Starship Technologiesin kuljetusroboteille miljoona kilometriä täyteen Suomessa
Starship Technologiesin ruokaostosten kuljetusrobotit ovat ylittäneet miljoonan kuljetun kilometrin rajapyykin Suomessa tällä viikolla. Kuljetusrobottien toiminta alkoi Suomessa vuonna 2022 ja tähän päivään mennessä ne ovat tehneet yli 350 000 toimitusta asiakkaille. Virossa perustettu Starship on johtava autonomisten kuljetusrobottien kehittäjä ja valmistaja maailmassa.

Kuljetusrobottien toiminta käynnistyi huhtikuussa 2022, kun Starship ja S-ryhmä aloittivat yhteistyössä ruokaostosten robottikuljetukset ensimmäisenä Espoon Otaniemessä. Kahdessa vuodessa palvelu on laajentunut voimakkaasti ja on nyt saatavilla yli 100 S-ryhmän kaupassa yli 40 paikkakunnalla.
”Suomalaiset ovat ottaneet autonomiset robottimme omakseen. Ne helpottavat ihmisten arkea kuljettamalla ostoksia tehokkaasti koteihin. Robotit tuovat myös iloa ihmisille, sillä moni ilahtuu nähdessään niiden kulkevan väsymättä kohti määränpäätään, olipa sää mikä tahansa. Ne myös soittavat asiakkaalle musiikkia ostoksia luovuttaessaan”, sanoo Starship Technologiesin pääjohtaja Ahti Heinla.
”Robottimme tekevät osaltaan suomalaisista kaupungeista ja asuinalueista viihtyisimpiä ja vihreämpiä, sillä ne auttavat vähentämään ruuhkia ja hiilidioksidipäästöjä. Starshipin robotit toimivat sähköllä, joten se on ympäristöystävällinen valinta polttoaineella toimivaan autoon verrattuna. Tänä vuonna tehdyn asiakaskyselyn mukaan 64 prosenttia ruokaostosten robottikuljetuksia käyttävistä suomalaisista asiakkaistamme olisi ajanut kauppaan omalla autolla, ellei robottikuljetusta olisi ollut tarjolla. Tämä on säästänyt 233 000 autolla ajettua kilometriä”, Heinla jatkaa.
Suomen markkinan tärkeä rooli
Virossa perustettu Starship pitää Suomea toisena kotimarkkinaan, sillä iso osa robottiteknologian ja kuljetuspalvelun tuotekehityksestä on tehty Suomessa. Myös robottien ihmisystävällisen ulkomuodon on suunnitellut suomalainen huippumuotoiluyritys Aivan.
”Suomi on meille tärkeä markkina, sillä kokemuksemme ja menestyksemme Suomessa auttaa meitä myös muilla markkinoilla, varsinkin liiketoimintamme laajentuessa. Viime talvi oli ensimmäinen toimintatalvemme Suomessa ja opimme siitä paljon. Kehitimme robottien talviominaisuuksia oppien pohjalta ja pystyimme niiden avulla nopeuttamaan robottien kuljetusaikoja 10–15 prosenttia”, sanoo Heinla.
Starshipin perustivat Ahti Heinla ja Janus Friis, jotka ovat myös videopuhelinohjelmiston kehittäneen Skypen perustajia.
Tekoälyn avulla robotti oppii ympäristöstä
Robotti hyödyntää GPS-paikannusta, suunnittelee itse sopivan reitin ja oppii tekoälyn avulla koko ajan lisää ympäristöstä. Robotissa on 12 kameraa, ultraäänisensoreita ja tutkia. Se hyödyntää tietokonenäköä ja teknologiaa, joka tunnistaa erilaiset esteet. Robotit kulkevat itsenäisesti 99 prosenttia ajastaan, ja ihminen voi ottaa sen hallintaansa milloin tahansa.
Starship toimii Suomen lisäksi USA:ssa, Iso-Britanniassa, Saksassa ja Virossa. Sen robotit ovat kulkeneet 15 miljoonaa kilometriä ja suorittaneet yli seitsemän miljoonaa autonomista toimitusta eri puolilla maailmaa. Ne tekevät 150 000 tienylitystä päivittäin, mikä vastaa kolmea ylitystä joka sekunti.
Lisätietoja:
Lisa Johnson, Vice President, Corporate Communications & Public Affairs (Global), Starship Technologies, lisa.johnson@starship.co
Harri Kammonen, Viestintätoimisto Manifesto, harri.kammonen@manifesto.fi
Starship Technologies mullistaa kuljetuspalvelut autonomisilla roboteilla. Robotit on suunniteltu toimittamaan ruoka- ja elintarvikkeita sekä paketteja paikallisesti muutamassa minuutissa. Kuljetusrobotit ovat kulkeneet 15 miljoonaa kilometriä ja suorittaneet yli 7 miljoonaa autonomista toimitusta eri puolilla maailmaa. Starshipin perustajat ovat Ahti Heinla (Skypen pääarkkitehti) ja Janus Friis (Skypen toinen perustaja). Ahti Heinla toimii myös Starshipin pääjohtajana. https://www.starship.xyz/follow /
Kuvat
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Viestintätoimisto Manifesto Oy
Tutkimus: Joka kymmenes suomalainen kustantaa joulunsa luotolla3.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Joulu tuo moneen suomalaiseen perheeseen lisäkuluja niin lahjojen, jouluruokien kuin joulunviettoon liittyvien matka- ja majoituskustannusten takia. Joka toinen suomalainen arvioi, että joulu lisää talouden kuluja jopa 500 euroa. Yhtä moni käyttää korkeintaan 50 euroa yhden läheisen joululahjoihin. Joulusta aiheutuvat lisäkulut rahoitetaan ensi sijassa palkkatuloista sekä säästöistä, mutta joka kymmenes kertoo maksavansa joulun kustannukset luotolla.
Helpot ja käytännölliset Autoglymin lahjapakkaukset ilahduttavat autoharrastajaa11.11.2025 08:55:03 EET | Tiedote
Lahjakausi kolkuttaa jo ovella joulun lähestyessä vääjäämättä. Viihtyykö läheisesi auton tuunauksen parissa vai ilahtuuko hän käytännöllisestä lahjasta, joka tulee varmasti käyttöön? Autoglym on helpottanut lahjan valintaa kolmella erilaisella lahjapakkauksella, jotka sopivat kaikille auton omistajille sekä puunauksesta nauttiville autoharrastajille.
Tutkimus: Miehillä ja naisilla on eri prioriteetit perhearjen turvaamisessa27.10.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Tuoreen tutkimuksen mukaan taloudellinen vakaus ja riittävä toimeentulo on suomalaisille perheellisille tärkein tekijä lapsiperhearjen turvaamisessa. Sukupuolten välillä on kuitenkin mielipide-eroja perhearjen turvaamisen prioriteeteista. Miehet painottavat asumisen puitteiden varmistamista perheelleen ja naiset enemmän sosiaalisia ulottuvuuksia, kuten läheisten ja tukiverkoston läsnäoloa.
Suomalainen tuoteinnovaatio Moomin Baby Snap Pants yhdistää housu- ja teippivaipan parhaat ominaisuudet – kaupoissa loppuvuodesta22.10.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Tammisaaressa, Suomen ainoassa vaippatehtaassa vastuullisesti valmistetut Moomin Baby Snap Pants -housuvaipat saapuvat kauppoihin vaippakoko kerrallaan joulukuusta alkaen. Snap Pants -innovaatio yhdistää housu- ja teippivaipan parhaat ominaisuudet, sillä uutuusvaipan avattavat ja suljettavat sivuteipit mahdollistavat housuvaipan vyötärön koon säätämisen aina lapselle täydellisesti istuvaksi.
Suomalainen perheyritys Delipap investoi lähes 10 miljoonaa euroa kotimaiseen tuotantoon – markkinoille täysin uudenlainen vaippa22.10.2025 08:29:00 EEST | Tiedote
Suomalainen hygieniatuotteiden valmistaja Delipap Oy on tehnyt merkittävän investoinnin kotimaiseen tuotantoon. Perheyritys tuo Suomeen ja koko Eurooppaan uuden, innovatiivisen vaippamallin Moomin Baby -tuotemerkin alle. Uutuustuotteen myötä Delipap tekee avauksia uusille kansainvälisille markkinoille. Delipap on ainoa kertakäyttöisiä lasten vaippoja ja kuukautissuojia Suomessa valmistava yritys.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme


