Kela huomioi jatkossa toimeentulotuen ratkaisuissa rahapeleistä vain käyttöön saadut voitot
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi).
Kela on päivittänyt toimeentulotuen ratkaisutyön ohjeistusta rahapelivoittojen huomioimisessa. Muutoksen taustalla ovat pelimarkkinoiden muutokset ja Kelan omat havainnot ratkaisutyöstä. Kun pelaaminen näyttäytyy ongelmana, Kelasta tehdään huoli-ilmoitus tai ohjataan asiakas avun äärelle.
Aiemmin toimeentulotuen ratkaisutyössä on otettu huomioon vain rahapelivoitot, mutta jatkossa Kela huomioi myös pelaamiseen käytetyt rahat. Käytännössä ratkaisutyössä huomioidaan asiakkaan pelitililtä voittojen ja panosten erotus.
Uudella ohjeistuksella halutaan välttää tilanteet, joissa toimeentulotukiasiakas joutuisi voittojen vuoksi kohtuuttomiin tilanteisiin. Näin on voinut käydä, koska tähän asti pienetkin kertavoitot on laskettu tukea vähentävinä tuloina, vaikka asiakas olisi pelannut kaikki voittonsa usein saman tien. Uuden ohjeistuksen myötä Kela siirtyykin tarkastelemaan pelivoittoja yksittäisten pelitapahtumien sijaan pidemmällä ajanjaksolla.
Kelassa tavoitteena on ratkaisutyön ohessa edistää toimeentulotuen saajien itsenäistä selviytymistä. Näin ollen pyrkimyksenä on ehkäistä toimeentulotuen saajien taloudellisia vaikeuksia ja myös peliongelmiin liittyviä haittoja.
– Emme ohjaa Kelassa asiakkaidemme toimeentulotuen käyttöä, mutta olemme tietenkin huolissamme, jos pienituloiset käyttävät rahaansa rahapeleihin. Toimeentulotuki on viimesijainen taloudellinen tuki, joka on tarkoitettu päivittäisten elinkustannusten kuten vuokran ja ruoan maksamiseen. Tavoitteenamme on auttaa, kun rahapelaaminen syventää taloudellisia ongelmia, sanoo etuuspäällikkö Marja-Leena Valkonen.
Rahapelaamisen ongelmat paljastuvat usein vasta tilanteen kriisiytyessä. Valkonen muistuttaa, että peliongelmiin on saatavilla apua esimerkiksi Peluurin kautta.
Toimeentulotukiasiakkaista noin 5 % käyttää rahaa pelaamiseen. Kela voi asiakkaan suostumuksella tehdä pelaamisesta huoli-ilmoituksen hyvinvointialueen sosiaalitoimelle. Tavoitteena on näin saada pelaamiseen apua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Uusi ohjeistus on tullut voimaan lokakuussa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Marja-Leena ValkonenEtuuspäällikköKela
Puh:040 487 2541etunimi.sukunimi@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Aamu Kelassa 3.6.2025: Saumatonta palvelua vai siilojen suma – Tutkimus Kelan ja hyvinvointialueiden yhteistyöstä6.5.2025 08:55:26 EEST | Kutsu
Entä jos palvelut toimisivat saumttomasti yhdessä? Vaasan yliopiston ja Kelan yhteishankkeessa tarkasteltiin palvelujen käyttäjien tarpeita sekä Kelan yhteistyötä ja yhteiskehittämistä hyvinvointialueiden kanssa.
Psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar är den vanligaste orsaken till att man söker sig till FPA:s rehabilitering – medianåldern för dem som inledde rehabilitering 2024 var 33 år6.5.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 fick över 70 procent av alla rehabiliteringsklienter rehabilitering på grund av psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar. Uppgifterna framgår av FPA:s rehabiliteringsstatistik 2024.
Mielenterveyden häiriöt ja neurokehitykselliset oireyhtymät ovat Kelan kuntoutukseen hakeutumisen yleisin syy – vuonna 2024 kuntoutuksen aloittaneiden mediaani-ikä oli 33 vuotta6.5.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Vuonna 2024 yli 70 prosenttia kaikista kuntoutujista sai kuntoutusta mielenterveyden häiriöiden ja neurokehityksellisten oireyhtymien perusteella. Tiedot selviävät Kelan kuntoutustilastosta 2024.
FPA beställer ett nytt förmedlingssystem av twoday oy för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning5.5.2025 09:44:49 EEST | Pressmeddelande
FPA har valt twoday oy som leverantör av ett nytt förmedlingssystem för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning. Det nya förmedlingssystemet tas i bruk i början av 2027. Systemet kommer att betjäna en bredare kundkrets än tidigare och ha nya praktiska funktioner.
Kela tilaa uuden välitysjärjestelmän vammaisten tulkkauspalveluun twoday oy:ltä5.5.2025 09:44:49 EEST | Tiedote
Kela on valinnut vammaisten tulkkauspalvelun uuden välitysjärjestelmän toimittajaksi twoday oy:n. Uusi välitysjärjestelmä otetaan käyttöön vuoden 2027 alussa. Se palvelee aiempaa laajempaa käyttäjäkuntaa ja siinä on uusia toiminnallisia ominaisuuksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme