Valtaosa asiakkaista on tyytyväisiä vanhuspalveluihin – tyytyväisyys kotihoitoon on kuitenkin heikentynyt
Iäkkäät ovat varsin tyytyväisiä saamiinsa vanhuspalveluihin, ja lukuisat vanhuspalveluyksiköt saavat hyviä asiakasarvioita. Viimeisen kahden vuoden aikana osa arvioista on kuitenkin muuttunut kielteisemmäksi kotihoidossa. Nämä tulokset selvisivät Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tekemästä vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyden seurannasta.
Suurin osa suosittelisi saamaansa palvelua
Kyselyssä vanhuspalvelujen asiakkaat arvioivat asteikolla 1–10, kuinka mielellään he suosittelisivat palvelua läheisilleen. Kotihoidossa 57 prosenttia ja ympärivuorokautisessa palveluasumisessa 52 prosenttia vastaajista antoi kysymyksessä pisteet 9 tai 10 eli suosittelisivat mielellään saamaansa palvelua. Vastausten keskiarvo oli kotihoidossa 8,5 ja ympärivuorokautisessa palveluasumisessa 8,2. Suositteluhalukkuus ei juurikaan muuttunut vuodesta 2022.
Turvallisuuden kokemus kotihoidossa on heikentynyt
Kyselyn mukaan kotihoidon avun ja palvelun riittävyyteen täysin tyytyväisten osuus pienentyi vuodesta 2022 vuoteen 2024 neljä prosenttiyksikköä (58 vs. 54 %) ja olonsa täysin turvalliseksi kokevien osuus puolestaan pieneni kahdeksan prosenttiyksikköä (60 vs. 52 %). Toiveiden huomiointiin täysin tyytyväisten osuus laski kahdeksan prosenttiyksikköä (52 vs. 44 %).
Ympärivuorokautisessa palveluasumisessa muutokset olivat kotihoitoa pienempiä, mutta toiveiden huomiointiin täysin tyytyväisten osuus pieneni neljällä prosenttiyksiköllä (43 vs. 39 %) vuosien 2022 ja 2024 välillä. Molemmissa palvelussa asiakkaat olivat kaikkein tyytymättömimpiä ulkoiluun ja virkistystoimintaan.
”Asiakkaat toivovat, että hoitajilla olisi hetki aikaa pysähtyä ja keskustella. Turvattomuuden kokemukset liittyvät usein esimerkiksi yksinoloon ja avunsaannin hitauteen”, kertoo THL:n erikoistutkija Pauliina Havakka.
Kotihoitoon kohdistuu paineita
Palvelujärjestelmän uudistus voi heijastua asiakkaiden kokemuksiin. Edellinen kysely tehtiin juuri ennen hyvinvointialueiden aloittamista ja tämän vuoden kysely hyvinvointialueiden oltua palvelujen järjestäjinä noin vuoden.
”Osaltaan tuloksissa voivat näkyä asiakkaiden kokemukset siitä, mitä palvelut olivat ennen uudistusta ja miten ne toteutuivat uudistuksen jälkeen. Palvelujen järjestämisvastuun vaihtuminen on voinut tuoda muutosta esimerkiksi palvelujen myöntämisen kriteereihin, asiakasmaksuihin ja ostopalveluihin, joita on kilpailutettu uudelleen”, arvioi THL:n projektikoordinaattori Suvi Leppäaho.
Kotihoidon asiakasmäärä julkisesti järjestetyissä palveluissa on vähentynyt, vaikka samaan aikaan avuntarvitsijoiden määrä on kasvanut. Kotihoito painottuu entistä enemmän paljon apua tarvitseville iäkkäille.
”Tämä muutos lisää tarvetta asiakastyytyväisyyden seurannalle. On tärkeää selvittää, kokevatko asiakkaat saamansa avun riittävänä ja olonsa turvallisena kotihoitoon kohdentuvasta paineesta huolimatta”, toteaa Leppäaho.
Monet yksiköt saivat erinomaisia asiakasarvioita – kymmenen kärjet on listattu THL:n sivuille
Vaikka kotihoidon asiakasarviot heikentyivät, lukuisat yksiköt saivat kyselyssä hyviä arvioita. Koko maan ja alueiden parhaiksi arvioidut kotihoidon ja yhteisöllisen asumisen sekä ympärivuorokautisen palveluasumisen yksiköt on listattu THL:n verkkosivuille. Näissä parhaimmissa yksiköissä asiakkaat olivat koko maan keskitasoa tyytyväisempiä esimerkiksi avunsaantiin, turvallisuuteen ja toiveiden huomiointiin ja suosittelisivat palvelua mielellään.
Yksi kymmenestä parhaat asiakasarviot saaneesta ympärivuorokautisen palveluasumisen yksiköstä oli Pirkanmaalla toimiva Tupahoiva. Liiketoimintajohtaja Auli Härkälä arvelee hyvien arvioiden salaisuudeksi esimerkiksi hyvää kohtaamisen taitoa ja välitöntä palautteiden käsittelyä.
”Tupahoivan asukkaat ja heidän omaisensa otetaan huomioon ensisijaisesti ihmisinä, ei sairauden kautta vaan omina persooninaan. Myös työntekijät tekevät työtä omalla persoonallaan. Palautteet käsitellään välittömästi, ja ne käsitellään yhteisessä palaverissa”, hän kiteyttää.
Myös Kruunupyyn kotihoito sai hyvät asiakasarviot kyselyssä. Palveluesimies Åsa Häyrynen arvelee, että hyvien arvioiden taustalla on hoitajien tuttuus.
”Täällä maaseudulla monet hoitajat ja asukkaat ovat keskenään tuttuja. Se, että asiakkaat tietävät kuka hoitaja tulee, luo erityistä turvallisuutta ja luottamusta hoitajiin”, hän toteaa.
Vuoden 2024 alussa tehtyyn Kerro palvelustasi -asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi yli 40 000 kotihoidon ja ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakasta.
Lisätietoa
- Tutkimuksesta tiiviisti: Vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyys vuosina 2022 ja 2024 – mikä on muuttunut? (Julkari)
- Parhaat asiakasarviot saaneet vanhuspalvelujen yksiköt vuonna 2024 (Kerro palvelustasi -kyselyn sivut)
- Diaesitys tuloksista: Vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyys vuosina 2022 ja 2024 (Julkari)
- Diavisning om resultaten: Klientnöjdheten inom äldreomsorgen 2022 och 2024 (Julkari)
- Neljännes kotihoidon asiakkaista on tyytymätön ulkoilun määrään – osa tarvitsisi enemmän tukea ulkoiluun (Uutinen 16.9.2024)
Suvi Leppäaho
projektikoordinaattori
THL
puh. 029 524 7423
etunimi.sukunimi@thl.fi
Pauliina Havakka
erikoistutkija
THL
puh. 029 524 8034
etunimi.sukunimi@thl.fi
Auli Härkälä
liiketoimintajohtaja
Tupahoiva Oy
auli.harkala(at)tupahoiva.com
puh. 050 5275 747
Åsa Häyrynen
palveluesimies
Kruunupyyn kotihoito, Pohjanmaan hyvinvointialue
asa.hayrynen(at)ovph.fi
puh. 050 3105 035 (på svenska)
Kuvat
Tietoa julkaisijasta
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on asiantuntija- ja tutkimuslaitos. Tuotamme tietoa, työkaluja ja ratkaisuja terveys- ja hyvinvointialan päätöksenteon ja toiminnan tueksi. Teemme kansainvälisesti ja kansallisesti arvokasta tutkimusta ja sovellamme sitä suomalaisen yhteiskunnan tulevaisuuden rakentamiseen.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
THL viikolla 14/202527.3.2025 15:04:36 EET | Tiedote
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mediakalenteri ilmestyy joka torstai. Siihen kootaan aina seuraavan viikon infot, tiedotteet, keskeiset tapahtumat, julkaisut ja muita valikoituja ajankohtaisia asioita. Tiedot pohjautuvat torstain 27.3. tilanteeseen, ja niihin voi tulla muutoksia. Tarkemmat tiedot THL:n tapahtumista ja webinaareista tapahtumakalenterissa. https://www.thl.fi/fi/ajankohtaista/tapahtumat/tapahtumakalenteri THL:n viestintä palvelee mediaa arkisin klo 9–16, puh. 029 524 6161, sähköposti: info(at)thl.fi Tiedotteet to 3.4. Petteri Orpon hallitus on tehnyt laajoja muutoksia ja leikkauksia sosiaaliturvaan vuosina 2024-2025. Miten muutokset näkyvät perusturvaetuuksia eli vähimmäismääräisiä työttömyys-, sairaus-, perhe- ja eläke-etuuksia saavien kotitalouksien tuloissa? Julkaisemme perusturvan riittävyydestä väliarvioinnin. Materiaali on saatavissa ennakkoon embargolla ensi viikolla. Lisätiedot: piritta.rautavuori(at)thl.fi, puh. 029 524 7120 Verkkouutiset ke 2.4. Uutta
Vaccinationstäckningen bland barn är hög i Finland, men har minskat när det gäller vaccinet mot mässling, påssjuka och röda hund27.3.2025 01:00:00 EET | Pressmeddelande
Täckningen för den andra dosen av vaccinet mot mässling, påssjuka och röda hund (MPR) som ges till sexåringar har minskat, vilket ökar risken för en mässlingsepidemi. I Finland är det fortfarande sällsynt att vara ovaccinerad, men andelen helt ovaccinerade barn är ändå större än tidigare.
Lasten rokotuskattavuus on Suomessa korkea, mutta tuhkarokko-sikotauti-vihurirokkorokotteen kattavuudessa laskua27.3.2025 01:00:00 EET | Tiedote
Kuusivuotiaille annettavien tuhkarokko-sikotauti-vihurirokkorokotteiden (MPR) toisten annosten kattavuudessa on laskua, mikä lisää tuhkarokkoepidemian riskiä. Rokottamattomuus on Suomessa edelleen harvinaista, mutta täysin rokottamattomien lasten osuus on kuitenkin aiempaa suurempi.
Perusterveydenhuolto tarjoaa mielenterveyden tukea ja hoitoa yhä useammalle nuorelle – terapiatakuulaki tulee voimaan toukokuussa26.3.2025 00:01:00 EET | Tiedote
Nuorten mielenterveysperusteisten käyntien määrä julkisessa terveydenhuollossa on kasvanut merkittävästi. Vuoden 2023 aikana 7–22-vuotiailla raportoitiin noin 1,5 miljoonaa mielenterveysperusteista tutkimus- ja hoitokäyntiä julkisessa terveydenhuollossa. Käyntejä oli noin 175 000 nuorella.
THL viikolla 13/202520.3.2025 16:02:31 EET | Tiedote
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mediakalenteri ilmestyy joka torstai. Siihen kootaan aina seuraavan viikon infot, tiedotteet, keskeiset tapahtumat, julkaisut ja muita valikoituja ajankohtaisia asioita. Tiedot pohjautuvat torstain 20.3. tilanteeseen, ja niihin voi tulla muutoksia. Tarkemmat tiedot THL:n tapahtumista ja webinaareista tapahtumakalenterissa. https://www.thl.fi/fi/ajankohtaista/tapahtumat/tapahtumakalenteri THL:n viestintä palvelee mediaa arkisin klo 9–16, puh. 029 524 6161, sähköposti: info(at)thl.fi Tiedotteet ke 26.3. Tilasto: Lasten ja nuorten mielenterveysperusteinen tutkimus ja hoito 2023. Sisältää tiedot mielenterveysperusteisista tutkimus- ja hoitokäynneistä lapsilla ja nuorilla terveydenhuollossa. Lisäksi tilastossa on hyödynnetty THL:n lastensuojelurekisterin tietoja. Lisätiedot: tiina.puhakka(at)thl.fi, puh. 029 524 7673 to 27.3. THL julkaisee uutta tietoa lasten rokotuskattavuuksista Suomessa. Lisätiedot: elisa.lautala(at)thl.fi, puh. 029 524 7244 Verk
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme