Vid avgöranden om utkomststöd beaktar FPA hädanefter i fråga om penningspel endast de vinster som kunden får tillgång till
FPA har uppdaterat sina handläggningsanvisningar för utkomststöd till den del som gäller hur vinster av penningspel ska beaktas. Ändringen grundar sig på förändringarna på spelmarknaden och FPA:s egna iakttagelser. När spelandet ser ut att vara ett problem gör FPA en anmälan om oro eller hänvisar kunden till en aktör som kan erbjuda hjälp.
Tidigare beaktades endast spelvinsterna i samband med handläggningen av utkomststöd, men i fortsättningen beaktar FPA också de medel som använts för spelandet. I praktiken betyder det att man vid handläggningen räknar ut skillnaden mellan vinsterna och insatserna på kundens spelkonto.
Syftet med den nya anvisningen är att undvika att utkomststödskunden på grund av vinster råkar i en orimlig situation. Det kan tidigare ha varit fallet, eftersom även små engångsvinster hittills har räknats som inkomster som minskar stödet, även om kunden ofta har spelat bort alla sina vinster genast. I och med den nya anvisningen övergår FPA till att granska spelvinster under en längre tidsperiod i stället för enskilda spelhändelser.
FPA strävar efter att vid sidan av handläggningen förebygga ekonomiska svårigheter för dem som får utkomststöd och även skadeverkningar i anslutning till spelproblem.
– Vid FPA styr vi inte hur kunderna ska använda utkomststödet, men vi är naturligtvis oroliga om låginkomsttagare använder sina pengar till penningspel. Utkomststödet är ett ekonomiskt stöd som beviljas i sista hand och som är avsett för betalning av dagliga levnadskostnader såsom hyra och mat. Vårt mål är att hjälpa när penningspelandet förvärrar de ekonomiska problemen, säger förmånschef Marja-Leena Valkonen.
Problemen med penningspel avslöjas ofta först när situationen utvecklas till en kris. Valkonen påminner om att man kan få hjälp med spelproblem till exempel via Peluuri.
Cirka fem procent av utkomststödskunderna använder stödet till penningspel. FPA kan med kundens samtycke göra en orosanmälan om spelandet till välfärdsområdets socialväsende. Målet är att kunden så ska få hjälp med spelandet i ett så tidigt skede som möjligt.
Den nya anvisningen har trätt i kraft i oktober.
Nyckelord
Kontakter
Marja-Leena ValkonenFörmånschefFPA
Tel:040 487 2541fornamn.efternamn@fpa.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–15. På det här numret svarar förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiFPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.

Andra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Anbudsförfarandet för produkter till moderskapsförpackningen för 2027 har inletts9.9.2025 08:30:08 EEST | Pressmeddelande
FPA har inlett ett anbudsförfarande för produkter till moderskapsförpackningen för 2027. I anbudsförfarandet betonas ansvarsfullhet, hållbarhet och kvalitet. FPA har utvecklat moderskapsförpackningen också utifrån respons från kunderna.
Vuoden 2027 äitiyspakkauksen tuotteiden tarjouskilpailu on alkanut9.9.2025 08:30:08 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kela on käynnistänyt vuoden 2027 äitiyspakkauksen tuotteiden tarjouskilpailun. Kilpailutuksessa painotetaan vastuullisuutta, pitkäikäisyyttä ja laatua. Kela on kehittänyt äitiyspakkausta myös asiakaspalautteen mukaan.
Procurement process for the 2027 edition of the maternity package has begun9.9.2025 08:30:08 EEST | Press release
Kela has issued an invitation to tender for the products included in the 2027 maternity package. Sustainability, durability and quality are emphasised in the tender process. Customer feedback has also played a role in the development of the maternity package.
Risto Rissanen Kelan itäisen asiakaspalveluyksikön johtajaksi8.9.2025 08:00:48 EEST | Tiedote
Risto Rissanen on nimitetty Kelan itäisen asiakaspalveluyksikön johtajaksi. Rissanen vastaa yksikön toiminnan johtamisesta, kehittämisestä ja sidosryhmäyhteistyöstä.
Håll dig uppdaterad om förändringar i den sociala tryggheten – prenumerera på våra nyhetsbrev!4.9.2025 12:00:00 EEST | Pressmeddelande
I våra nyhetsbrev får du tillförlitlig information direkt från FPA om ändringar i förmåner och tjänster. Beställ de viktigaste nyheterna och tipsen direkt till din e-post.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum