Vuositili kannattaa tehdä uudessa Edunvalvonnan asiointipalvelussa
Vuositilin laatiminen on ajankohtaista edunvalvojille ja tilivelvollisille edunvalvontavaltuutetuille. Sen voi nyt tehdä ensimmäistä kertaa täysin digitaalisesti Digi- ja väestötietoviraston uudessa Edunvalvonnan asiointipalvelussa. Vuodesta 2024 tehdyn tilin viimeinen palautuspäivä on 31.3.2025.

Edunvalvonnan asiointipalvelu on kehitetty yksityisille edunvalvojille ja edunvalvontavaltuutetuille. Palvelussa voi tehdä omaisuusluettelon ja vuositilin sekä hakea lupia. Yksityiset edunvalvojat voivat tehdä siellä myös päätöstilin.
Palvelu helpottaa vuositilin laatimista huomattavasti: Se opastaa, mitä tietoja ja liitteitä kirjanpitoon tarvitaan. Lisäksi se hakee muun muassa osapuolten yhteystiedot valmiiksi eri järjestelmistä. Myös seuraavien tilien laatiminen helpottuu, kun kerran syötettyjä tietoja hyödynnetään niissä pohjatietoina.
– Odotamme tarkastettavaksi noin 30 000 vuositiliä viime vuodelta. Toivommekin, että ne tehtäisiin Edunvalvonnan asiointipalvelussa, sillä se sujuvoittaa sekä asiakkaan että käsittelijän työtä. Voimme nyt tarkastaa aineistoja paikkakunnasta riippumatta, etenkin kun tästä lähtien skannaamme paperisena palautetut tilit sähköiseen muotoon, kertoo johtava asiantuntija Jukka-Tapio Yli-Kauppila Digi- ja väestötietovirastosta.
Paperisena tehdyt tilit skannataan – eikä niitä palauteta
Jos vuositiliä ei voi tehdä verkossa, sen voi laatia paperilomakkeella ja toimittaa postitse osoitteeseen Digi- ja väestötietovirasto, PL 1004, 00531 Helsinki. Vuositiliä ei siis enää palauteta lähimpään palvelupaikkaan.
Tililomakkeen mukana lähetetyt tositteet ja asiakirjat skannataan, minkä takia niiden mukana ei saa olla niittejä, klemmareita, muovitaskuja eikä kansioita. Skannaamisen jälkeen vuositilit tuhotaan tietoturvallisesti. Virastolle kannattaakin toimittaa vain kopiot – alkuperäiset liitteet on syytä pitää itsellä tallessa.
Uusi digipalvelu sujuvoittaa asiointia
Digi- ja väestötietoviraston tehtävänä on valvoa, että edunvalvottavien ja edunvalvontavaltuuttajien omaisuuteen liittyvät asiat hoidetaan asianmukaisesti. Edunvalvonnan asiointipalvelun kautta edunvalvojat ja edunvalvontavaltuutetut voivat sujuvasti hoitaa velvollisuuksiaan.
Vuositilin laatiminen on viimeisin päivitys Edunvalvonnan asiointipalveluun. Jo viime vuonna palvelussa otettiin käyttöön lupien hakeminen sekä omaisuusluettelon ja päätöstilin tekeminen. Vuonna 2024 asiointipalvelun käyttäjiä olikin jo tuhansia. Asiakaspalaute on ollut pääosin positiivista.
Suomen väestön ikääntyessä edunvalvonnan tarve kasvaa. Kun lupia haetaan ja tilejä tehdään uuden asiointipalvelun kautta, virastossa säästyy aikaa tietojen manuaaliselta käsittelyltä ja asiantuntijatyötä voidaan ohjata esimerkiksi varsinaiseen tilintarkastukseen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jukka-Tapio Yli-KauppilaJohtava asiantuntija
Holhoustoimi: tilintarkastus ja valvonta
Linkit
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen25.4.2025 11:47:10 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen. Avsikten är att besökstjänsterna ska koncentreras till 18 landskapscentrum där man har mest behov av tjänsterna. Genom ändringarna sparar ämbetsverket årligen över 2 miljoner euro.
Digi- ja väestötietovirasto valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa25.4.2025 11:47:10 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa. Käyntiasiointipalvelut on tarkoitus keskittää 18 maakuntakeskukseen, joissa palveluille on eniten tarvetta. Muutoksilla virasto säästää vuosittain yli 2 miljoonaa euroa.
Digital and Population Data Services Agency prepares changes to its network of services and service locations25.4.2025 11:47:10 EEST | Press release
The Digital and Population Data Services Agency is preparing changes to its network of services and service locations. The aim is to centralise services requiring a visit to a service location to 18 regional centres with the greatest need for services. These changes enable the Agency to save more than EUR 2 million per year.
Uppgifter om dödsfall överförs automatiskt mellan Finland och Estland från och med den 15 april15.4.2025 07:00:00 EEST | Pressmeddelande
Från och med den 15 april 2025 utbyter finska och estniska myndigheter automatiskt information om sina medborgare som avlidit i det andra landet. Detta underlättar de anhörigas ärendehantering och säkerställer att de myndighetsprocesser som behövs i och med dödsfall, såsom att betalningen av sociala förmåner upphör och bankkontona stängs, framskrider utan separata notifikationer.
Kuolintiedot siirtyvät automaattisesti Suomen ja Viron välillä 15.4. alkaen15.4.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
15.4.2025 alkaen Suomen ja Viron viranomaiset vaihtavat automaattisesti tietoa toisessa maassa menehtyneistä kansalaisistaan. Tämä helpottaa omaisten asiointia ja varmistaa, että kuolemantapauksen myötä tarvittavat viranomaisprosessit, kuten sosiaalietuuksien maksun päättyminen ja pankkitilien sulkeminen, etenevät ilman erillisiä ilmoituksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme