Vuonna 2025 etenevä EU:n pikamaksuasetus nopeuttaa maksuja ja hankaloittaa huijauksia
Vuoden 2025 aikana vaiheittain käyttöön otettava EU:n pikamaksuasetus tehostaa merkittävästi maksujen välittymistä. Pikamaksuasetuksen myötä minkä tahansa pankin asiakas voi lähettää ja vastaanottaa euromääräisiä pikasiirtoja kymmenessä sekunnissa, riippumatta kellonajasta tai siitä, tapahtuuko siirto kotimaassa vai toiseen EU-maahan.
- Kaikki euromaissa sijaitsevat pankit ottavat pikasiirtoja vastaan maksun saajan tilille viimeistään 9.1.2025.
- Osa pankeista tarjoaa pikasiirtojen lähetyspalvelua jo nyt ja kaikki euroalueella toimivat pankit viimeistään 9.10.2025. Muissa EU- ja ETA-maissa toimivat pankit lähettävät pikasiirtoja viimeistään 9.7.2027 alkaen.
- Ennen maksun lähettämistä maksajan antamia saajan tietoja verrataan maksun saajan nimi- ja tilitietoihin.
- Tilisiirtoja eräsiirtoina lähettäville yrityksille ja yrityksille palveluja tarjoaville ohjelmistotaloille tämä maksun saajan tarkistuspalvelu aiheuttaa järjestelmämuutoksia. Yritys päättää, haluaako se käyttää saajan tarkistuspalvelua eräsiirtojen lähettämisessä vai ei.
- Finanssiala ry (FA) julkaisee alkuvuodesta 2025 kotisivuillaan kansallisen standardin eräsiirtojen tarkistuspalvelulle.
EU:n pikamaksuasetuksen tavoitteena on edistää euromääräisten pikamaksujen käyttöönottoa Euroopan Unionissa. Asetus tehostaa merkittävästi maksujen välittymistä.
”Pikamaksuasetus velvoittaa maksupalveluntarjoajat, kuten pankit, tarjoamaan SEPA-pikasiirtojen lähetys- ja vastaanottopalveluja samalla hinnalla kuin tavalliset tilisiirrot, ilman asiakkaalle koituvia lisäkustannuksia”,
Huijaaminen hankaloituu
”Asetuksen myötä maksajan pankin on lokakuusta 2025 alkaen tarkistettava saajan pankilta, vastaavatko maksajan antamat tilitiedot saajan nimeä ja tilinumeroa. Tämän jälkeen pankki ilmoittaa tarkistuksen tuloksen maksajalle. Menettely koskee sekä SEPA-pikasiirtoja että perinteisiä SEPA-tilisiirtoja” kertoo FA:n johtava asiantuntija Inkeri Tolvanen.
Maksun saajan tarkistamisella pyritään estämään maksun välittyminen väärälle henkilölle tai yritykselle. Tällä hetkellä maksut siirtyvät saajan tilille pelkän tilinumeron perusteella. Maksupalveluntarjoajien on myös varmistettava, ettei heidän asiakkaidensa joukossa ole EU:n pakotelistoilla olevia henkilöitä tai yhteisöjä.
”Maksun saajan tilin tarkistaminen vähentää myös sellaisia petoksia, joissa pankin asiakasta huijataan lähettämään maksu väärälle tilille”, Tolvanen toteaa.
Vaikutukset heijastuvat kuluttajien lisäksi yrityksiin
Tilisiirtoja eräsiirtoina lähettäville yrityksille ja yrityksille palveluja tarjoaville ohjelmistotaloille maksun saajan tarkistuspalvelu aiheuttaa järjestelmämuutoksia.
Finanssiala ry kehittää parhaillaan maksun saajan tarkistuspalvelulle kansallista standardia, joka on tarkoitettu maksutoimeksiantoja eräsiirtoina lähettävien yritysten ja niiden tilipankkien välille. Standardi on määrä julkaista FA:n sivuilla alkuvuodesta 2025.
Tolvasen mukaan yhteinen standardi on tarkoituksenmukaisempi ratkaisu kuin se, että jokainen pankki tarjoaisi saman palvelun eri tavoin.
"Yritys sitten päättää, haluaako se käyttää maksun saajan tarkistuspalvelua eräsiirroilla vai ei", Tolvanen täydentää.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Inkeri TolvanenJohtava asiantuntija
Puh:+358 20 793 4254inkeri.tolvanen@finanssiala.fiJohannes PalmgrenMonimediatoimittaja
Puh:+358 20 793 4229johannes.palmgren@finanssiala.fiLisätietoa julkaisijasta Finanssiala ry
Finanssiala ry
Itämerenkatu 11 - 13
00180 HELSINKI
020 793 4240
http://www.finanssiala.fi
Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Rakennamme jäsenillemme toimintaympäristöä, jossa ne voivat liiketoiminnallaan lisätä suomalaista hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finanssiala ry
Suomalaiset hoivakeskustelusta: Varallisuus ei saa vaikuttaa hoivamaksuihin – omaehtoisesta vanhuuteen varautumisesta tehtävä houkuttelevampaa13.8.2025 09:59:10 EEST | Tiedote
Finanssiala ry:n Vakuutustutkimuksen vastaajista 77 prosenttia on sitä mieltä, että varallisuus ei saa vaikuttaa hoivamaksuihin. Yhtä suuri osuus on sitä mieltä, että omaehtoisen varautumisen vanhuuden varalle on oltava helpompaa ja houkuttelevampaa. Finanssiala ei kannata sitä, että varallisuus vaikuttaisi hoivamaksuihin. Toimivassa järjestelmässä julkinen sektori turvaa perustason, jota voi halutessaan täydentää omin varoin. Tätä helpottaisi palvelulupaus, joka määrittää, mistä kaikesta hoivassa vastaa yhteiskunta ja mikä on yksilön omalla vastuulla. Tulokset käyvät ilmi Finanssiala ry:n Norstat Finland Oy:llä teettämästä kyselytutkimuksesta.
Markkinoiden hermoilu hellitti tullisopimusten myötä – Rahastopääoman arvo kohosi yli 190 miljardin euron11.8.2025 06:30:00 EEST | Tiedote
Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin heinäkuussa yhteensä 807 miljoonaa euroa uusia pääomia. Rahastopääoma kasvoi myös markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuukauden lopussa lähes 191 miljardia euroa.
Stressitestien mukaan suomalaispankit selviäisivät rankoissakin oloissa – vakavaraisuusvaatimusten lisäkiristykset heikentäisivät pankkien kykyä rahoittaa talouskasvua4.8.2025 14:57:51 EEST | Tiedote
Finanssiviranomaisten suorittamien stressitestien perusteella suomalaispankit pystyvät selviytymään merkittävästäkin toimintaympäristön heikentymisestä – niiden toimintakyky säilyy edelleen vahvana. Hyvät tulokset osoittavat FA:n mielestä, ettei pankkien vakavaraisuusvaatimuksia ole syytä enää kiristää. Vaatimusten tiukentaminen heikentäisi pankkien kykyä rahoittaa talouskasvua. Euroopan pankkiviranomainen (EBA), Euroopan keskuspankki (EKP) ja Finanssivalvonta toteuttivat suomalaisten pankkien stressitestit. Testien tarkastelujakso kattaa vuodet 2025–2027 ja ne pohjautuvat perusskenaarion lisäksi heikomman kehityksen skenaarioon. Vakavaraisuusvaatimukset edellyttävät, että pankeilla on oltava tietty määrä omia varoja suhteessa riskeihin, joita pankkien saamisiin ja muuhun toimintaan liittyy.
Pankin turvatili on sitkeä valhe – Pankki ei tarvitse asiakkaan tunnuksia rahojen turvaamiseen31.7.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Pankkien nimissä soitettavat huijauspuhelut ovat yleistyneet kesällä. Huijarit saattavat kohdistaa yrityksiään henkilöille, joilla on käyttöoikeudet yritysten tileille. Pankki ei koskaan pyydä verkkopankkitunnuksia tai salasanaa puhelimessa tai viestillä. Minkäänlaista ”pankin turvatiliä”, jonne varat siirretään turvaan, ei ole olemassa. Jos yhteydenottaja pyytää tunnuksia tai tarjoutuu siirtämään rahat turvatilille, kyseessä on huijari. Yli 7 prosenttia suomalaisista on menettänyt rahaa digihuijareille. Huijausten torjuntaa helpottaisi, jos myös somealustojen kaltaiset palveluntarjoajat velvoitettaisiin torjuntaan.
Suomalaiset tyytyväisiä vakuutuksiinsa – hakemusten hylkäykset harvinaisia, 86 prosenttia koki korvauksen vastanneen sattunutta vahinkoa24.7.2025 06:30:00 EEST | Tiedote
Kyselyn vastaajista 27 prosenttia on hakenut viimeisen vuoden aikana korvausta vakuutusyhtiöiltä. Eniten vahinkoja on tapahtunut lapsiperheille, joista jopa 44 prosenttia on hakenut korvausta. Vain viisi prosenttia hakemuksista hylättiin. Vastaajista 86 prosenttia koki korvauksen vastanneen sattunutta vahinkoa. Useimmiten korvausta on haettu kotivakuutuksesta (30 prosenttia) ja autovakuutuksesta (22 prosenttia). Tiedot käyvät ilmi Finanssiala ry:n Norstat Finland Oy:llä teettämästä kyselystä. Keväällä 2025 tehtyyn kyselyyn vastasi noin tuhat 18–79-vuotiasta mannersuomalaista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme