Kela valmiina työllisyyspalvelujen uudistukseen
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi).
Työllisyyspalvelut siirtyvät valtiolta kuntien vastuulle 1.1.2025. Muutokseen on varauduttu myös Kelassa. Yhteisenä tavoitteena on turvata sujuva siirtymä asiakkaille, mutta isossa uudistuksessa myös häiriöt ja viivästykset ovat mahdollisia.
Työllisyyspalvelujen TE24-uudistuksen myötä valtion TE-toimistot lakkautetaan vuoden 2024 lopussa. Myös työllisyyden kuntakokeilut päättyvät. TE-toimistojen tilalle Kela saa uusiksi yhteistyökumppaneiksi 45 kuntien muodostamaa työllisyysaluetta, jotka jatkossa vastaavat työvoimapalvelujen järjestämisestä.
Työllisyysalueiden rinnalla KEHA-keskus hallinnoi jatkossakin työnhakijoiden asiointikanavaa Työmarkkinatoria ja keskitettyä asiakastietojärjestelmää.
Uudistus ei muuta Kelan palvelua työttömille asiakkaille. Kelan tehtävänä on turvata asiakkaiden toimeentulo työttömyyden aikana. Kela ohjaa asiakkaita ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi Työmarkkinatorin (tyomarkkinatori.fi) asioinnissa kuten ennenkin. Jos asiakkaalla on kysyttävää esimerkiksi työpaikkojen hakemisesta tai karenssista, häntä ohjataan ottamaan yhteys kotikunnan työllisyyspalveluihin.
Lue lisää: TE-palvelut siirtyvät kuntiin – näin uudistus vaikuttaa asiointiin
Vaikka TE24-uudistus ei vaikuta Kelan palveluihin, sillä on monia vaikutuksia Kelan toimintaan. Kela tekee päätökset työttömyysetuuksista työvoimapoliittisten lausuntojen perusteella. Tähän asti Kela on saanut lausunnot TE-toimistoilta ja työllisyyden kuntakokeiluista. Uudistuksen jälkeen Kela saa lausunnot työllisyysalueilta ja KEHA-keskuksesta. Jos työvoimapoliittiset lausunnot viivästyvät, myös työttömyystukien maksu voi viivästyä.
Työmarkkinatorin asiointipalvelussa käyttökatko vuodenvaihteessa
Työllisyyspalvelujen siirto kuntiin on mittava henkilöstö- ja tietojärjestelmäuudistus. Etukäteen on varoitettu, että asiakkaiden tietojen siirtymisessä valtiolta kunnille tai tietojärjestelmien käyttöönotossa voi ilmetä ongelmia. Alkumetreillä erilaiset häiriöt, käyttökatkokset ja viivästykset palvelussa ovatkin mahdollisia.
KEHA-keskus on ilmoittanut, että Työmarkkinatorin asiointipalvelu on uudistuksen takia pois käytöstä vuodenvaihteessa. Käyttökatko on alkanut 30.12. klo 8, ja sen on määrä päättyä torstaina 2.1. klo 8. Tänä aikana asiakkaat eivät voi ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Myös työvoimapoliittisten lausuntojen välittämisessä Kelaan on katkos, eikä Kela saa tänä aikana muutenkaan yhteyttä työllisyyspalveluihin.
Tiedote Työmarkkinatorilla: Työvoimapalveluiden tietojärjestelmissä käyttökatko vuodenvaihteessa
Lue lisää:
Kuntaliiton tiedote 25.11.2024: Historiallisen suuri TE-uudistus tuo työvoimapalvelut kuntiin vuoden vaihteessa - asiakkaille pyritään turvaamaan mahdollisimman sujuvat siirtymävaiheen palvelut (kuntaliitto.fi)
Yhteyshenkilöt
Sarita AlarotuTyöttömyysetuuksien ratkaisukeskuksen päällikköKela
Puh:020 635 6041etunimi.sukunimi@kela.fiPasi PajulaToimeentuloturvaetuuksien osaamiskeskuksen päällikköKela
Puh:020 634 4218etunimi.sukunimi@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Bättre datarörlighet gynnar FPA:s kunder – ny arbetsgrupp ska främja informationsutbyte för att förebygga felaktiga utbetalningar och bidragsfusk19.6.2025 10:52:56 EEST | Pressmeddelande
Det är viktigt med förebyggande insatser för att minska felaktiga betalningar och bidragsfusk för att undvika att kunderna råkar ut för återkrav.
Tiedon liikkuvuus on Kelan asiakkaiden etu – työryhmä edistämään tiedonvaihtoa etuuksien virheellisten maksujen ja väärinkäytösten ehkäisemiseksi19.6.2025 10:52:56 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Virheellisten maksujen ja etuuksien väärinkäytön vähentäminen ennakoivasti on tärkeää, koska takaisinperintä on asiakkaan kannalta ikävää.
Utlåtande av FPA: det nya allmänna stödet gör arbetslöshetsförmånerna begripligare19.6.2025 10:03:56 EEST | Pressmeddelande
FPA understöder den reform av den social tryggheten som regeringen föreslår. I den första fasen av reformen slås arbetsmarknadsstödet och grunddagpenningen samman till ett allmänt stöd för arbetslösa. FPA betonar att lagberedningen för det allmänna stödets nästa fas bör fortsätta ännu under denna valperiod.
Kelan lausunto: uusi yleistuki selkeyttää työttömyystukia19.6.2025 10:03:56 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kela kannattaa hallituksen esitystä yleistuesta, jonka mukaan työmarkkinatuki ja peruspäiväraha on tarkoitus yhdistää yhdeksi työttömän yleistueksi. Kela korostaa, että yleistuen seuraavan vaiheen lainvalmistelua tulisi jatkaa vielä tällä vaalikaudella.
Ny möjlighet för personer som fyllt 65 år – samma pris för allmänläkarbesök inom den privata och den offentliga hälso- och sjukvården från september19.6.2025 09:06:12 EEST | Pressmeddelande
Från och med 1.9.2025 kan personer som har fyllt 65 år besöka en allmänläkarmottagning inom den privata hälso- och sjukvården till ett pris som motsvarar den klientavgift som tas ut inom den offentliga primärvården. En förutsättning är att läkaren har gått med i det så kallade valfrihetsförsöket. Försöket omfattar över en femtedel av Finlands befolkning.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme