Bongasitko Lidlistä ostoskärryn erikoisessa paikassa? – Taustalla hyvä syy
Tänä jouluna kaikista Lidleistä löytyy ylimääräinen ostoskärry. Taustalla on hyvä syy: Lidl yhdessä asiakkaiden kanssa kerää ja lahjoittaa ruokaa vähävaraisiin kotitalouksiin. Asiakas voi kauppareissun yhteydessä ostaa ruokatuotteita, jotka Lidl huolehtii eteenpäin ruoka-apuun. Jokaisessa myymälässä on kassojen jälkeisellä alueella ostoskärry, johon asiakas voi jättää ostamansa ruokatuotteen eteenpäin lahjoitettavaksi.

Lidl järjestää koko joulunalusajan kestävän hyväntekeväisyyskampanjan. Hyvän tekeminen on tehty asiakkaille mahdollisimman helpoksi: oman kauppareissunsa yhteydessä voi vaivattomasti ostaa ruokatuotteen eteenpäin lahjoitettavaksi. Tuote maksetaan omien ostosten joukossa ja jätetään kassojen jälkeiseen ostoskärryyn. Lidl huolehtii ruoat eteenpäin paikallisten ruoka-apukumppanien kanssa.
– Tavoitteena on antaa tarpeellinen ruokalahja mahdollisimman monelle sitä tarvitsevalle. Lahjoitukset voivat olla ihan tavallisia, arjen elintarvikkeita, mutta toisaalta myös jouluherkkuja. Asiakkaan on helppo osallistua kampanjaan arkisen kauppareissunsa yhteydessä. Jo kaurapaketilla on merkitystä, eikä liian pientä lahjoitusta ole olemassa, kannustaa Lidlin vastuullisuuspäällikkö Maija Moisander.
Ruoat annetaan eteenpäin Lidlin ruoka-apukumppaneille, joiden kanssa Lidl tekee yhteistyötä ympäri vuoden: lähes kaikista Lidleistä kautta maan lahjoitetaan myymättä jääneitä tuotteita paikallisille ruoka-aputoimijoille. Nyt tämä Lidlin ruoka-apuverkosto saa joulukuussa merkittäviä lisälahjoituksia, kun tavallisen ruoka-avun päälle tulee vielä asiakkaiden tekemät lahjoitukset.
– Ruoka-apukumppanimme ovat paikallisia. Kun lahjoittaa omassa lähi-Lidlissä tuotteen ruoka-apuun, apu menee lähelle, omalle kotiseudulle. Meillä on 205 myymälää ympäri Suomen, joten yhteenlaskettu ruoka-apuun menevä potti tulee olemaan valtaisa, Moisander iloitsee.
Ruoka-avun tarve korostuu jouluisin
Ruoka-avun tarve on lisääntynyt, ja erityisen suurta se on joulun alla. Ruoka-apu on merkittävä tuki lukuisille suomalaisille.
Yksi Lidlin pitkistä ruoka-apukumppaneista on Vantaan Yhteinen pöytä. Yhteinen pöytä toimittaa ruokalahjoituksia noin 85 ruoka-apua jakavaan kohteeseen ympäri Vantaata.
– Joulun alla taloudellinen tilanne on monilla erityisen tiukka. Lisäksi moni voi kokea yksinäisyyttä, kun tyypillisesti jouluisin vietetään aikaa läheisten kanssa, eikä kaikilla ole siihen mahdollisuutta. Ruokalahjoitukset ovat todella arvokkaita, sillä niiden avulla voimme paitsi jakaa ruokaa kotiin viemiseksi, myös järjestää yhteisöllisiä, kaikille avoimia ruokahetkiä, kertoo Soile-Maria Linnemäki Yhteisestä pöydästä.
Lidl on lisäksi mukana Hyvä Joulumieli -kampanjassa myös tänä vuonna. Lidl lahjoittaa keräykseen 40 000 euroa. Keräyksen varoin jaetaan vähävaraisille perheille 70 euron arvoisia lahjakortteja ruokakauppaan.
Lidlin ruoka-apukampanja:
- Keräysaika: 2.-23.12.
- Keräysalue: Kaikki Lidl-myymälät
- Lahjoitukseen sopivat tuotteet: Elintarvikkeet, jotka ovat kestävässä pakkauksessa ja säilyvät kuivassa pitkään.
- Lahjoituskohteet: Lidlin kymmenet ruoka-apukumppanit
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiKuvat

Tietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Nyt se on alkanut: suomalaisia varhaisperunoita myynnissä Lidleissä ympäri maan26.5.2025 12:27:37 EEST | Tiedote
Kotimaisen varhaisperunan sesonki on kesän merkki. Nyt kaikista Lidlin myymälöistä Hangosta Sodankylään saa suomalaista varhaisperunaa. Sesonki pääsi alkamaan tänä vuonna tavallista aiemmin.
Vegeviikko tuo kasvisvaihtoehdot grilliin ja arkeen – Lidl ravistelee kasvisruoan erityisruokavalioleimaa26.5.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Lähes kolmasosa suomalaisista aikoo lisätä kasviproteiinien käyttöä tänä vuonna*. Lidl haluaa hälventää kasvisruoan erityisruokavalioleimaa ja tavoittelee kasviproteiinien myynnin tuplaamista vuoteen 2030 mennessä. Osana tavoitettaan Lidl käynnistää jälleen vegeviikon, jonka valikoimassa näkyvät erityisesti asiakkaiden toivomat grillattavat kasvisvaihtoehdot.
Joka kolmas suomalainen ostaa urheiluvaatteita ruokakaupasta – Lidlin Crivit haastaa markettilaadun ja kalliin treenipukeutumisen21.5.2025 10:00:31 EEST | Tiedote
Suomalaiset shoppailevat mieluusti vaatteita ruokakauppareissun yhteydessä. Nyt Lidl reagoi ilmiöön kokoamalla kaikki myymälöidensä urheilu- ja ulkoiluvaatteet uudistuneen Crivit-brändin alle, ja kannustaa kaikkia liikkumaan. Laadukas urheiluvaatetus on nyt helposti ja edullisesti saatavilla – samalla kun ostetaan maitoa ja leipää.
Lidl tuo kruunuttomat ananakset kaikkiin myymälöihinsä – myy paremmin kuin perinteinen ananas19.5.2025 08:34:17 EEST | Tiedote
Lidl testasi kruunuttomien ananasten myyntiä kolmasosassa myymälöitään kahdeksan viikon ajan. Testijakson tulokset olivat positiiviset, ja asiakkaat ottivat kruunuttoman ananaksen ilolla vastaan. Lidl on päättänyt ottaa kruunuttomat ananakset myyntiin kaikkiin myymälöihinsä Hangosta Sodankylään. Kruunuttomassa ananaksessa on niin asiakkaalle kuin ympäristöllekin monia etuja.
Lidlin kotimaiset kanatuotteet saavat uudet pakkaukset – bongasitko jo hyllystä?15.5.2025 08:37:00 EEST | Tiedote
Lidlin oman Kanamestari-tuotesarjan pakkaukset uudistuvat kevään aikana. Uudistuksessa yhtenäistetään tuotesarjan ilmettä ja nostetaan tuotteiden nimet paremmin esiin, jotta tuote on helpompi tunnistaa. Uusia pakkauksia hallitsee keltainen väri, joka näkyy myös myymälöiden kanahyllyn kalustossa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme