Olympiakomitean maine ja luottamus ovat pudonneet – Salibandyliitto edelleen hyvämaineisin lajiliitto
T-Median toteuttamassa urheilujärjestöjen ja -liittojen Luottamus&Maine 2024 -tutkimuksessa hyvään maineeseen ylsivät Paralympiakomitea sekä Salibandyliitto. Suurimman mainenousun teki Voimisteluliitto. Jääkiekkoliiton maine jatkaa laskuaan.

Tutkimuksessa selvitettiin yhteensä kahdeksan urheiluorganisaation mainetta suuren yleisön keskuudessa. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin elo-syyskuussa 2024, ja tutkimukseen vastasi yhteensä 3 342 suomalaista. Tutkimuksen kolme hyvämaineisinta organisaatiota ovat Paralympiakomitea mainearvosanalla 3,67, Salibandyliitto (3,52) sekä Voimisteluliitto (3,46).
Luottamus&Maine-tutkimusmallissa jokaiselle organisaatiolle lasketaan maineluku asteikolla 1–5.
“Kahdeksan tutkimaamme organisaatiota ovat saaneet tänä vuonna yhteensä noin 19 miljoonaa euroa valtion yleisavustusta, joka rahoitetaan vuoden 2024 alusta lähtien verovaroin valtion budjetista. Siksi on perusteltua kysyä kansalaisten mainemielikuvia sekä koetun luottamuksen tasoa urheilujärjestöistä”, tutkimuksesta vastannut T-Median vanhempi asiantuntija, KTT Nina Laakso sanoo.

Urheilujärjestöistä hyvämaineisin on edellisvuotiseen tapaan Paralympiakomitea, jonka maine nousi 0,10 yksikköä edellisvuodesta. Suomen urheilun eettinen keskus SUEK jatkaa kohtalaisen maineen tasolla: muutosta viime vuoteen ei tapahtunut.
“Paralympiakomitean hyvässä maineessa näkyy vakaa työ, jota liitossa tehdään paraurheilun aseman ja arvostuksen eteen. Myös positiiviset urheilijatarinat sekä menestys Paralympialaisissa lisäävät kiinnostusta ja arvostusta komiteaa kohtaan”, Laakso iloitsee.
Olympiakomitean maine on heikolla tasolla – “heikko maine voi laukaista ongelmallisen kierteen”
Suurimman mainelaskun edellisvuotisesta mainetuloksesta teki Olympiakomitea. Suurinta laskua tapahtui Olympiakomitean tuotteiden ja palveluiden sekä johdon osa-alueissa.
Nina Laakso nostaa mainelaskun taustalla olettavasti vaikuttaviksi tekijöiksi Pariisin olympialaiset, joissa Suomi jäi ensi kertaa ilman mitalia kesäkisoissa, sekä erityisesti olympialaisia seuranneet tapahtumat ja laajat keskustelut.
“Tulokset kertovat siitä, että kansalaisten silmissä Olympiakomitea ja sen johto eivät ole onnistuneet kaikkinensa strategisissa tehtävissään. Olympiakomitea ei saa kansalaisilta legitimaatiota tämän hetkiselle toiminnalleen. Viime vuoden tutkimuksessa Olympiakomitealla oli jopa noususuhdannetta eri maineen osa-alueilla. Siihen verraten mainelaskua voi pitää isossa kuvassa hyvin merkityksellisinä”, Laakso arvioi.
“Mainelasku voi saada aikaan ongelmallisen kierteen. Julkisen rahoituksen osuus vähenee, joten luonnollisesti yksityisen rahoituksen tarve kasvaa. Yritykset kuitenkin usein karttavat kaupallista yhteistyötä heikkomaineisen organisaation kanssa välttääkseen mahdollisia välittömiä tai välillisiä maineriskejä. Yhteistyö heikkomaineisen organisaation kanssa ei myöskään tuo niitä imagollisia hyötyjä, joita tällaiselta yhteistyöltä odotetaan”, Laakso jatkaa.
“Tämä on selvästi nähtävissä myös tutkitussa sidosryhmätuessa. Niin luottamus kuin kiinnostus hakea töihin Olympiakomitealle ovat laskeneet selvästi. Luottamuksen heikko taso ja erittäin heikko kriisiherkkyyden taso viittaavat siihen, että järjestön yhteistyökumppanit kaikkoavat kriisitilanteissa.”
Salibandyliitto on lajiliittojen hyvämaineisin – Jääkiekkoliiton maine jatkaa laskuaan
Salibandyliitto on edellisvuotiseen tapaan tutkimuksen hyvämaineisin lajiliitto. Liittojen toiseksi maineikkain, Voimisteluliitto, on koko tutkimuksen suurin nousija.
“Voimisteluliitto on tutkimuksemme iloinen yllättäjä. Hallinnon arvosanan nousun ohella myös liiton tuotteiden ja palveluiden sekä vastuullisuuden osa-alueiden arvosanat nousivat merkittävästi viime vuodesta. Maineen nousun taustalla saattaa jo näkyä Voimisteluliiton uuden hallituksen puheenjohtajan vaikutus. Lajilla ei ole myöskään ollut vuoden aikana maineeseen negatiivisesti vaikuttaneita epäeettisiä tapauksia, kuten aiempina vuosina esille nousseet valmennukseen tai nuorten terveellisiin elintapoihin liittyvät tapaukset”, Laakso sanoo.

Lajiliittojen suurin laskija on Jääkiekkoliitto, jonka maine on viimevuoden tapaan jatkanut laskuaan kansalaisten keskuudessa.
“Jääkiekkoliiton maineen osa-alueista suurin lasku on tapahtunut työpaikan mielikuvassa. Työpaikan mielikuvalla on kaikkein suurin korrelaatio suhteessa kansalaisten Jääkiekkoliittoa kohtaan osoittamaan tukeen. Tämä kertoo liiton työnantajuuden vahvasta merkityksestä kansalaisten käytökseen vaikuttavana tekijänä”, Laakso sanoo.
Myös Palloliiton ja Urheiluliiton maineet laskivat edelliseen vuoteen verraten.
“Urheiluliiton puheenjohtaja Riikka Pakarinen on ottanut kaudellaan muun muassa urheilun yhteiskunnallisiin asioihin nopeasti reagoivan roolin. Urheiluliiton maine ei kuitenkaan näytä reagoivan positiivisesti puheenjohtajan esilläoloon. Pakarinen on onnistunut aktiivisesti ottamaan palveluorganisaatioiden johtajille kuuluvan tilan haltuun useammankin aiheen ympärillä.”
Näin tutkimme
T-Median urheilujärjestöjen ja -liittojen Luottamus&Maine 2024 -tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten järjestöjen mainetta suuren yleisön keskuudessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin kolmea suomalaista urheilun palveluorganisaatiota: Suomen Olympiakomitea ry, Suomen Paralympiakomitea ry sekä Suomen urheilun eettinen keskus SUEK ry. Lajiliitoista tutkimuskierrokselle valittiin viisi eniten vuonna 2024 yleisavustusta saanutta lajiliittoa: Suomen Jääkiekkoliitto, Suomen Palloliitto, Suomen Salibandyliitto, Suomen Urheiluliitto sekä Suomen Voimisteluliitto.
Urheilujärjestöjen maine mitattiin Luottamus&Maine -tutkimusmallilla, jossa mainetta arvioidaan kahdeksan osatekijän avulla: hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus.
Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella 30.8.-18.9.2024. Tutkimukseen osallistui kaiken kaikkiaan 3 342 suomalaista. Analyysit urheilujärjestöistä perustuvat yli 1 600 annettuun validoituun organisaatioarvioon. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (poissulkien Ahvenanmaa). Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Koko aineiston tilastollinen virhemarginaali on korkeintaan noin 1,70 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Nina LaaksoVanhempi neuvonantajaT-Media Oy
Nina on eettisen johtamisen sekä vastuullisuuden asiantuntija. Nina on työskennellyt aiemmin tutkijana, SUEK ry:n tutkimuspäällikkönä sekä julkisen hallinnon johtamisen kehittäjänä.
Kuvat


Liitteet
Tietoja julkaisijasta
T-Media on Suomen johtava maineen tutkimiseen sekä strategiseen neuvonantoon keskittynyt yritys. Käytämme liikkeenjohtamisen teoriaan ja tilastotieteeseen perustuvia työkaluja, jotka todentavat maineen liiketoimintavaikutukset. Olemme tehneet yli 2000 Luottamus&Maine-tutkimusta yli 40 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta T-Media Oy
Matkailu- ja ravintola-alan maine jatkaa nousuaan notkahduksen jälkeen – parhaan mainearvosanan saa Heureka26.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Reputation and Trust Analyticsin toteuttamasta matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine 2025 -tutkimuksesta käy ilmi, että alan maine on jatkanut nousuaan parin vuoden takaisen notkahduksen jälkeen. Paras maine tutkituista organisaatioista on Heurekalla, jonka maineluku on tänä vuonna ennätyksellisen korkea.
Pohjoismaissa toteutettu Luottamus&Maine-tutkimus: Naton maine Norjassa huomattavasti Suomea ja Ruotsia korkeammalla25.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Naton maine on hyvällä tasolla Norjassa, mutta vain kohtalaisella Suomessa ja Ruotsissa. Kolmessa Pohjoismaassa toteutetun Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan suomalaiset ja ruotsalaiset myös luottavat sotilasliittoon huomattavasti norjalaisia vähemmän ja olisivat vähemmän halukkaita tukemaan sitä kriisissä.
Kööpenhamina on pohjoismaisista pääkaupungeista vetovoimaisin – turvallisuus on kaupunkien tärkein vetovoimatekijä19.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Pohjoismaisten kaupunkien Vetovoima&Pitovoima-tutkimuksessa selvitettiin Helsingin, Tukholman, Kööpenhaminan ja Oslon veto- ja pitovoimaisuutta. Kööpenhamina nousi vertailun parhaaksi pääkaupungiksi niin nykyisten kuin potentiaalisten asukkaiden keskuudessa.
Pohjoismaissa toteutettu puolustusteollisuuden Luottamus&Maine-tutkimus: hyvät arvosanat innovaatioista, matalat hallinnon avoimuudesta17.6.2025 14:14:46 EEST | Uutinen
Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa toteutetun Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan puolustusteollisuustoimialalla toimivien yritysten maine suuren yleisön keskuudessa on enimmäkseen kohtalaisella tai hyvällä tasolla. Maineen eri ulottuvuuksista alan parhaat arvosanat liittyvät taloudelliseen suorituskykyyn ja innovatiivisuuteen, kun taas heikoimmin puolustusteollisuus arvioidaan toiminnan avoimuuden ja läpinäkyvyyden suhteen.
T-Media on nyt Reputation and Trust Analytics11.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
T-Median nopea kansainvälistyminen ja kasvu siirtyy seuraavaan vaiheeseen uuden nimen käyttöönotolla. Nimi kuvastaa yhtiön roolia Pohjoismaiden johtavana organisaatiomaineen mittaamiseen ja analysointiin erikoistuneena toimijana.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme