Ruoan hinta vaihtelee postinumeron mukaan – miksi saman kahvin hinnassa on 125 % vaihtelua?
Ruoan hinta vaikuttaa merkittävästi kuluttajien arkeen ja hintoja vertaillaan niin kotitalouksissa kuin medioissakin ahkerasti. Saman tuotteen hinta voi vaihdella rajusti paitsi alueellisesti myös saman kaupassakäyntialueen sisällä. Miksi esimerkiksi kahvin hinta vaihtelee jopa 125 % saman ketjun kahdessa eri kaupassa kilometrin säteellä? Lidlin mielestä halvat hinnat kuuluvat kaikille, ja Lidleissä on 99-prosenttisesti samat hinnat ympäri maan.

Kuluttaja hyötyy kauppojen hintakilpailusta, mutta ruoan hinnan alueellinen vaihtelu voi helposti jäädä huomaamatta. Monesti ruokaostokset tehdään aina samassa kaupassa ja ymmärrettävästi yksittäiselle kuluttajalle hintojen vertailu on vaikeaa.
– Seuraamme tarkkaan ruoan hintaa ympäri Suomen. Olemme havainneet, että muissa ruokakaupoissa on ruoan hinnassa voimakasta alueellista vaihtelua ja arkisia tuotteita hinnoitellaan paitsi alueellisesti, myös myymäläkohtaisesti. Esimerkiksi Helsingissä tai Espoossa voi saman ruokakauppaketjun myymälöissä olla rajustikin eri hintoja samalle tuotteelle. Kuluttajat maksavat siis eri postinumeroalueilla ruoasta eri hintaa, kertoo Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs.
Sama kahvipaketti maksaa esimerkiksi monessa Helsingin myymälässä 2,59 euroa kun taas saman ketjun toisessa myymälässä 1,15 euroa. Saarioisen lihamakaronilaatikko maksaa Lappeenrannassa 2,05 euroa ja pääkaupunkiseudulla 2,49 euroa.
– Mielestämme ei ole reilua, että hinnat vaihtelevat niin rajusti eri postinumeroalueilla. Siksi meillä on 99-prosenttisesti samat hinnat kaikissa myymälöissämme. Haluamme tarjota Suomen edullisimmat hinnat asuinpaikasta riippumatta, ilman turhaa kikkailua. Asiakkaamme voivat luottaa siihen, että ruokaostokset maksavat saman verran kotikunnan Lidlissä ja mökkikunnan Lidlissä, Heinrichs kertoo.
Poikkeukset Lidlin hinnoittelussa ovat seurausta tilanteesta, jossa Lidlin valtakunnallinen hinta ei ole paikallisesti edullisin. Tällöin yksittäinen tuote on saatettu hinnoitella alemmaksi kyseisellä alueella.
Lidl haluaa puhua avoimesti hinnoista ja nostaa kuluttajien tietoisuuteen alueellista hinnoittelua.
– Läpinäkyvä hinnoittelu on edellytys sille, että kuluttajat voivat tehdä perusteltuja valintoja ja löytää itselleen sopivimman kaupan. Ei voi väittää olevansa ’Suomen halvin ruokakauppa’, jos väite perustuu vain yksittäiseen rajattuun, paikalliseen hintavertailuun, Heinrichs toteaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lahteen rakennetaan Suomen kolmas puu-Lidl – rakennusmateriaalilla on iso ilmastovaikutus31.10.2025 08:47:31 EET | Tiedote
Lahteen on alettu rakentaa viidettä Lidl-myymälää. Sen on määrä avautua alkukesällä 2026. Myymälän erikoisuutena on sen rakennusmateriaali: myymälä rakennetaan teräsristikoiden sijaan puusta. Puu näkyy selvästi myymälän julkisivussa ja sisätiloissa.
Lidliltä uusi aluevaltaus: avaa ravintolan Henri Alénin kanssa27.10.2025 07:18:51 EET | Tiedote
Lidl avaa Lidlerie-nimisen ravintolan Finnjävelin tiloihin. Lidleriessä on tarjolla Lidl-myymälöiden tutuista raaka-aineista valmistettuja huipputason menuja, joiden annokset Henri Alén on suunnitellut. Menun sisältämät annokset maksavat vain niiden valmistuksessa käytetyn tuotteiden hinnan verran. Esimerkiksi neljän ruokalajin illallisen saa vain 12,69 eurolla. Juomapuolella on todellisia erikoisuuksia: tarjolla on Lidl-viinejä, joita myydään Lidleissä niissä maissa, joissa viinejä saa myydä ruokakaupoissa. Ravintola on auki 25.–29.11.
Lidl jatkaa UEFA:n naisten kumppanuutta vuoteen 2030 asti23.10.2025 13:42:28 EEST | Tiedote
Kansainvälinen Lidl-organisaatio on solminut UEFA naisten kumppanuuden, joka kattaa jalkapallon arvokisat vuosina 2025–2030.
Tuotantoeläinten hyvinvointi kiinnostaa, kunhan siitä ei tarvitse maksaa ekstraa – Lidl ryhtyi toimeen8.10.2025 08:17:00 EEST | Tiedote
76 prosenttia kuluttajista pitää tuotantoeläinten hyvinvointia tärkeänä, mutta harva on kuitenkaan valmis maksamaan juurikaan lisähintaa tuotteesta, jossa hyvinvointi on todennettu. Vain kahdeksan prosenttia kuluttajista tunnistaa eläinten hyvinvoinnista kertovan ELVI-pakkausmerkin.* Lidl haluaa tehdä hyvinvoivan lehmän tuotteista houkuttelevamman vaihtoehdon, ja on laskenut kotimaisten ELVI-merkittyjen tuotteiden hinnat jopa 13 prosentilla.
Lidl on kasvattanut valikoimaansa 20 prosentilla – vakiovalikoimassa nyt 3000 tuotetta7.10.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Lidl on laajentanut valikoimaansa jopa 500 uudella tuotteella. Kattavampi valikoima vastaa suoraan asiakkaiden toiveeseen saada kaikki tarvittava yhdestä ostopaikasta. Hyllyissä on nyt entistä enemmän kotimaisia tuotteita suosituilta Lidlin omilta merkeiltä sekä tutuilta brändeiltä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme