Massiivinen eurooppalainen ohjelmistoprojekti ajoneuvojen kehittämiseen
Eurooppalaiset yritykset, tutkimusorganisaatiot ja yliopistot yhdistävät voimansa ohjelmistopohjaisten ajoneuvojen kehittämisessä uraauurtavassa hankkeessa. Kumppaneita on kaikkiaan 59, ja tavoitteena on turvata eurooppalainen osaaminen ja kilpailukyky isossa muutoksessa olevalla alalla.

Keskeiset eurooppalaiset teollisuusyritykset, tutkimusorganisaatiot ja yliopistot yhdestätoista maasta ovat käynnistäneet kolmivuotisen hankkeen, joka pyrkii kehittämään innovatiivisia menetelmiä, teknologioita ja prosesseja ohjelmistopohjaistenajoneuvojen kehittämiseksi vuoteen 2030 mennessä. Tämä on linjassa EU:n sähköisten komponenttien ja järjestelmien strategisten tutkimus- ja innovaatioprioriteettien kanssa. Suomesta hankkeessa ovat mukana Oulun yliopisto, DIMECC ja Unikie Oy.
Alalle ominaisesti nimetyn HAL4SDV-hankkeen yhteistyöllä muokataan liikenteen tulevaisuutta, vahvistetaan Euroopan johtajuutta autoteollisuudessa ja edistetään entistä verkottuneempaa, tehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää tulevaisuutta autoteollisuudessa. Lisäksi hanke vastaa Euroopan kiireelliseen tarpeeseen panostaa vahvasti teknologiseen johtajuuteen autoteollisuudessa alueen tulevan kasvun ja hyvinvoinnin varmistamiseksi.
Hankkeen tavoitteena on edistää eurooppalaisia ratkaisuja ohjelmistopohjaisissa ajoneuvoissa (Software Defined Vehicle, SDV) ja seuraavan sukupolven ajoneuvoissa. Hanke yhdistää 59 partnerin huippututkimuksen eri puolilla Eurooppaa ja luo kattavan SDV-ekosysteemin hyödyntäen samalla olemassa olevia kansallisia hankkeita ja kansainvälisiä tutkimus- ja kehitystoimintoja. Keskittymällä ohjelmistorajapintojen ja kehitysmetodologioiden yhtenäistämiseen, HAL4SDV (Hardware Abstraction Layer for Software Defined Vehicle) mahdollistaa ajoneuvon laitteistosta riippumattoman ohjelmiston määrittelyn. Tämä luo perustan "ohjelmistopohjaiselle ajoneuvolle", joka soveltuu sekä turvallisuuskriittisiin että ei-turvallisuuskriittisiin sovelluksiin tulevaisuuden ajoneuvoissa.
Teknisten innovaatioiden lisäksi HAL4SDV tukee Euroopan autoteollisuutta, ylläpitää sen kilpailukykyä ja vauhdittaa vihreää ja digitaalista siirtymää, edistäen yhteistyötä ja kestävyyttä koko autoteollisuuden ekosysteemissä.
Hankkeen tavoitteet ovat laaja-alaiset ja kauaskantoiset, ja ne kattavat yhtenäisten ohjelmistorajapintojen kehittämisen, vahvan laitteiston abstraktiokehikon luomisen, OTA-päivitysten (Over-The-Air) helpottamisen, edistyneiden alusta-arkkitehtuurien suunnittelun ja olennaisten kehitystyökalujen kehittämisen. Nämä tavoitteet ovat ratkaisevia, jotta Euroopan autoteollisuus pystyy reagoimaan tulevaisuuden vaatimuksiin joustavasti ja mukautuvasti.
HAL4SDV-hankkeen keskeiset tavoitteet ovat:
- SDV-alustan palvelukeskeinen arkkitehtuuri (SoA, Service Oriented Architecture), joka palvelee sekä ei-turvallisuus- että turvallisuuskriittisiä sovelluksia
- HAL-arkkitehtuurin määrittely kokonaisvaltaisen "Järjestelmä + Ohjelmisto" -lähestymistavan kontekstissa
- Laitteiston abstraktiokerroksen (HAL) kehitys – standardoidut rajapinnat sensoreille, toimilaitteille, laskentaresursseille ja datalle, hypervisoreihin perustuva abstraktio, HAL-ohjelmistopäivitykset
- HAL-keskeisten ohjelmistoelementtien arkkitehtuurit
- HAL-ratkaisujen kehittäminen turvallisuuskriittisille alueille Zero Trust -konseptin tukemiseksi
- Pilvipohjainen nopea prototyyppien valmistus ohjelmistopohjaisille ajoneuvoille
- Tuki autoteollisuuden turvallisuuskriittisille sovelluksille
HAL4SDV-konsortiota johtaa TTTech Computertechnik AG yhdessä TTTech Auto AG:n kanssa. Se kokoaa yhteen johtavat valmistajat, jotka muovaavat hankkeen visiota ja strategisia vaatimuksia, Tier1-yritykset, jotka ovat kiinnostuneita hyödyntämään hankkeen tuloksia, integroitujen suunnitteluratkaisujen valmistajat, jotka edistävät SDV-integraatiota, ohjelmisto- ja teknologiatoimittajat, jotka tuovat kriittistä asiantuntemusta, pk-yritykset, jotka tuovat erityisosaamista, sekä akateemiset kumppanit ja tutkimuslaitokset, jotka yhdistävät perustutkimuksen ja soveltavan tutkimuksen.
Yhteensä 59 kumppanin yhteistyöllä HAL4SDV-hanke muokkaa liikenteen tulevaisuutta, vahvistaa Euroopan johtajuutta autoteollisuudessa ja edistää entistä verkottuneempaa, tehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää tulevaisuutta autoteollisuudessa. Lisäksi hanke vastaa Euroopan kiireelliseen tarpeeseen panostaa vahvasti teknologiseen johtajuuteen autoteollisuudessa alueen tulevan kasvun ja hyvinvoinnin varmistamiseksi.
HAL4SDV-hankkeen päärahoitus tulee Chips Joint Undertakingilta. Se on Euroopan komission ja eurooppalaisen teollisuuden yhteistyöaloite, joka on omistautunut mikroelektroniikan tutkimuksen ja innovaatioiden edistämiseen. Chips JU pyrkii vahvistamaan Euroopan asemaa globaalilla puolijohdemarkkinalla tukemalla kumppanuuksia ja rahoittamalla uraauurtavia hankkeita.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ella Peltonen, Oulun yliopisto, Nuorempi apulaisprofessori, Ella.Peltonen@oulu.fi, +358504717446
Ville WittenbergViestintäasiantuntija
tiedeviestintä: tieto- ja sähkötekniikka, 6G Flagship
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Oulun yliopisto on monitieteinen, kansainvälisesti toimiva tiedeyliopisto. Tuotamme uutta tietoa ja ratkaisuja kestävämmän tulevaisuuden rakentamiseksi sekä koulutamme osaajia muuttuvaan maailmaan. Tärkeimmissä yliopistovertailuissa Oulun yliopisto sijoittuu kolmen prosentin kärkeen maailman yliopistojen joukossa. Meitä yliopistolaisia on noin 17 000.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oulun yliopisto
Uudet professorit esittäytyvät Oulun yliopistossa juhlaluennoilla ti 8.4.2025 klo 13–152.4.2025 12:16:00 EEST | Tiedote
Kuinka semanttinen viestintä määrittelee tietoliikenteen? Millainen on ohjelmistoarkkitehtuurin tulevaisuus, tai entäpä resilienssi yksilöllisesti ja alueellisesti? Kuulemme myös teräksen laatukysymyksistä, kun uudet professorimme johdattelevat kuulijoita ajankohtaisten tutkimusteemojensa äärelle kaikille avoimilla juhlaluennoilla Linnanmaan Tellus Stagella tiistaina 8.4.2024 kello 13–15. Tilaisuutta voi seurata myös etäyhteyksin.
Suomalainen huoltovarmuus: Viljan varastoinnista sosiaaliseen kriisinkestävyyteen2.4.2025 05:35:00 EEST | Tiedote
Suomalainen huoltovarmuus on aiempina vuosisatoina perustunut elintarvikkeiden säilöntään. 2000-luvulla kriisinkestävyys tarkoittaa myös tiedollista, kielellistä ja sosiaalista huoltovarmuutta.
Professori Mikko Hallman saa lastenlääketieteen arvostetuimman palkinnon1.4.2025 05:50:00 EEST | Tiedote
Rosén von Rosenstein -mitali myönnetään joka viides vuosi kolmelle tai neljälle ansioituneelle lastenlääkärille, ja sen jakaa Uppsalan yliopisto Ruotsissa. Mitalia pidetään maailman arvostetuimpana lastenlääketieteen palkintona. Se on nimetty modernin lastenlääketieteen perustajan Nils Rosén von Rosensteinin mukaan. Professori Hallman vastaanottaa palkinnon Uppsalassa 1. huhtikuuta järjestettävässä juhlatilaisuudessa.
Aistiyliherkkyys haastaa arjen – aistikuormituksella voi olla merkittäviä vaikutuksia mielenterveyteen ja sosiaaliseen toimintakykyyn27.3.2025 06:37:00 EET | Tiedote
Luokkahuoneen hälinä, kirkas valaistus, hankaava vaate tai suussa omituiselta tuntuva ruoka voivat tehdä tavallisesta arjesta raskasta aistiyliherkälle. Oulun yliopistossa tutkitaan, miten arkipäivän aistikuormitus heijastuu psyykkiseen vointiin ja sosiaaliseen toimintakykyyn lapsilla ja aikuisilla.
Oulun yliopistoon 18 606 hakijaa yhteishaussa26.3.2025 11:02:26 EET | Tiedote
Oulun yliopistoon haki kevään toisessa yhteishaussa 18 606 hakijaa. Tiistaina 25.3.2025 päättyneessä haussa Oulun yliopiston suomenkielisissä koulutusohjelmissa on tarjolla yhteensä 2455 opiskelupaikkaa. Hakijoiden määrä kasvoi hiukan viime vuodesta. Ensisijaisesti Oulun yliopistoon haki 5239 henkilöä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme