentoradan uusi linjaus Keravan eteläpuolella siirtää myös Itäradan ja Lentoradan liittymiskohtaa. Uutta liittymiskohtaa suunnitellaan etelämmäksi, lähemmäs Helsinki-Vantaan lentoasemaa. Muutos vaikuttaa myös Itäradan linjaukseen.
Redogörelse: Anslutningen till det europeiska bannätet skulle öka Finlands konkurrenskraft20.3.2025 14:24:14 EET | Pressmeddelande
Finland har till hands ett unikt tillfälle att förbättra sin konkurrenskraft och försörjningsberedskap genom att ansluta sig till det europeiska bannätet. Via Rail Baltica skulle även logistikförbindelserna i Finland kunna omfattas av den europeiska spårvidden, berättar utredningen som Östbanan Ab låtit göra om godstrafiken.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme