Suomalaisilla on hyvät valmiudet siirtyä vastaanottamaan viranomaisviestit digitaalisesti
Suomi on siirtymässä asteittain digitaalisten palveluiden ensisijaisuuteen viranomaisasioinnissa. Ensimmäisenä muutos näkyy siinä, missä muodossa viranomaiset lähettävät asiakirjat, kuten päätökset ja muut tärkeät tiedoksiannot. Tällä hetkellä kirjeet postitetaan lähtökohtaisesti paperisina, ellei henkilö ole ottanut käyttöönsä Suomi.fi-viestejä tai antanut viranomaiselle muulla tavoin suostumustaan digitaalisten viestien vastaanottamiseen. Tulevaisuudessa henkilöt, jotka käyttävät julkishallinnon digitaalisia palveluja, saavat myös asiointiinsa liittyvät kirjeet ensisijaisesti digitaalisessa muodossa, eikä erillistä suotumusta enää kysytä.

Muutos ei koske henkilöitä, jotka eivät käytä viranomaisten digitaalisia palveluita. Muutos ei myöskään koske niitä henkilöitä, joilla ei ole sopivia laitteita tai verkkoyhteyksiä tai muutoin mahdollisuutta vastaanottaa digitaalisia kirjeitä. Sähköisten kanavien rinnalla säilyy edelleen myös muut tavat asioida viranomaisten kanssa.
Valtiovarainministeriö valmistelee parhaillaan muutoksia lainsäädäntöön pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelman mukaisesti. Alustavan arvion mukaan ensisijaisesti digitaalisiin viranomaisviesteihin siirryttäisiin vuoden 2026 alussa.
Digitaalisuuteen siirtymällä on mahdollista parantaa asiakkaiden palvelua ajasta ja paikasta riippumattomampaan suuntaan turvallisesti. Muutoksella on myös mahdollista saavuttaa huomattavia säästöjä julkiselle taloudelle, kun merkittävästä määrästä paperikirjeitä luovutaan niiden henkilöiden kohdalla, jotka jo muutenkin käyttävät viranomaisten digitaalisia palveluita. Digitaalista viranomaispostia vastaanottaa Suomi.fi-viesteihin tällä hetkellä jo yli 1,4 miljoonaa suomalaista. Muutoksen myötä yhteensä lähes 3 miljoonaa uutta käyttäjää siirtyy paperikirjeistä digitaalisiin kirjeisiin: noin 2 miljoonaa alle eläkeikäistä sekä noin 850 000 eläkeiän ylittänyttä henkilöä.
Meillä on osaamista, kokemusta ja tuen rakenteita
Digi- ja väestötietovirasto on selvittänyt kansalaisten valmiuksia siirtyä vastaanottamaan viranomaisten lähettämiä tärkeitä viestejä digitaalisesti. Valmiuksia on selvitetty vuosina 2023 ja 2024 toteutetuilla puhelinkyselyillä, haastatteluilla sekä erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien tahojen sidosryhmien tapaamisilla. Tulokset ovat olleet kannustavia.
Suomalaisten valmiudet vastaanottaa viranomaisposti digitaalisesti yhden luukun periaatteella ovat hyvät:
- 86 % suomalaisista 18–89-vuotiaista henkilöistä on täysin tai jokseenkin itsenäisiä digiasioissa. Määrä on korkeampi kuin Tanskassa, jossa on siirrytty digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuuteen jo noin 10 vuotta sitten.
- Viranomaisten digitaalisia palveluita käytetään ahkerasti. Yhdeksän kymmenestä 18–89-vuotiaasta suomalaisesta käyttää viranomaisten digitaalisia palveluita vähintään muutaman kerran vuodessa.
- 75 % suomalaisista on valmis siirtymään digitaalisten viranomaisviestien vastaanottajaksi, tai ainakin kokeilemaan vastaanottamista digitaalisesti.
Digitaalisten viranomaisviestien positiivisina puolina nähdään erityisesti nopeus, helppous, saavutettavuus ja tietoturvallisuus.
Suomen lähtökohdat siirtyä digitaaliseen viranomaisviestintään ovat moniin muihin maihin verrattuna hyvät myös tarjolla olevan tuen näkökulmasta. Digitukea tarjoavat Suomessa viranomaiset heidän omissa palveluissaan. Lisäksi digitukea tarjoavat yleisemmällä tasolla esimerkiksi monet kuntien yhteispalvelupisteet, kirjastot, kolmas sektori ja yritykset. Myös kansalaiset ovat valmiita auttamaan toisiaan digiasioissa. Suomalaisista 54 prosenttia antaa apua tai neuvoja digiasioissa omille läheisilleen vähintään kuukausittain, 82 prosenttia ainakin toisinaan.
Työ erityisryhmien huomioimiseksi jatkuu
Suomi.fi-viestien asiakaslähtöinen kehittäminen jatkuu aktiivisesti jo ennen muutoksen voimaantuloa. Palvelun ja siihen järjestettävän tuen rakentamisessa pyritään huomioimaan erityisesti ne ryhmät, joille palvelun käyttö saattaa muodostua haastavaksi esimerkiksi rajallisen osaamisen tai laitteiden käytön mahdollisuuksien tai terveydentilan vuoksi. Osana kehittämistyötä suunnitellaan myös se, kuinka henkilö voi siirtyä takaisin paperipostin käyttöön, jos hänen asiointinsa uhkaa estyä tai vaikeutua liiaksi digitaalisten viestien vastaanottamisen myötä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Annette Hotarijohtava asiantuntijaDigi- ja väestötietovirasto / Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Puh:0295535028annette.hotari@dvv.fiHenriikka EloluotoerityisasiantuntijaDigi- ja väestötietovirasto / Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Puh:0295 535 124henriikka.eloluoto@dvv.fiKuvat

Linkit
Mistä on kyse?
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelma linjaa, että Suomi siirtyy asteittain digitaalisten palveluiden ensisijaisuuteen viranomaisasioinnissa. Tämä edellyttää lainsäädännön muuttamista siten, että digitaalinen viranomaisviestintä tulee ensisijaiseksi kanavaksi niille, joille se on mahdollista.
Digi- ja väestötietoviraston Digi ensin -hanke toteuttaa pääministeri Orpon hallitusohjelman tavoitetta vähentää viranomaisten lähettämän paperipostin määrää. Hanke on osa valtiovarainministeriön Ensisijaisesti digitaalisen viranomaisviestinnän edistämisohjelmaa.
Tulevien lainsäädäntömuutosten myötä digitaalisesti asioivat kansalaiset saavat viranomaispostin ensisijaisesti digitaalisesti. Ne kansalaiset, jotka eivät pysty asioimaan digitaalisesti, saavat tulevaisuudessakin viranomaisten viestit paperipostina, elleivät itse toisin päätä. Sähköisten viestien vastaanottamisen voi lopettaa omalla ilmoituksella, jonka jälkeen viranomaisviestit lähetetään hänelle jälleen paperipostitse.
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Utfärdandet av personbeteckning och hemkommun för utlänningar blev smidigare28.4.2025 10:30:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gjort registreringen av utlänningar smidigare med flera åtgärder ifjol. Nu kan man få en personbeteckning i samband med ett besök på ämbetsverket på 12 orter. Dessutom styr de förnyade webbsidorna och instruktionsvideorna kunden till att uträtta ärenden på det sätt som motsvarar hens egen situation.
Henkilötunnuksen ja kotikunnan antaminen ulkomaalaisille sujuvoitui28.4.2025 10:30:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on sujuvoittanut ulkomaalaisen rekisteröintiä useilla toimilla viime vuonna. Nyt henkilötunnuksen voi saada virastossa käynnin yhteydessä 12 paikkakunnalla. Lisäksi uudistetut verkkosivut ja opastusvideot ohjaavat asiakasta omaa tilannetta vastaavaan asiointiin.
Streamlined services for issuing personal identity codes and municipality of residence for foreign citizens28.4.2025 10:30:00 EEST | Press release
The Digital and Population Data Services Agency took action last year in order to streamline the registration of foreigners. You can now get your personal identity code when visiting the agency in 12 locations. The updated website and instructional videos will guide customers to use services that match their situation.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen25.4.2025 11:47:10 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen. Avsikten är att besökstjänsterna ska koncentreras till 18 landskapscentrum där man har mest behov av tjänsterna. Genom ändringarna sparar ämbetsverket årligen över 2 miljoner euro.
Digi- ja väestötietovirasto valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa25.4.2025 11:47:10 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa. Käyntiasiointipalvelut on tarkoitus keskittää 18 maakuntakeskukseen, joissa palveluille on eniten tarvetta. Muutoksilla virasto säästää vuosittain yli 2 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme